بیشترین شکایات مردم مربوط به گرانی و تقلب در انواع نان و مرغ است

ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789759

در آبان ماه امسال بیشترین شکایات در حوزه کالا مربوط به نان و طیور و در حوزه خدمات مربوط به سرعت تعمیر خودرو و رستوران بوده و بیشترین شکایات مربوط به نوع تخلف مربوط به گرانفروشی بوده است. و تقلب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، در آبان ماه امسال 15 هزار و 960 گزارش و شکایت مردمی از کالاها و خدمات از طریق ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت شده که از این تعداد 13 مورد شکایت بوده است. درصد مربوط به کالا و 2325 قلم (15 درصد) مربوط به خدمات است.

بیشترین شکایات دریافتی در قسمت کالا مربوط به نان و مرغ و در قسمت خدمات مربوط به سرعت تعمیر خودرو و رستوران است. بیشتر شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گران فروشی و کلاهبرداری است.

همچنین از مجموع این شکایات 15796 مورد (99 درصد) قابل پیگیری و 164 مورد (1 درصد) غیرقابل پیگیری بوده است. همچنین از مجموع شکایات رسیدگی شده، 5045 مورد (31 درصد) منجر به تهیه گزارش بازرسی، 6460 مورد (41 درصد) منجر به عدم انطباق و 4455 مورد (28 درصد) به دلیل کارشناسی صعودی پیگیری می شود. در خصوص نحوه دریافت شکایات، مجموعا 10065 فقره (63%) تلفنی، 2300 مورد (14%) حضوری و 3595 مورد (23%) کتبی بوده است.

شکایت از صنوف در کدام استان ها افزایش یافته است؟

گفتنی است، استان های خراسان رضوی، تهران، هرمزگان و آذربایجان شرقی با افزایش شکایات مواجه بوده و استان های خوزستان، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام با کاهش شکایات مواجه هستند.

چگونه شکایت کنیم؟

شایان ذکر است افراد می توانند با مراجعه به مراکز خبری سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و شهرستان های مرتبط و یا تلفن (124)، پورتال سازمان پشتیبانی به نشانی www.cppo.ir، سایت 124.ir) و درخواست شکایت.

بر اساس قانون نظام صنفی، گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، انباشت، خرید غیرحضوری، عدم اعمال ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم قیمت‌گذاری و عدم صدور فاکتور از رایج‌ترین موارد است. تخلفات صنفی مهم

همچنین طبق قانون نظام صنفی، درآمدهای حاصل از جرایم دریافتی باید پس از تامین مالی ماده (44) این قانون به حساب صندوق و معادل آن در بودجه سنواتی و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز شود. اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای این قانون مصمم به هزینه خواهند بود اما اتاق اصناف بارها از عدم دریافت این بودجه شکایت کرده است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید