بودجه 1401; پیمانکار عدالت محور و تولید محور

ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801151

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لایحه بودجه انقباضی 1401 با محوریت رونق و افزایش تولید، توجه اقشار کم درآمد را جلب کرده و هزینه های غیرضروری را کاهش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز: کلیات لایحه بودجه 1401 پس از فراز و نشیب در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

هرچند برخی از کارشناسان به برخی کاستی ها و کاستی ها در بودجه سال آینده اشاره می کنند، اما برخی دیگر بودجه 1401 را انقباض و البته در راستای افزایش تولید، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی می دانند.

نگاه ویژه به طبقات پایین و نیازمندتر جامعه، از سوی دیگر اخذ مالیات از اقشار پردرآمد و معاف از مالیات، کاهش بی سابقه هزینه های جاری و افزایش 43 درصدی وام های عمرانی از شاخصه های آن است. از بودجه

سال بعد نیز در بودجه تلاش شد تا همراه با کاهش تورم از رکود در بازار جلوگیری شود و علاوه بر رسیدگی به تعهدات دولت در حوزه های مختلف، موظف به بازپرداخت بدهی های قبلی از جمله حقوق بازنشستگی نیز تلقی شود.

یکی دیگر از ویژگی های بارز بودجه 1401 تمرکززدایی و تمرکز بر سرعت بخشیدن به موتور توسعه استانی به منظور افزایش مشارکت فعال آنان در افزایش تولید از طریق ایجاد اعتبارات استانی است.

برای مهم ترین ویژگی ها و مزایای بودجه 1401 با علی اکبر علیزاده برامی نماینده مردم دامگان و عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس بحثی داریم که در ادامه می خوانید.

مهم ترین ویژگی های بیل 1401 چیست؟

علیزاده برمی: یکی از مهم ترین ویژگی ها و وجه تمایز لایحه بودجه 1401 نسبت به سال های دیگر صرفه جویی شدید در هزینه های دولت (بدون احتساب حقوق کارکنان) است.

کاهش 15 درصدی هزینه های جاری دولت که برای اولین بار در تاریخ بودجه کشور بی سابقه است، عزم دولت سیزدهم را برای جلوگیری از اتلاف و هزینه های بی رویه نشان می دهد.

از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده رشد 43 درصدی بودجه عمرانی نسبت به سال 1400 است، در حالی که در سال های گذشته عدم اجرای بخش زیادی از بودجه منجر به کاهش منابع بودجه ای بخش عمران می شد.

به نظر شما بودجه سال آینده چقدر با رونق تولید همخوانی دارد؟

علیزاده برمی: یکی از نکات قابل توجه در لایحه بودجه سال 1401 کاهش 5 درصدی مالیات بر واحدهای تولیدی به عنوان مشوقی برای افزایش تولید است، بنابراین بودجه با انعطاف بیشتری به کسب و کارها در تسهیل و تقویت تولید کمک می کند.

تعریف معافیت های مالی صادرکنندگان از دیگر ابزارهای درج شده در لایحه 1401 است که مشوقی برای افزایش تولید و افزایش سهم صادرات کالاهای داخلی است.

افزایش 68 درصدی بودجه بخش کشاورزی نشان دهنده اهمیت دولت در تسهیل شرایط افزایش تولید و امنیت غذایی در کشور است که گامی مهم برای ایفای نقش حمایتی از تولیدکنندگان است.

لایحه بودجه 1401 را چقدر در مسیر عدالت می بینید؟

علیزاده برمی: افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان و تدریجی بودن آن نمونه هایی است که نشان می دهد روحیه بودجه 1401 به دنبال گسترش عدالت در جامعه است در حالی که حقوق اقشار کم درآمد تا 30 درصد در مقابل حقوق افزایش می یابد. حقوق طبقه ممتاز اندکی یا به میزان قابل توجهی افزایش نیافته است.

به این ترتیب دولت در بودجه سال آینده تلاش خواهد کرد شکاف طبقاتی بین اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه در پرداخت دستمزدها را کاهش داده و به تعادل بیشتری برساند.

از سوی دیگر تغییر پایه مالیاتی و اعمال تغییراتی مانند اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت، خانه‌ها و ویلاهای مجلل و موسسات اصلاح‌شده فرهنگی مانند موسسات آموزشی از شاخصه‌های بودجه است.

همچنین سلبریتی هایی که درآمدشان بالاتر از سقف مشخصی است، موظف به پرداخت مالیات شده اند تا دولت گام های بیشتری در راستای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بردارد.

با توجه به موارد فوق، پیش بینی ها نشان می دهد که دولت بودجه های انقباضی سال آینده را نه به معنای تحت فشار قرار دادن مردم، بلکه به منظور افزایش تولید، افزایش صادرات و جلوگیری از اتلاف بی مورد برداشته است.

دولت سیزدهم چه سهمی در پرداخت بدهی های دولت های گذشته در بودجه سال آینده داشته است؟

علیزاده برمی: بخش مهمی از بودجه سال آینده سهم دولت سیزدهم از بدهی های تعهدی دولت های قبلی به صندوق های بازنشستگی است، بنابراین بخش عمده ای از بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی تامین اجتماعی، کارکنان دولت و نیروهای مسلح پرداخت می شود.

به عبارت دیگر، دولت با فشار مضاعف در حال پرداخت تعهدات خود به صندوق های بازنشستگی برای رهایی از نارضایتی بودجه در سال های آینده و پایان بخشیدن به برخی مشکلات است.

به این ترتیب صندوق های بازنشستگی نیز می توانند خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه دهند.

نتیجه همه این عوامل بیانگر تدوین بودجه‌های انقباضی، اما نه بی‌هدف است که از جمله باعث افزایش تولید، تثبیت یا کاهش نقدینگی و کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی با گشایش زندگی فقرا می‌شود. . -گروه های درآمدی، مالیات بر درآمدهای بالا و تحریک تولید.

نظر بودجه 1401 در مورد توسعه و آبادانی استان ها چیست؟

علیزاده برمی: در بودجه 1401 دولت برای هر یک از استان های کشور اعتبارات استانی در نظر گرفته است تا مشارکت فعال آنها در افزایش تولید تقویت شود.

از سوی دیگر منابع هر استان برای بهبود رونق تولید و حمایت از توسعه همان استان هزینه و سرمایه گذاری می شود که خود انگیزه ای برای مشارکت فعال بیشتر استان هاست.

برخی کاهش بودجه 1401 را عاملی برای رکود می دانند، آیا شما با این تفسیر موافق هستید؟

علیزاده برمی: در ابتدا باید گفت مشوق های بسیار خوبی که دولت در لایحه بودجه سال آینده دید، زمینه را برای کاهش تورم و از سوی دیگر افزایش تولید و اشتغال فراهم کرد.

اینکه بودجه ای که برای پیش بینی تورم طراحی شده باشد می تواند از رکود جلوگیری کند یا باعث ایجاد رکود شود بستگی به این دارد که بودجه به طور فعال کار شود یا خیر.افزایش سرعت انجام کارها به نفع مردم خواهد بود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید