از این رو تبیین صحیح و دقیق دستاوردهای انقلاب در عصر کنونی از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا اگر نسل جوان ما از این دستاوردها آگاهی نداشته باشد، ممکن است این تصور باقی بماند که این انقلاب بی نتیجه است و باید کنار گذاشته شود
راه و شهرسازی یکی از مولفه های پیشرفت ایران پس از انقلاب است. البته در زمان پهلوی اکثر روستاها و شهرهای کشور از نبود راه مناسب رنج می بردند و مشکلات زیادی در شهرسازی و راهسازی کشور به دلیل نبود راه های مواصلاتی مناسب وجود داشت و رفت و آمد با مشکل مواجه بود.
قبل از انقلاب جاده تهران – کرج تنها بزرگراه رسمی کشور بود و بزرگراه تهران – کم نیمه متروکه بود که خوشبختانه در اوایل انقلاب به طور کامل به بهره برداری رسید.
به طور کلی توسعه شریان های ارتباطی در ساخت بزرگراه ها و بزرگراه ها در طول چهار دهه انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین عوامل توسعه هر استان محسوب می شود و دستاوردهای این بخش در استان قزوین رو به رشد است.
2 هزار و 660 کیلومتر راه روستایی استان قزوین آسفالت است
سید علی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در راه و شهرسازی استان قزوین گفت: خارج از بزرگراه.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب راه روستایی در استان قزوین آسفالته نبوده است، افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی ۲ هزار و ۶۶۰ کیلومتر راه روستایی در استان قزوین برای بیش از هزار روستا آسفالت شده است.
مدیرکل شهرسازی قزوین با اشاره به سهم استان از راهداری کشور گفت: کشور. است.
هاشمی ادامه داد: راه اندازی دو پروژه راهسازی سنگین با ابعاد ملی در محورهای قزوین – الموت – تنکابن و قزوین – رحیم آباد – کلاچای از دیگر اقدامات در دستور کار این نهاد است که اجرای آن برای استان پیشرفت خوبی خواهد داشت. .
وی تصریح کرد: احداث بزرگراه غدیر (آبیک – چرمشهر) به طول 158 کیلومتر از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی بود که سال گذشته به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه شهرسازی قزوین با اشاره به اینکه قبل از انقلاب شبکه ریلی مناسبی در قزوین وجود نداشت، ادامه داد: احداث خط ریلی قزوین – رشت به طول 205 کیلومتر (75 کیلومتر در قزوین) که بخش مهمی است. کریدور ارتباطی شمال – جنوب بین المللی است و آغاز عملیات دو خطه شدن خط ریلی تهران – قزوین – زنجان از اقدامات این سازمان پس از انقلاب است.
ساخت و بهره برداری از 154 پروژه راه و شهرسازی در استان قزوین
هاشمی گفت: ساخت و بهره برداری از 154 پروژه عمرانی و تأسیسات دولتی و عمومی با اهداف اداری، فرهنگی، ورزشی، درمانی، انتظامی و آموزشی از دیگر اقدامات سازمان راه و شهرسازی است.
وی در پایان با اشاره به آماده سازی قزوین به عنوان ششمین شهر کشور گفت: تهیه دستور کار 21 شهر محلی به عنوان اولین شهر کشور و تصویب در ستاد ملی بازآفرینی به عنوان الگوی قابل استفاده برای سایر شهرهای قزوین. برنامه های راه و شهرسازی
راه یکی از گنجینه های ملی و بهترین عامل برای توسعه اقتصادی- اجتماعی یک کشور است، بنابراین هرچه برای گسترش شبکه راه های یک کشور گام برداشته شود، برای توسعه آن گام برداشته شده است.
به همین دلیل است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمنی راه های کشور، جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد.
جواد حق لطفی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص وضعیت راه ها و راه های کشور در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب راه های روستایی و شهری زیاد طولانی نبود و به خصوص طول راه های روستایی. جاده ها خیلی کوتاه بود.»
3671 قطعه پل در جاده های استان قزوین احداث شده است
وی افزود: توسعه و تعریض راه های ارتباطی و احداث بزرگراه و بزرگراه از عوامل مهم توسعه هر استان است که در طول چهار دهه انقلاب اسلامی تغییرات زیادی در این حوزه در استان قزوین ایجاد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، طول کل راه های تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین 2500 کیلومتر بود که از زمان پیروزی انقلاب تاکنون افزایش یافته است. انقلاب اسلامی تا 6705 کیلومتر.
حق لطفی گفت: در این سال ها 3 هزار و 671 قطعه پل در جاده های استان قزوین ساخته شد که این تعداد تا قبل از انقلاب اسلامی حدود 2 هزار و 500 دستگاه بود.
وی افزود: تامین ایمنی و ارتقای سطح خدمات راهداری نیز از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نسبت به سال های قبل از انقلاب که هزار تابلو و تابلوی هشدار دهنده وجود داشت، عنوان کرد. سالانه نصب می شود؛ اکنون تعداد نصب این گونه تابلوها و تابلوها به 6000 عدد در سال می رسد و خط کشی جاده ها از 500 کیلومتر به 2000 کیلومتر در سال افزایش یافته است.
قبل از انقلاب ناوگان باری فعال تشکیل نشد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: افزایش طول تونل ها از یک هزار و 545 کیلومتر به چهار هزار و 375 کیلومتر در سال نیز از دستاوردهای انقلاب راه اسلامی است.
حق لطفی ناوگان باری فعال را قبل از انقلاب تشکیل نداد و تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل ناوگان باری در استان تعداد آن به 10 هزار دستگاه کامیون و تریلر رسید در حالی که قبل از سال 57 ناوگان فعال بود. نداشتیم.
وی با اشاره به ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای حوزه حمل و نقل افزود: در حوزه حمل و نقل، تعداد کل شرکت ها و موسسات حمل و نقل بار از 2 شرکت به 82 شرکت و از 12 شرکت و مسافرتی افزایش یافته است. نمایندگی به 45 شرکت “.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: در 40 سال گذشته 46 سامانه ثبت تخلفات رانندگی، 59 دستگاه تردد شمار، 25 دوربین نظارت تصویری و 46 دوربین کنترل سرعت جاده ها خریداری و نصب شده است که هیچکدام در سال 57 وجود نداشت. استان قزوین
وی در پایان خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی هیچ مجتمع خدمات اجتماعی فعالی در جاده های استان قزوین وجود نداشت اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون 36 مجتمع در حال بهره برداری و ساخت 19 مجتمع آغاز شده است.
انتهای پیام/