به نظر می رسد با تغییر دولت ها، منطق برخی ائمه جمعه نیز در حال تغییر است

به نظر می رسد با تغییر دولت ها، منطق برخی ائمه جمعه نیز در حال تغییر است

روز جدید یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در شرایط کنونی اگر ائمه جمعه درباره موضوع روز صحبت می کنند، بهتر است نوعی مرهم مرهم بر زخم های مردم باشد و با مردم همصدا شود. تلاش برای توجیه رفتار نامناسب مسئولان باعث ناراحتی مردم می شود.

محمود صادقی در خصوص اظهارات اخیر ائمه جمعه و توجیه برخی مشکلات معیشتی و گذاشتن بار همه مشکلات بر دوش مردم، گفت: نماز جمعه ماهیت سیاسی دارد، اما به نظر می رسد قبل از سیاسی بودن، بیشتر جنبه مذهبی دارد. و رسالت اخلاقی تقوا یکی از ابزار خطبه های نماز جمعه است.

وی افزود: معمولاً اگر مردم پیام تقوا را از تریبون نماز جمعه دریافت کنند، رسالت اساسی نماز جمعه محقق می شود. بحث اخلاق فردی و اخلاق عمومی یکی از اولویت هاست البته فردی که به تقوا و اخلاق توصیه می کند طبق آموزه های قرآنی باید خودپرستی اخلاقی داشته باشد تا در بین مردم اثرگذار باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جنبه های سیاسی یعنی سیاست مشترک باید در نماز جمعه مطرح شود اما ورود به مسائل سیاسی و جناحی از جایگاه والای امام جمعه و تریبون نماز جمعه می کاهد و این یکی از دلایل کاهش نماز جمعه «بسیاری از مردم معتقدند که تریبون های نماز جمعه به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی و جناحی استفاده می شود و متأسفانه وضعیت این جایگاه را بدتر کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: بدیهی است وقتی شرایط و دولت ها تغییر می کند، منطق برخی ائمه جمعه نیز تغییر می کند. زمانی می گویند مردم باید سختی ها را تحمل کنند، اما در موقعیت های دیگر مدام از صاحبان قدرت انتقاد می کنند که وضعیت زندگی مردم خوب نیست. مثلاً در دولت آقای روحانی، ائمه سه گانه برای نماز جمعه به تریبونی برای حفظ معیشت مردم تبدیل شده است، اما با تغییر شرایط در دولت فعلی، به نظر می رسد گفتمان دولت احمدی نژاد در حال تکرار است و مردم به تحمل فراخوانده می شوند. مشکلات

صادقی افزود: متأسفانه این تناقضات عمدتاً باعث از بین رفتن اعتماد و بدبینی مردم به این جایگاه مهم می شود.

وی تصریح می‌کند: «واکنش مردم به آخرین صحبت‌های آقای سیدیکی نشان‌دهنده خشم و غم مردم است، یعنی به جای اینکه اظهارات ایشان مرهمی بر درد و رنج مردم باشد، حکم نمک پاشیدن بر زخم‌های مردم را می‌یابد. «به خصوص با استفاده نابجا از آیات قرآن، قرآن می فرماید اگر مردم ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، برکات را از زمین و آسمان نازل می کنیم؛ این آیه قرآن تفسیر خاص خود را دارد. و باید همیشه مورد استفاده قرار گیرد، من با استناد به این آیه، مشکلات زندگی مردم را ناشی از بی خدایی آنها دانسته ام، طبیعی است که مردم را عصبانی می کند. بدبین

دبیر کل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه ها گفت: در شرایط کنونی اگر ائمه جمعه درباره موضوع روز صحبت می کنند، بهتر است نوعی مرهم شفابخش بر زخم مردم باشد و با مردم همصدا شود. رفتار نامناسب مسئولان باعث ناراحتی مردم می شود.

وی افزود: آقای سیداحمد خاتمی هم از امام علی نقل می کند که از گسترش فساد صحبت می کند و تعبیر دیگری می کند و مدعی است که در زمان امام علی(ع) فساد بوده و مردم نباید انتظار فساد داشته باشند. اگر در دوران انقلاب از خطبه های امام علی (ع) برای عدالت خواهی و مبارزه با فقر استفاده می شد و تاکید می شد علما در مقابل ظلم سکوت نکنند، اما امروز برای توجیه وضعیت و رفتار کنونی مسئولان حتی خطبه های عدالت خواهی امام علی (ع) هم فراموش شده است و برای توجیه اوضاع شبیه سازی می کنند و می گویند در آن زمان فساد وجود داشته است.

صادقی گفت: فکر می کنم این مسائل به شورای سیاسی ائمه اطهار برمی گردد، چرا که در عین حال در بسیاری از خطبه ها در شهرهای مختلف همین صدا شنیده می شود. به نظر می رسد سیاست ها در قالب بخشنامه ها ابلاغ می شود و به عنوان ابزاری متناسب با شرایط فعلی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید