بهره برداری از پروژه راه آهن دو خطه زنجان – قزوین به شرط تامین اعتبار تا پایان سال آینده

ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800677

گزارش آخرین وضعیت خط کشی راه آهن زنجان – قزوین؛

راه آهن زنجان – قزوین به طول 144 کیلومتر یکی از پروژه های نیمه تمام استان زنجان است که 106 کیلومتر آن افتتاح شده است و تکمیل مابقی نیاز به اعتبار دارد که در صورت اعطای وام تا پایان سال 1401 به بهره برداری کامل می رسد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مسیر ریلی یکی از راه های جابجایی مسافر و کالا بین نقاط مختلف است که در مقایسه با هوایی، دریایی و جاده ای از امنیت بالایی برخوردار است که می تواند موجب رشد، شکوفایی و توسعه اقتصادی این منطقه شود. زنجان به عنوان دولت منطقه شمال غرب کشور استان های متعددی را در بر می گیرد و راه آهن زنجان بر خلاف فرودگاه یکی از زیرساخت های استراتژیک این استان است.

طرح جداسازی راه آهن زنجان – قزوین از جمله مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان زنجان بود که سال ها با تاخیر مواجه شده و در سال های اخیر کمی تشدید شده است. واگذاری راه آهن که تاثیر مثبتی بر رونق اقتصادی استان زنجان خواهد داشت اما در صورت تسریع و بهره برداری. طول راه آهن زنجان – قزوین 144 کیلومتر است که با وجود اینکه 106 کیلومتر از آن در اوایل مردادماه امسال به بهره برداری رسید، همچنان یکی از پروژه های نیمه تمام استان زنجان است که تکمیل آن در حال انجام است. در انتظار تامین مالی

در زمان استاندار سابق زنجان وعده های زیادی برای تکمیل پروژه دو خط ریلی زنجان داده شد که هیچ کدام محقق نشد. سقوط نکردند و بعد قول دادند تا پایان خرداد 1400 پروژه را افتتاح کنند، اما متأسفانه این وعده محقق نشد. این پروژه همچنان با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.

6dec0764 212c 4791 9f41 d55a1b51223b خبر خاکستری

* 6 هزار و 106 کیلومتر از خط دو راه آهن زنجان – قزوین در مرداد ماه سال جاری افتتاح شد.

106 کیلومتر از خط ریلی دو خطه زنجان – قزوین 7 مردادماه امسال با حضور رئیس جمهور سابق به صورت ویدئو کنفرانس همزمان با مراسم بهره برداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی افتتاح شد.

در هشتاد و ششمین برنامه پایه گذاری طرح ها و پروژه های ملی، 5 پروژه راه آهن به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور ارائه شد که یکی از آنها در 106 کیلومتری خط ریلی زنجان – قزوین بود.

سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: توسعه راه آهن در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: پروژه تقسیم راه آهن زنجان به قزوین در سفر مقام معظم رهبری به زنجان در سال 1382 به تصویب رسید و امروز (7 مردادماه) 106 کیلومتر از این پروژه با 15.9 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

رسولی گفت: دو فاز دیگر با 65 درصد پیشرفت فیزیکی نسبت به سال گذشته 40 درصد در حال ساخت است.

همانطور که گفته شد طول راه آهن زنجان – قزوین 144 کیلومتر است که 106 کیلومتر آن باز و 38 کیلومتر باقی مانده است و تا زمان تکمیل این پروژه قابل قبول نیست. در سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان زنجان در تاریخ 27 آبان ماه سال جاری، برای تکمیل پروژه های نیمه تمام استان زنجان مصوباتی اتخاذ و اعتباری در نظر گرفته شد که یکی از آنها تکمیل است. راه آهن زنجان – قزوین

524651ce 85a1 4487 9f84 e65df8c1b575 خبر خاکستری

* اعتبار 800 میلیارد تومانی در سفر رئیس جمهور برای تکمیل راه آهن دو خطه زنجان – قزوین

محسن افشارچی استاندار زنجان سه شنبه شب (۹ آذرماه) در گفتگوی زنده اینستاگرامی با حاضران با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان گفت: پس از احصای مشکلات در مجموع ۹۰ توافق انجام شد. برای این قراردادها 800 میلیارد تن اعتبار در نظر گرفته شده است که در سال های 1400 تا 1402 توزیع می شود.

افشارچی خاطرنشان کرد: علاوه بر 5 میلیارد و 500 میلیارد تن وام مذکور، تسهیلاتی برای طرح های سرمایه گذاری در استان در نظر گرفته شد که با استفاده از تسهیلات که ابزاری برای اشتغال زایی است، می توان این تسهیلات را گسترش داد.

استاندار زنجان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان گفت: در قطعه 800 میلیارد تومانی پروژه های عمرانی راه برای تکمیل خط دوم خط ریلی زنجان – قزوین تلاش می شود تا مشکل در استان برطرف شود. توکستان و این پروژه تکمیل می شود.

*خواهد تمام تلاشم را برای تکمیل راه آهن دو خطه زنجان – قزوین انجام خواهم داد

استاندار زنجان نیز در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زنجان باید به قطب لجستیکی شمال غرب کشور تبدیل شود، گفت: لجستیک مجموعه ای از ارتباطات است و یکی از اولین برنامه های من این است که ارتباطات دو طرفه را دنبال کنم. زنجان تا قزوین به تهران است، البته جدا شدن خط به این معنا نیست که خط پشتیبان داریم، بلکه باید فاصله زنجان تا تهران کم شود.

افشارچی تقسیم راه آهن را امری حاکمیتی دانست و خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مهم و پیگیری آن انجام خواهم داد.

افشارچی گفت: حمل و نقل، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری مهمترین برنامه های من برای رشد و توسعه استان است.

df6ef624 4dca 4ef1 923e 33d4ad6bae0b خبر خاکستری

* ‌ پروژه به کندی در حال توسعه است و در انتظار تصویب است

منوچهر صفری، سرپرست اداره کل راه آهن منطقه شمالغرب کشور در این خصوص به خبرنگار موج رسا گفت; وی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان 800 میلیارد تن اعتبار برای تکمیل راه آهن دو خطه زنجان – قزوین تکمیل شد که 200 میلیارد تن آن مطالبات پیمانکار بود.

وی با اشاره به اینکه این وام هنوز به بهره برداری نرسیده است، تصریح کرد: مبلغ مذکور هنوز به دست پیمانکار نرسیده است و با تزریق وام مجددا عملیات شروع می شود.

صفری با بیان اینکه اجرای رژیم دو خطه هنوز متوقف نشده اما کار بسیار ضعیف پیش می رود، خاطرنشان کرد: علت تاخیر در خرید مواد و تجهیزات است.

سرپرست اداره کل راه آهن منطقه شمالغرب کشور گفت: زیرسازی این پروژه تکمیل شده و تنها روسازی آن باقی مانده که فقط خرید تجهیزات است.

وی افزود: تجهیزاتی مانند ریل، تراورس و ابزار خطی برای تکمیل پروژه مورد نیاز است که همگی باید خریداری شوند و خرید آنها نیز نیازمند تامین اعتبار است.

9c21d8b1 7c4b 4bad 9b9f 754d1e29b531 خبر خاکستری

* راه آهن دو خطه زنجان – قزوین در صورت اعطای اعتبار تا پایان سال 1401 به بهره برداری می رسد.

صفری گفت: پیشرفت پروژه ضعیف و با سرعت کم در حال پیشرفت است و منتظر است تا به محض تامین اعتبار، اعتبارات از سر گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر 800 میلیارد تن تخصیص داده شود این پروژه به اتمام می رسد یا همچنان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: اگر 800 میلیارد تن تخصیص داده شود قطعا این پروژه تکمیل می شود.

صفری تصریح کرد: در صورت آزادسازی 800 میلیارد تن فولاد به صورت 100 درصدی، پروژه تقسیم راه آهن زنجان – قزوین تا پایان سال 1401 به بهره برداری کامل می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید