آغاز تغییرات محتوایی در نظام آموزش عالی / مهارتی، محور اصلی تغییر «برنامه‌های درسی» دانشگاه‌ها


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877170

مدیرکل دفتر صنعت و جامعه وزارت علوم اعلام کرد؛

مدیرکل اداره صنعت و ارتباط با جامعه وزارت علوم گفت: و اشتغال آینده ارتقای دانش آموزان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدسعید سیف با تشریح جزئیات جلسات کمیته مهارت آموزش عالی که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای خصوصی کشور برگزار می شود، به خبرنگار مهر گفت: پژوهشگاه ها ابعاد مختلفی دارند، شورای توسعه مهارت ها و صلاحیت حرفه ای در وزارت علوم از سال گذشته جلساتی را برگزار کرده است و مراکز مختلف و ساختارهای مختلفی که نقش بسزایی در این حوزه ایفا می کنند به عنوان معاونت پژوهشی، معاونت. علوم، دانشگاه فنی و سازمان سنجش و حرفه از اعضای این هیئت می باشند. شورا در تلاش است تا جهت گیری صحیحی به فعالیت دانشگاه ها بدهد تا بتوانند در جهت آگاهی بخشی به نیازهای بازار و بهبود اشتغال آینده این دانشجویان گام بردارند.

کارمند وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه در راستای ارتقای مهارت های حرفه ای به منظور توانمندسازی و ارتقای ظرفیت مهارت آموزی فارغ التحصیلان، پروژه هایی از سوی وزارت علوم به بهره برداری رسیده است، افزود: کار و به روز رسانی محتوای درسی و تسلط بر آن. بیشتر برنامه درسی شروع شده است. با توجه به اینکه رشته ها و گرایش های مختلفی در دانشگاه ها داریم و البته جای کار زیاد است، امیدواریم این اقدامات به صورت مستمر انجام شود. خود دانشگاه ها باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند و امیدواریم دانشگاه ها با کمک وزارت علوم این طرح را به درستی اجرا کنند تا دانشجویان و فارغ التحصیلان مهارت های حرفه ای خود را بهتر درک کنند.

وی ادامه داد: خود دانشگاه‌های علمی، کاربردی، فنی و حرفه‌ای مبتنی بر مهارت هستند و در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای افزایش تعداد دانشجویان در این دانشگاه‌ها صورت گرفته است؛ دروس و برنامه درسی این دانشگاه‌ها مهارتی است و می‌تواند به بازآموزی کمک کند. و ارتقای مهارت های حرفه ای تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که نیاز به سمینارها و مهارت ها دارند.

مدیرکل دفتر صنعت و ارتباط با جامعه وزارت علوم گفت: سازمان سنجش ممکن است آزمون‌ها و ارزیابی‌های دقیقی را برای کمک به سیستم‌های آموزش حرفه‌ای و کمک به عنوان دست تخصصی و انجام این آزمون‌ها و ارزیابی‌های تخصصی صلاحیت حرفه‌ای در محیط‌های کاری مختلف انجام دهد.

سیف با تاکید بر اینکه بحث تسهیل ارتباط دانشجویان با صنعت در دوره کارآموزی نقش مهمی در وضعیت اشتغال آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی دارد، افزود: هماهنگی دستگاه ها برای ارتقای دوره های کارورزی، کارورزی و راهنمایی شغلی؛ هماهنگی دستگاه ها برای ارتقای دوره های کارورزی، کارورزی و راهنمایی شغلی. البته اگر همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کمک کنند، با مشارکت آنها می‌توانیم دوره‌های خاصی را برای آشنایی دانشجویان با نیازها و الزامات کار برگزار کنیم. بسیار مفید خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انتظار داریم وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مانند وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت کار که مجری طرح های زیربنایی کشور هستند، فرصت های شغلی جدیدی برای فارغ التحصیلان ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید