بیش از 900 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین پلمب شده است

وی با بیان اینکه ایران کشور مصرف گرایی است، افزود: جدی ترین مشکل ما نحوه مصرف برق، سوخت، آب و سایر انرژی هاست و مقایسه مصرف ایران با کشورهای دیگر این مشکل را به خوبی نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه قزوین آب کافی دارد گفت: مصرف آب در استان اسفناک است و باید در زمینه فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب گامی اساسی برداریم.

این مسئول گفت: نمی توان به صورت مستمر پروژه های آبرسانی و انتقال آب را انجام داد زیرا این پروژه ها باعث آسیب به محیط زیست می شود.

ملکی با تاکید بر اینکه بیشتر مصرف ما سنتی است، گفت: 97.4 درصد آب جهان شور و 2.6 درصد شیرین است و کمتر از 14 هزار درصد منابع آبی جهان در دسترس انسان است.


میزان بارندگی در کشور کمتر از 220 میلی متر است

وی با بیان اینکه منابع آبی محدود است، تصریح کرد: با وجود اینکه میانگین جهانی بارندگی 813 میلی متر است، اما کشور ما کمتر از 220 میلی متر بارندگی دارد و این نیاز به مدیریت جدی در مصرف آب را نشان می دهد.

این مسئول گفت: به دلیل کمبود منابع آبی مجبور به استفاده از منابع آب تجدیدپذیر شده ایم و هم اکنون بیشتر دشت های کشور به دلیل برداشت بی رویه از کم آبی رنج می برند.

ملکی تصریح کرد: در حالی که میانگین جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی 69 درصد است، ایران 92 درصد آب خود را در این بخش مصرف می کند، همچنین یک درصد آب کشور در صنعت و 7 درصد در بخش شهری مصرف می شود.


آب برای هر نفر 1500 متر مکعب است

این مسئول خاطرنشان کرد: 40 سال پیش سرانه آب تجدیدپذیر ایران 7 هزار مترمکعب برای هر نفر بود که در آن سال ها به کمتر از 1500 مترمکعب برای هر نفر رسیده است.

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در استان‌های پایین دست رودخانه‌ها گفت: هر استانی که در پایین دست رودخانه قرار دارد به دلیل برداشت بی رویه رودخانه خشک شده و تامین آب استان‌های پایین دست با مشکل مواجه شده است. به عنوان مثال رودخانه رخانه ابهر مصداق بارز آن است.

ملکی تاکید کرد: در حالی که کاهش جریان آب های سطحی، تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی، محدودیت آب های سطحی و آلودگی منابع آبی از جمله مشکلات تامین آب است، اما از سوی دیگر با مشکل بهره وری منابع آب، که شامل ساختار نظام مالکیت در بخش کشاورزی، فرونشست زمین، ما با سطح پایین سواد مصرف کننده، عدم تفکیک آب شرب از سلامت و قیمت یارانه ای آب در بخش کشاورزی دست و پنجه نرم می کنیم.

این مسئول ادامه داد: بر اساس آخرین آمار از یک میلیارد و 980 میلیون مترمکعب آب 88 درصد در کشاورزی، 8 درصد مصارف شرب و 4 درصد در صنعت مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان اینکه دشت قزوین بیش از نیم قرن است که مورد بهره برداری قرار گرفته است، تصریح کرد: اکنون در دشت با کاهش سطح آب های زیرزمینی مواجه هستیم و باید از این اتفاق جلوگیری کنیم.


بیش از 900 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده است

ملکی از برداشت 580 میلیون مترمکعب آب اضافی در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: بستن چاه های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه های مجاز باید در برنامه های ما باشد زیرا در سه سال گذشته بیش از 900 حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین پر شده است. .بوده است

وی در خصوص رهاسازی رودخانه ها گفت: اکنون بیشتر رودخانه هایی که بیش از 30 سال تعطیل بود بازگشایی شده و اسناد مالکیت آنها گرفته شده است.

بالاخره این مسئول از اتمام پروژه سد نهاب، اتمام انتقال آب شرب به آبیک، برداشت آب از سد بالاخانلو و کلید آب شرب استان با اعتباری بیش از 7 هزار خبر داد. میلیارد تومان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید