بورس در رابطه با کلاهبرداری از طریق جعل مجوزها هشدار داد

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس نسبت به کلاهبرداری سایبری با سوء استفاده از تصاویر مجوز موسسات مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری موج


محمدمهدی منتظری گفت: عده ای در فضای سایبریبا نمایش تصاویر مجوزهای موسسات مالی تحت نظارت سازمان تبادل و خود اوراق بهادار و مجوز فرعی اعتماد مردم را به خود جلب کرده و سعی در فریب آنها داشته است.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح این مشکل گفت: مشاهده شده است که برخی از هموطنان با عضویت در کانال ها و گروه های تلگرامی به منظور سرمایه گذاری، وجوه خود را به شماره حساب یا شماره کارت بانکی ارائه شده در تلگرام واریز می کنند که در نهایت ختم می شود. سوء استفاده می کند. آنها کاربران را با مسدود کردن دسترسی آنها فریب می دهند.

وی در ادامه افزود: تلگرامی ها با تبلیغات مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی و با مشارکت سرمایه گذاران در تامین سرمایه شرکت های سهامی از آنها وجوه دریافت می کنند. گاه با اقدامات پلیسی و نظارتی قابل شناسایی و دستگیری نیستند و حتی برخی از این کلاهبرداران در ایران سکونت ندارند که امید به پیگرد قانونی آنان را برای مال باختگان از بین می برد.

منتظری افزود: مانور متقلبانه این افراد که باعث فریب و جلب اعتماد مردم می شود، «ارائه تصویر مجوز یک مؤسسه مالی رسمی و قانونی» در کانال خود است در حالی که مدیران این مؤسسات مالی از سوء استفاده از نام خودداری می کنند. و هویت خود را از افراد ذکر شده نمی دانند. به عنوان مثال، اخیراً کانال‌هایی با نمایش تصاویری با مجوزهای رسمی یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری و یک صندوق سرمایه‌گذاری، مردم را فریب دادند.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس نیز خطاب به موسسات مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به دستورالعمل فعالیت افراد تحت نظارت در فضای مجازی مصوب 28 دی ماه 1401 سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران اوراق بهادار، موسسات مالی ثبت شده و سازمان های خود انتظام موظفند سایت رسمی خود را به ترتیب اعلام شده توسط واحد نظارتی ذیربط در سازمان معرفی و منتشر کنند. بسترهای خبری و اطلاع رسانی و انجام فعالیت ها و رسانه های اجتماعی و خبری و ابزارهای تعامل الکترونیکی از طریق وب سایت فوق خود را به مردم معرفی و آن را به روز کنید.

منتظری در پایان افزود: SEC پیش از این فهرست کامل موسسات مالی دارای مجوز را به همراه آدرس دفاتر و شعب در سایت موسسات مالی دارای مجوز بورس به آدرس https://cfi منتشر کرده بود. ارائه شده توسط seo.ir/fa.



آیا این خبر مفید بود؟