بی اعتمادی دلیل اصلی اختلاف نظر است

بی اعتمادی دلیل اصلی اختلاف نظر است

روز جدید : هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر ابراز بی اعتمادی کرده اند. این عدم اعتماد منجر به درخواست ایران برای تضمین کتبی مبنی بر عدم خروج دولت های آینده آمریکا از توافق هسته ای شده است. جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را کاملا غیرنظامی اعلام می کند و برنامه موشکی و سیاست منطقه ای خود را جزئی از مذاکرات وین و توافق هسته ای نمی داند.

مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به بن بست رسیده است که نشان‌دهنده تنش‌های آشکار و بی‌اعتمادی طولانی‌مدت بین تهران و واشنگتن است و هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند مسئولیت شکست در صورت شکست مذاکرات یک ساله را بر عهده بگیرند. تایید کنید. مذاکرات در وین از ماه گذشته به حال تعلیق درآمده است، علیرغم اظهارات امیدوارکننده بریتانیا، فرانسه و دیگر مذاکره کنندگان مبنی بر نزدیک و نهایی بودن توافق.

هیئت های مذاکره کننده ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر ابراز بی اعتمادی کردند. این عدم اعتماد منجر به درخواست ایران برای تضمین کتبی مبنی بر عدم خروج دولت های آینده آمریکا از توافق هسته ای شده است. جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را کاملا غیرنظامی اعلام می کند و برنامه موشکی و سیاست منطقه ای خود را جزئی از مذاکرات وین و توافق هسته ای نمی داند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید زیاده خواهی های آمریکا و واشنگتن دلیل اصلی بن بست مذاکرات وین است. وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که تهران بر اساس منطق و قدرت برای تحقق خواسته ها و عدم عبور از خطوط قرمز ملت ایران عمل خواهد کرد. اگر کاخ سفید واقع بینانه عمل کند، توافق هسته ای امکان پذیر است.

اشاره وزیر امور خارجه ایران به عملکرد واقع بینانه آمریکا، توانایی جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای استفاده از حق وتو برای جلوگیری از هرگونه مانع سیاسی از سوی سیاستمداران و کنگره آمریکا در روند دستیابی به توافق هسته ای با ایران است. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بدون توضیح بیشتر به خبرنگاران گفت: شرط بازگشت تیم مذاکره کننده ایرانی به وین، حل مشکلات باقی مانده از سوی واشنگتن است. اگر واشنگتن به سوالات دیگر پاسخ دهد، فورا به وین باز خواهیم گشت.

پرایس به خبرنگاران گفت: «همه ذی‌نفعان حاضر در مذاکرات وین می‌دانند که کدام کشور با اعلام درخواست‌های غیرمرتبط بیشتر به شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهادات سازنده‌ای ارائه کرده و وضعیت را به وضعیت فعلی رسانده است».

وی گفت: ما معتقدیم که شانس ایران برای دستیابی و تولید تسلیحات هسته ای یا فرار از سلاح هسته ای از چند ماه به تنها چند هفته کاهش یافته است و در درازمدت واشنگتن نمی تواند آن را بپذیرد. اما احتمال توافق هسته ای به طور کامل از بین نرفته است و کاخ سفید معتقد است که هنوز فرصتی برای مقابله با چالش های باقی مانده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید