مسیح مهاجر: برخی از ائمه جمعه به صورت دایره ای عمل می کنند; آنها رفتار دولت را توجیه می کنند

مسیح مهاجر: برخی از ائمه جمعه به صورت دایره ای عمل می کنند;  آنها رفتار دولت را توجیه می کنند

روز جدید : مسیح مهاجری نوشت: اگر نماز جمعه را محلی برای توجیه عملکرد دولت ها و دولت ها می دانند، تصور کاملاً اشتباه است. نماز جمعه بستری برای آگاه سازی مردم و به نفع صاحبان قدرت است. با دو عنصر بسیار مهم و تأثیرگذار، یعنی شعور مردم و عملکرد صحیح صاحبان قدرت است که جامعه به سمت اعتدال پیش می رود و از افراط و تفریط و انحراف و توهم مصون می ماند. … در مورد دولت های خارجی هم اظهار نظر می کنند که یا جهل خود را نشان می دهند یا بوی بخشنامه اقدام به آنها را می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یکی از ارگان های مهم جمهوری اسلامی که می تواند تاثیر زیادی در پذیرش عمومی حکومت اسلامی داشته باشد، قلعه نماز جمعه است. نماز جمعه از ابتداي اسلام متداول بوده و به عنوان منبر و سخنراني كليدي حاكمان نقش مهمي داشته است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ اسلام عده ای از این منبر به نفع دین خدا استفاده کرده اند و عده ای برای طمع خود از آن استفاده کرده اند. گروه اول برنده شد و گروه دوم شکست خورد. ما وارثان همه تجربیات تلخ و شیرین تاریخ اسلام باید با هوشیاری کامل تجربه های تلخ را بیاموزیم و با چاشنی اعتدال از منبر نماز جمعه نهایت استفاده را ببریم تا حکومت اسلامی سالم و عادلانه برقرار شود. برای نیل به این هدف ارزشمند، مؤثر و کارآمد، اولین و مهمترین شرط این است که ائمه جمعه داناترین، مستقل ترین و مقتدرترین جامعه باشند.

اگر نماز جمعه را محلی برای توجیه عملکرد دولت ها و دولت ها می دانند، تصور کاملاً اشتباه است. نماز جمعه بستری برای آگاه سازی مردم و به نفع صاحبان قدرت است. با دو عنصر بسیار مهم و تأثیرگذار، یعنی شعور مردم و عملکرد صحیح صاحبان قدرت است که جامعه به سمت اعتدال پیش می رود و از افراط و تفریط و انحراف و توهم مصون می ماند.

با کمال تاسف باید اذعان کنیم که نماز جمعه ما مدتی است که این ویژگی ها را ندارد و به تریبون توجیه و در مواردی ذلت تبدیل شده است. گاهی افراط می کنند و گاهی افراط می کنند. اگرچه نمی توان همه ائمه جمعه را این گونه دانست، اما بسیاری کشوری را شیطان بزرگ معرفی می کنند و کشوری دیگر را به مقام قدیس می رساند و یکی را به تخت می رساند و دیگری را روی فرش می کشند. آنها همچنین به دولت های خارجی اظهاراتی می کنند که یا نشان دهنده ناآگاهی آنهاست یا بوی بخشنامه اقدام به آنها را می دهد.

یک امام جمعه در سفر رئیس جمهور به مسکو گفت: در روابط ما با چین و روسیه، کرامت ما حفظ می شود. روسیه و چین مردم را آزار ندادند، آنها به ما کمک کردند. رهبر دیگری در نماز جمعه گفت: روسیه و چین هرگز مسلط نبوده اند. دیگری می گوید: «نماز اصلی در کرملین بزرگترین دستاورد انقلاب بود. و یکی می گوید: نماز بعدی را به کاخ سفید خواهیم برد. این را برخی از ائمه جمعه مراکز استان ها گفته اند، شهرهایی که حساب آنها نزد کاتبان است.

آن آقایانی که از روسیه این گونه صحبت می کنند احتمالاً از اشغال بخش های وسیعی از ایران توسط روسیه تزاری و همه کشتارها و تجاوزها و در پی آن تحمیل معاهده بدنام ترکمنستان ایران بی اطلاع هستند. لابد نمی دانند که حرم امام رضا را گلوله باران می کنند و از توده مردم حمایت می کنند، از رژیم خونخوار پهلوی حمایت می کنند و میگ 25 و سوخو را به صدام می دهند تا مردم ایران را در جنگ تحمیلی بکشند. آنها از سوخت نیروگاه های اتمی بوشهر اطلاعی ندارند یا وانمود می کنند که نمی دانند.

در هر دو صورت، منبر جمعه باید با چنین ائمه جمعه گریه می کرد. اگر نماز در کرملین بزرگترین دستاورد انقلاب است، باید به این نتیجه برسیم که 42 سال بیهوده فریاد می زنیم که انقلاب اسلامی آمده است تا عدالت را محقق کند و شاید برای سرپوش گذاشتن بر فقدان عدالت، باید بگوییم که نماز. در کرملین بزرگترین دستاورد است.

دیدگاهتان را بنویسید