به دلیل مرگ ادواردو آنیلی؛ ثروتمندترین شهید شیعه


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1910960

ادواردو آنیلی، میلیاردر معروف ایتالیایی، در جوانی ثروت هنگفت خانواده آنیلی را در ایتالیا رها کرد، به ایران آمد، مسلمان و شیعه شد و بعداً بر اثر مرگ مشکوک کشته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نام ادواردو آنیلیمیلیاردر معروف ایتالیایی که در جوانی ثروت هنگفت خانواده آنیلی را در ایتالیا به جا گذاشت، به ایران آمد. یک مسلمان و شیعه بسیاری از مردم می دانند که او با یک مرگ مشکوک کشته شده است.

ادواردو تنها فرزند جیانی آنیلی، میلیاردر ایتالیایی بود. پدر آنیلی مالک سابق گروه بزرگ فیات و ده ها شرکت بزرگ صنعتی و رسانه ای است. اما ادواردو در دانشگاه بر خلاف اصرار پدرش برای تحصیل در رشته صنایع و مهندسی، ادبیات را انتخاب کرد و به دانشگاه پرینستون رفت و به دلیل علاقه زیاد به ادیان و عرفان شرقی، به هند و ایران سفر کرد و پس از ملاقات با امام خمینی (ره). جا به اسلام گروید و مذهب شیعه را برگزید و به دلیل این انتخاب، ثروت ناگفته خانواده آنیلی را از دست داد.


8da23035 5616 4831 b413 e7839f51436c خبر خاکستری

سالها بعد، در 15 نوامبر 2000، جسد مجروح و بی جان او در کنار بزرگراهی در تورین و زیر یک پل پیدا شد. این پل در شهر فوسانو به پل انتحاری معروف است و رسانه های ایتالیایی حدس می زنند که ادواردو از ارتفاع 80 متری پریده و به نوعی خود را کشته است. این پرونده به سرعت بسته شد و جسد وی در آرامگاه خانواده آنیلی به خاک سپرده شد.

وقتی ادواردو به ایران می رود، لوکا که دوست دوران کودکی اوست، به عنوان یک گروه مستندساز به او می پیوندد تا شاهد اتفاقات جدیدی در زندگی او باشد. پدر لوکا، گائتانو لاواتلی، صاحب یک کارخانه تقطیر بزرگ و قدیمی به نام مونتالچینو بود و بدین ترتیب ثروت زیادی به دست آورد. اما لوکا و ادواردو تصمیم می گیرند به ایران بیایند و حقیقت جدیدی را بیاموزند.


b649c320 e503 4cc5 8084 8f1d27943671 خبر خاکستری

ادواردو در این سفر به دوستان ایرانی خود گفت که با لوکا درباره اسلام صحبت کرده و او را به مرز اسلام آورده است اما نتوانسته او را مسلمان کند.. یکی از دوستان ادواردو در یک جلسه دو ساعته در هتل آزادی (اوین) با لوکا صحبت کرد و این ملاقات منجر به مسلمان شدن او و پذیرش تشیع شد. سپس به منزل آیت الله سید علی گلپایگانی در یوسف آباد می روند و در آنجا مراسم تشیع لوقا برگزار می شود.

پس از مسلمان شدن لوکا، او نیز مانند ادواردو توسط خانواده های ثروتمندش طرد می شود و هر دو به مرگ مشکوک می میرند.

سیاوش سرمدی مستندساز و کارگردان در حال ساخت مستندی از زندگی ادواردو، نحوه مسلمان شدن و مرگ مشکوک او به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز است که بارها از شبکه های مختلف سیما پخش شده است. همچنین کتاب ها و رمان های متعددی به نام های هدیه مسیح: سفری در زندگی ادواردو آنیلی نوشته مصطفی غفاری ساروی، ادواردو از بهزاد دانشگر، یک دقیقه سکوت: بر اساس زندگی ادواردو آنیلی اثر نفیسه نظری و “من” وجود دارد. من ادواردو نیستم!” توسط انتشارات شهید هادی منتشر شده است.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید