بیش از 700000 معلم در انتظار رتبه بندی هستند

بیش از 700000 معلم در انتظار رتبه بندی هستند

رتبه بندی معلمان در سال 1390 معرفی شد و پس از ده سال فراز و نشیب در روزهای پایانی دولت دوازدهم با نام رتبه بندی معلمان به مجلس فرستاده شد.

کیفیت فرآیند آموزشی، ارتقای منزلت و منزلت اجتماعی معلمان، ایجاد نظام پرداخت مبتنی بر تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی و ارتقای تعهد. تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس طرح جامع علم کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مهمترین اهداف لایحه رتبه بندی معلمان است.

این لایحه 24 آذرماه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید و به هیات امنا ارجاع شد.

26 دی ماه سال جاری هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای امنا از بازگشت لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس برای رفع برخی ابهامات و مشکلات خبر داد و لایحه احیا شده توسط هیات امنا بررسی و اصلاح شد.

درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان با احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت و گو کردیم.

فلاحی در گفت و گو با جامعه 24 گفت: کاستی اصلی هیات امنا برای لایحه رتبه بندی مشکل مالی است. البته ابهاماتی هم بود که در کمیسیون آموزش مجلس برطرف شد. برای حل موضوع بودجه رایزنی رئیس مجلس و کمیسیون آموزش با سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. قرار شد اختلاف مالی با 15 هزار میلیارد تن حل شود.

وی در خصوص زمان رتبه بندی گفت: کمیسیون آموزش مجلس اصرار داشت که رتبه بندی از 31 شهریور برای 1400 بازنشسته انجام شود اما سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که به دلیل فشار مالی از نیمه دوم یا دو ماه آخر سال سال به دلیل فشار مالی.«1400 یا از زمان لازم الاجرا شدن این قانون.

عضوکمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ابهامات و ایرادات هیات امنا در خصوص تامین اعتبار رفع و به هیات امنا ارجاع شده است. سخنگوی هیات امنا در آخرین نشست خبری از عدم دریافت اصلاحات خبر داد. متأسفانه هیئت رئیسه و قانونگذاری مجلس اصلاحات را چهار روز به تعویق انداختند. وقتی اصلاحات انجام شد، مجلس حق تعلل نداشت و باید فوراً به شورای نگهبان فرستاده می شد. در واقع این نقص در قوه مقننه مجلس بود که اصلاحات را به تاخیر انداخت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بیش از 700 هزار معلم منتظر اجرای رتبه بندی هستند، به محض تصویب اصلاحات در هیات امنا، وزارت آموزش و پرورش باید تیم های خود را ساماندهی و آیین نامه ای برای قوه مجریه تدوین کند.

فلاحی با بیان اینکه بودجه رتبه بندی سال 1401 در لایحه بودجه سال جدید مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در لایحه رتبه بندی به 5 رتبه پرداخته شده است. حداقل حقوق معلمان درجه یک در بودجه سال 1401 5 میلیون و 600 هزار تن است که در صورت اعمال برآورد دریافتی حدود 8 میلیون تن می شود. اکثر معلمان ما با حقوق بالای 8 میلیون تومان رتبه های 2 و 3 خواهند داشت. تعدادی معلم رتبه 4 و 5 هم داریم که حقوق آنها بالای 10 میلیون تن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید