بی آسمانی، خشکسالی و بد ایمانی کشور همسایه نفس کشاورزان را گرفت


ساعت: 13:41
تاریخ ارسال: 10/01/1401
کد خبر: 1919314

این در حالی است که سیستان و بلوچستان فرصت بی نظیری برای صادرات محصولات کشاورزی، کسب ارز و ایجاد فرصت های شغلی دارد و در سال های اخیر بی آسمانی، خشکسالی و بدخواهی در کشور همسایه باعث مرگ کشاورزان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; بی آسمانی، خشکسالی های پی در پی و بدعهدی کشور همسایه در اعطای حق، دست کشاورزان سیستان و بلوچستان را خالی کرده است. این تنها بخشی از گلایه کشاورزان است چرا که مصیبت های مداوم باران های موسمی و سیلاب های شدید تمام آرزوهای شادشان را از بین برده و امید آنها برای روزهای بهتر جوانه زده و بر سختی ها و هزینه ها غلبه کرده است.

سیستان و بلوچستان با تمام ظرفیتی که در بخش های مختلف کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی دارد از ظرفیت بی نظیری برخوردار است که با بهره گیری از آن علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال می توان. ارز مناسبی برای کشور آورد

این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس، فرصت بی نظیری برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه کسب ارز و ایجاد مشاغل جدید برای استان و کشور دارد.

این در حالی است که کشاورزان این استان مشکلات زیادی دارند و هر ساله به دلایل مختلف شاهد نابودی محصولات خود هستند و در تمام این سال ها حمایت نسبی مسئولان از کشاورزان تنها راه حل کوتاه مدتی برای این قشر آسیب پذیر است. جامعه.

مشکلاتی که مال امروز و دیروز نیست بلکه هر ساله دغدغه آنهاست، تعدادی از کشاورزان سیستان و بلوچستان در گفت و گو مشکلات موانع خود را برملا کردند و خواستار حمایت مسئولان مربوطه شدند.

کشاورزان شمال استان با گلایه از خسارت بیش از دو دهه خشکسالی بر پیکر فقیرانه منطقه سیستان گفتند: بدی آسمان و کاهش شدید بارندگی ها از یک سو، بد ایمانی کشور همسایه است. در تامین محصول از سوی دیگر باعث این منطقه شد که چندان زیاد نبود. در اطراف انبار غلات ایران بود، اما اکنون در خاک مدفون است.

به گفته این افراد، خشکسالی های پی در پی در این منطقه اثرات بسیار مخربی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اکولوژیکی داشته است که از آن جمله می توان به کاهش ذخایر آب، افزایش کانون های بحرانی ریزگردها و روند شور شدن زمین های کشاورزی اشاره کرد. از بین رفته است از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی منطقه و مهاجرت از جمله مشکلات این منطقه است.

در عین حال همه این موارد کمر کشاورزان را زیر بار مشکلاتی خم کرده است که تلاش مضاعف و عزم جهادی را برای رفع مشکلات فوق می طلبد.

تعدادی از کشاورزان شهرستان هش نیز خسارات ناشی از سیل، باران های موسمی و خشکسالی را کمر کشاورزان شکسته و عدم بذر اصلاح شده و روش قدیمی آبیاری که باعث کاهش بهره وری محصول می شود را از عمده ترین مشکلات عنوان کردند.

به گفته این افراد؛ بارش باران های موسمی و سیلاب در روستاهای ایریدانگ و اطراف آن علاوه بر آسیب رساندن به بیش از 90 درصد محصول خرما باعث ریزش و شکستن بسیاری از نخل ها شد که متولیان امر در این زمینه برای کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان بود اقدامی نکردند. خرما و برنج

به گفته کشاورزان خاشی؛ احداث کارخانه با توجه به گستردگی روستاهای شهرستان ایرندگان هش برای فرآوری محصولات کشاورزی که بی شک موجب رشد و توسعه کشاورزی در منطقه می شود می تواند به فروش محصولات تولیدی آنها کمک شایانی کند. .

کشاورزان جنوب استان نیز خواستار حمایت متولیان برای اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان شدند و گفتند: رونق کشاورزی می تواند امنیت غذایی و خودکفایی کشور را تضمین کند و کشور را از وابستگی به بیگانگان برای تامین مواد غذایی نجات دهد.

به گفته این افراد؛ در زمینه بیمه محصولات کشاورزی شکایات زیادی وجود دارد، میزان سود پرداختی کافی نیست و بیمه خسارت را به موقع پرداخت نمی کند و یا هزینه هایی که می پردازد بسیار ناچیز است.

با همه این تفاسیر کشاورزان این منطقه دلیل عدم پذیرش بیمه محصولات را مدت زمان طولانی پرداخت خسارت عنوان کردند و گفتند: غرامت محصولات کشاورزی زمانی پرداخت می شود که مبلغ پرداختی دیگر ارزش آن را نداشته باشد. یا پرداخت خسارت از بیمه کشاورزی بسیار ناچیز بوده و مبلغ پرداختی مسئولیتی در قبال خسارات وارده ندارد.

سیل اخیر بیش از 3600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد


سید محمدرضا سیدحسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه بخش کشاورزی این استان گفت: تولید محصولات کشاورزی همواره در معرض خطر بلایای طبیعی از جمله خشکسالی، کم آبی است. و سیل و با توجه به اینکه بیشترین اشتغال مردم منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی وابسته است، لزوم افزایش ضریب نفوذ بیمه در این بخش حیاتی است.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ بیمه از سوی همه مسئولان دست اندرکار و تاثیرگذار در بین کشاورزان، افزود: مدتی پیش سیل در استان رخ داد که بیشتر خرمای تولیدی کشاورزان را از بین برد و بیش از 3600 میلیارد تومان خسارت وارد کرد. به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان.

این مسئول ادامه داد: تحقق اجرای برنامه های الگوی کشت پیمانی که اولویت وزارت جهاد کشاورزی است و با توسعه بیمه امکان پذیر است.

وی بیمه را چتر حمایتی مهمی در توسعه اشتغالزایی، ارتقای تولید و درآمد اقتصادی بهره برداران و منطقه دانست و گفت: با گسترش بیمه عوامل تولید، ریسک پذیری در تولید با ریسک کمتری مواجه می شود.

امیرحسام کزالباش مدیر شعب بانک کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 32 هزار و 207 بیمه نامه در زیربخش های مختلف آبزی پروری، دام و طیور، باغداری و باغداری صادر و تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. محصولات کشاورزی و منابع طبیعی میزان خسارت پرداختی به بیمه‌گران بابت خسارت قطعی کلیه زیربخش‌های کشاورزی در سال مالی 1400 و 1401 تاکنون 603 میلیارد ریال است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید