بهنار: ایرانی‌ها را در خارج از کشور ندیده‌ام و جهان علیه ایران متحد می‌شود/ اصلاحات حکومتی ضروری است

بهنار: ایرانی‌ها را در خارج از کشور ندیده‌ام و جهان علیه ایران متحد می‌شود/ اصلاحات حکومتی ضروری است

باید برخی رفتارها را اصلاح کنیم/ وقتی همه رقبای انتخاباتی را دزد خطاب می کنند. مردم همه را دزد می دانند/ صدای معترضان را نباید پاک کرد/ نباید فکر کرد چون اغتشاشات تمام شده است، مسائل و مشکلات مردم با دولت و نظام حل شده است/ 40 سال تأخیر داریم فکر کنیم. چارچوب اعتراض مردم; باید از اتحادیه ها باشد، جی. باید به آنها، احزاب و گروه ها کمک کرد تا این وظیفه را انجام دهند و برای آن برنامه ریزی کنند. / پایان اعتراضات به معنای رضایت مردم نیست / دیگر با یک مجلس نمی توان کشور را اداره کرد، باید مجلس دوم درست شود تا مصوبات را با دقت بررسی کند. رؤسای جمهور سابق در حضور و حضور وی برگزار خواهد شد.

محمدرضا بانر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر لزوم اصلاح برخی از ابعاد حکمرانی، اظهار داشت: در گذشته مثلاً در سال های 78 و 88 اعتراضات صرفاً سیاسی بوده است. روزهای انتخابات بود و گفتند تقلب شده است. برای مدتی نهایتاً اقدامات افراطی انجام دادند و سپس همه چیز در حماسه 9 دسامبر به پایان رسید و موضوع بسته شد. سال 2016 و 2018 اقتصادی تر بود، بنزین گران شد و موارد دیگر. این بار متأسفانه از بعد فرهنگی شروع شد آن هم به دلیل فوت خانم مهسا امینی. من هرگز ندیده ام که نظام بین الملل به معنای دولت ها، مراکز بین المللی و غیره باشد. جی. آنها و ایرانیان مقیم خارج از کشور و… به این ترتیب همه با هم هماهنگ با یکدیگر کار می کنند و به شورش دامن می زنند. میزان دخالت دشمن در شورش های اخیر واقعاً بی سابقه است.

باید برخی رفتارها را اصلاح کنیم

وی با بیان اینکه اصلاحات یا اصلاح حکمرانی به معنای تغییر نظام نیست و با تغییر رفتار غلط می توان حکمرانی را اصلاح کرد، گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مفصل بحث کردند که ما یک سری شعار داریم که برای همیشه از آنها دفاع می کنیم. به عنوان مشارکت، استقلال، آزادی، دموکراسی، آموزه های اسلامی و غیره ثابت است و در همین بیان حضرت آقا فرمودند که در برخی نقاط کشور ما بین «واقعیت ها» و «آرزوهای ما» و «آرمان ما» وجود دارد. یک شکاف بود، و این یک بیانیه دقیق است.

بهنار با انتقاد از سازوکار رسانه ای کشور گفت: متأسفانه نمی دانم دلیل این امر حماقت است یا دلایل دیگر. متأسفانه رسانه های خودمان یا ملی، خبرگزاری ها و تریبون های رسمی واقعیت جامعه را بسیار بدتر از آنچه هست نشان می دهند. به برخی خبرگزاری ها و حتی گاهی رادیوها تهمت می زنند.

هیچکس مسئولیت فساد 92 هزار میلیارد تومانی را بر عهده نمی گیرد

وی با بیان اینکه «فساد»، «ناکارآمدی»، «گوش اداری» سه واژه رایج در رسانه های بومی هستند که بیش از آن ها تکرار می شوند، به آنچه در رسانه ها از آن با عنوان «فساد 92 هزار میلیاردی» یاد می شود، اشاره کرد. و گفت: آنچه درباره فساد در رسانه ها مطرح می شود ده ها برابر واقعیت است. مثلا در مورد فولاد اصلا معلوم نبود کی گفته و مسئول کیه، هیچکس جوابگو نیست. زیرا بخش قابل توجهی از این رقم به صورت قانونی و مطابق با قوانین کشور انجام شده و به هیچ وجه مفسده نداشته است. حالا هیچکس در این باره توضیحی نداده و افرادی که این رقم را از رسانه ها شنیده اند، آن را 80 میلیونی تقسیم می کنند و حق خود را مطالبه می کنند و هیچکس به این فضا واکنشی نشان نمی دهد.

نایب رئیس سابق مجلس با بیان اینکه افرادی با نفوذی که از رسانه ها دریافت کرده اند می گویند که همه در این کشور مدتی نماینده مجلس، مدیرکل، وزیر یا امام جمعه بوده اند و گفت: این حرف ها واقعاً اینطور نیست و مثلاً در مجلس حداکثر 5 درصد از نمایندگان پس از نمایندگی وضعیت اقتصادی بهتری دارند و شاید بیش از 20 درصد آنها پس از نمایندگی وضعیت بدتری داشته باشند. این را بر اساس اطلاعاتی می گویم که برخی از نمایندگان بعد از دوره نمایندگی گاهی دخل و خرج خود را با هم نمی خوانند و هیچکس نمی بیند. خب مهم ترین دلیلی که مردم را نسبت به مسئولان بدبین می کند همین رقابت های سیاسی و انتخاباتی کم ارزش است.

وقتی همه رقبای انتخاباتی را دزد خطاب می کنند. مردم همه را دزد می دانند

وی گفت: متأسفانه بسیاری از رسانه ها و حتی تریبون های رسمی در ایام انتخابات به رقابت های بیهوده می پردازند و مدام یکدیگر را به دزدی و خیانت متهم می کنند. این حرف ها باعث می شود که امروز عده ای صدای هیچ کدام از این وزرا را نشنوند. خوب، وقتی همه دولت ها یکدیگر را متهم می کنند، اگر مردم این اتهامات را بپذیرند، همه متهم و دزد می شوند. رسانه ها هیچ وقت نگفتند اوایل انقلاب روستاهای 20 هزار نفری ما برق نداشتند اما امروز همه روستاهای بالای 10 خانوار برق دارند.

بنر گفت: سیاه نمایی انتخاباتی در مورد رفتار دولت ها نیز صدق می کند. دولت ها منصفانه از دولت های قبلی انتقاد نمی کنند. من به روحانی رای ندادم اما وقتی دولتش تمام شد به عنوان جامعه اسلامی مهندسین بیانیه دادیم و از خدمات دولتش تشکر کردیم و ضعف های دولتش را بیان کردیم و انتظاراتمان را از دولت جدید بیان کردیم. متأسفانه در هر دولتی تا پایان دولت اول فقط بنیانگذاران به وضع موجود انتقاد می کنند. تریبون های رسمی و رسانه های حامی دولت یا مجلس، غیرممکن ها را تبلیغ می کنند و وعده هایی می دهند که با کل بودجه کشور محقق نمی شود. آنها مدام در مورد پروژه های جدید صحبت می کنند بدون اینکه بدانند برای تکمیل پروژه های نیمه تمام چقدر پول لازم است و چقدر بودجه لازم است.

وی با بیان اینکه رفتار برخی مسئولان و اختلافات سیاسی فاصله مردم و مسئولان را بیشتر کرده است، گفت: نباید قول هایی داد که از تحقق آن عاجز هستیم. نه امکان مالی و نه توانایی اجرا. این کار نتیجه ای جز ناامیدی مردم و متهم ساختن نظام به ناکارآمدی نخواهد داشت.

صدای معترضان را نباید به عنوان یک موضوع نادیده گرفت

بنر خاطرنشان کرد: اغتشاشات اخیر موضوعی است که دیر یا زود تمام می شود، اما نباید تصور کرد چرا که اغتشاشات تمام شده است، بنابراین مسائل و مشکلات مردم با دولت و نظام حل شده است. برای برون رفت از شرایط فعلی سه پیشنهاد دارم که به آقای شمخانی می گویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص جزییات دیدار فعالان سیاسی با آقای شمخانی گفت: اهمیت این جلسات بسیار زیاد است زیرا من و سایر کسانی که به این جلسه دعوت شده ایم اصلاً فکر نمی کنیم که ایشان این جلسه را تشکیل داده اند. به صورت تصادفی ما قویاً معتقدیم که این جلسه توسط دولت برگزار می شود و وقتی برگزار می شود به این معنی است که اصلاحاتی انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادات شما برای آنچه خروج از وضعیت کنونی است، چیست، افزود: یک نکته طبق قول رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس گفتند که باید بستری برای اعتراض در نظر گرفته شود. . البته این کار سختی است و ملاحظات امنیتی، اطلاعاتی و فرهنگی دارد. چهل سال برای بررسی چارچوب اعتراض مردمی دیر شده است. باید از اتحادیه ها باشد، جی. باید به آنها، احزاب و گروه ها کمک کرد تا این وظیفه را انجام دهند و برای آن برنامه ریزی کنند. بدانیم پایان اعتراضات به معنای رضایت مردم نیست و با این توجیه نمی توان موضوع را پاک کرد. امروز بهانه بود فردا یک نفر دیگر و سوال بهانه می شود باید مشکل را حل کنیم.

کرسی های آزاداندیشی به کلاس درس کاهش یافته است

بنر با بیان اینکه لزوماً به توصیه مدیریت مبنی بر برگزاری جلسات آزاد اندیشی توجه نشد، گفت: برخی تصور می کنند اگر استادی در دانشگاه سرکلاس با دانشجویان خود مناظره می کند، جلسه آزاد اندیشی برگزار شده است. هر چند که این موضوع با دیدگاه مقام معظم رهبری در ایده مکان های آزاد اندیشی فاصله زیادی دارد.

برخی از نامزدهای با نفوذ، مخالفان خود را به اتهام مخالفت با دین رد صلاحیت می کنند

این فعال سیاسی گفت: پیشنهاد دوم من به عنوان برنامه میان مدت مربوط به 2 انتخابات پیش رو است. ما باید به مردم اطمینان دهیم که در تأیید صلاحیت ها طبق قانون عمل می کنیم، نه در شهر کوچکی که 20 کاندیدا وجود دارد، 19 نفر از آنها دور هم جمع می شوند تا با نفوذ خود یک نفر را از رقابت خارج کنند. رقبا در شب انتخابات یکدیگر را به مخالفت با مبانی اسلام، دین و نظام متهم می کنند و با این اتهامات سعی در حذف خود از صحنه دارند. این مناسب نیست. در انتخابات مجلس گذشته 15 هزار نفر ثبت نام کردند. 7-8 هزار نفر واجد شرایط نبودند. همان موقع گفتم از آن 8000 نفر به خیلی ها ظلم شد، نه فقط رد شدند، ممکن است به بعضی از آن افراد ظلم شده باشد. نتیجه این می شود که هرکس رای می دهد، از فردای پیروزی مثلاً 10 نفر رد کردند و رای ندادند، فضاسازی می شود و رای ندادن ها هم علیه برنده است. یعنی وقتی باید برای مردم باشد، همیشه صرف رقابت های انتخاباتی می شود.

باشنر اصلاح برخی از اصول قانون اساسی را به منظور کارآمدی نظام سیاسی به عنوان پیشنهاد سوم مطرح کرد و گفت: برخی از اصول قانون اساسی ثابت و برخی دیگر قابل تغییر است. برخی از اصول برای مشارکت بیشتر مردم و کارایی بیشتر باید تغییر کند. به عنوان مثال -البته این نظر قطعی نیست و باید کارشناسی شود- دیگر نمی توان با یک مجلس کشور را اداره کرد، باید مجلس دوم ایجاد شود تا مصوبات را به طور دقیق بررسی کند. ممکن است بگویند مجلس تشخیص این کار را می کند، اما نمی شود، مجلس تشخیص یا شورای نگهبان مجلس دوم نیست و نمی تواند باشد.

مجلس و دولت با تشکیل احزاب قوی شناسنامه دار موثر می شوند

وی افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر مجلس و دولت باید به سمت ایجاد چند حزب قوی شناسنامه دار برویم تا در چارچوب قانون اساسی برای کارآمدی مجلس و دولت تلاش کنند.

بهنار از ادامه جلسات فعالان سیاسی با دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره بررسی آخرین اعتراضات خبر داد و گفت: این جلسات در هفته جاری ادامه خواهد داشت و به نظر می رسد ادامه خواهد داشت. در جلسه گذشته حدود 38-37 نفر از همه گروه های سیاسی دعوت شده بودند.

آقای رئیسی باید با احمدی نژاد و روحانی ملاقات کند و از آنها مشورت بگیرد

نایب رئیس سابق مجلس گفت: پیشنهاد من این است که این جلسات در سطوح بالاتر برگزار شود. دبیرخانه برای برگزاری نشست روسای جمهور سابق؛ از آقایان روحانی و احمدی نژاد برای گفتگو و دیدار با آقای رئیسی دعوت کرد. پیشنهاد من این است که آقای رئیسی برای دیدار روسای جمهور از مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور سابق تقاضای رضایت کنند و بپذیرند که این دیدار روسای جمهور سابق با حضور ایشان و با حضور ایشان برگزار شود. این آقایان کشور را در دست خود گرفته اند، پس چرا از تجربیات آنها استفاده نکنیم. من این پیشنهاد را به آقای روحانی داده بودم و به ایشان گفته بودم که همه روسای جمهور به جز آقای احمدی نژاد حاضرند دعوت شما را برای جلسات مشترک بپذیرند. الان به آقای رئیسی می گویم که همه روسای جمهور حتی آقای احمدی نژاد دعوت ایشان را می پذیرند. برخی از وزرای آقای رئیسی مانند وزیر امور خارجه و وزیر آموزش و پرورش خوب عمل کردند.

به بهانه انتخابات می خواهند لاریجانی را از کمک به بهبود اوضاع بازدارند

بهنار در پاسخ به این سوال که گفته می شود آقای لاریجانی برنامه های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است، توصیه کرد که بهتر است از ظرفیت افراد برجسته و موثری مانند علی لاریجانی برای بهبود شرایط استفاده شود. شاید برخی بخواهند با این بهانه از فعالیت دیگران جلوگیری کنند. اما آقای لاریجانی مصاحبه کرده و حاضر است به بهبود وضعیت کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید