بودجه آموزش عالی باید برنامه محور و مشکل محور باشد

ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922649

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد بودجه در وزارت علوم و دانشگاه های تابعه باید از هزینه محوری به برنامه محوری تبدیل شود و مشکلات و اولویت های کشور در رسالت دانشگاه ها قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، جلسه بررسی بودجه آموزش عالی با حضور بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های مجلس و با حضور معاونان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه ها برگزار شد. شهید بهشتی، خوارزمی، پیام نور معاونان اداری و مالی دانشگاه ها، علمی، کاربردی، فنی و حرفه ای و رئیس صندوق رفاه دانشجویان به همت معاونت آموزشی و فرهنگی پژوهشگاه مجلس برگزار شد.

بابک نگاری با تاکید بر نقش و اهمیت دانشگاه ها در توسعه و رفع مشکلات کشور گفت: مشکلات و چالش های دانشگاه باید در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه 1401 لحاظ شود.

وی افزود: رویکرد بودجه ریزی در وزارت علوم و دانشگاه ها باید از هزینه محوری به برنامه محوری تغییر کند و مشکلات و اولویت های کشور در رسالت دانشگاه ها قرار گیرد.

مدیرکل حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر بیش از 97 درصد از اعتبارات دانشگاه ها صرف حقوق می شود و پژوهش و فناوری، امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در مضیقه است. از این دیدگاه

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: یکی از اعضای هیئت علمی تا 4 سال پیش حدود 4 هزار دلار حقوق می گرفت که اکنون این مبلغ زیر 1000 دلار است.

معاون بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین افزایش چند برابری هزینه های تغذیه و مراقبت های اجتماعی دانشجویان پس از بازگشایی دانشگاه ها را به دلیل تعطیلی شیوع ویروس کرونا و نابرابری بین دولت ها مورد توجه قرار داد. اعتبارات و هزینه های تغذیه دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین چالش های دانشگاه هاست.

رئیس صندوق دانشجویی از کم بودن وام های صندوق دانشجویی ابراز نگرانی کرد و گفت: صندوق اجتماعی نمی تواند با این میزان وام از دانشجویان حمایت کند و در حال حاضر حدود 6 درصد دانشجویان را تحت پوشش دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در ماده (8) قانون جمعیت جوانان، صندوق های رفاه دانشجویان موظف شده اند مبالغی را به عنوان ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل فاقد مسکن پرداخت کنند، اما تاکنون اعتباری به صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت این مبلغ تعلق نگرفته است. مبلغ فوق اخذ نشده است

فرسودگی ساختمان‌های دانشگاهی و خوابگاه‌های دانشجویی، کمبود اعتبارات پژوهشی و فناوری و کمک‌های بلاعوض به اعضای دانشگاهی و ناتوانی در ارائه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها از دیگر چالش‌هایی بود که از سوی حاضران در جلسه به آن اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید