بی توجهی به «سفرهای نوروزی» به نظر می رسد باعث ایجاد سوءتفاهم در مورد اتمام تاج شده است! / عکس های منتشر شده از تعطیلات نگران کننده بود


ساعت: 17:33
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818276

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: عکس های سفر و نوروز نشان می دهد که انگار مردم فراموش کرده اند که تاج هنوز در جامعه نفس می کشد. به نظر می رسد مردم به این نتیجه رسیده اند که رهایی از سفر نوروزی به معنای ریشه کنی و پایان دادن به بیماری عروق کرونر است. در حالی که شرط سفر رعایت چند پیش نیاز ساده بود که متأسفانه مغفول مانده بود، باز هم همه می توانند با ماسک و مشروب به کشور ادای احترام کنند.


دکتر حمید عمادیفوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص معرفی مردم به خطرات بیماری های قلبی عروقی و تنش امیرون در تعطیلات نوروزی سال 1401 گفت: کلاس ها، ادارات و سازمان ها شرایط خوبی نداشتند و فشار مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه احساس می شد. با این حال، به دلیل شرایط بحرانی در تاج، مردم مجبور شدند از سفرهای ویژه دو ساله، به ویژه سفر نوروزی صرف نظر کنند. اما در این بین برخی از هموطنان به دلایل منطقی و منطقی مجبور به سفر شدند و برخی دیگر با بی توجهی به هشدارها و قوانینی که در این زمینه در نظر گرفته شده بود در دو سال گذشته به سفرهایی رفتند که در عوض باعث تشدید بیماری شد. به یاری خداوند و یاری کادر پزشکی کشور بر شش موج خطرناک غلبه کردیم و تمام تلاش خود را بر این گذاشتیم که هیچ هموطنی دچار عوارض بیماری عروق کرونر قلب نشود و متأسفانه تعدادی از هموطنان در این نبرد جان باختند. که از خداوند آرامش ابدی را خواستاریم.


دلایلی برای سهولت سفر ستاد تقابل به نوروز


c8f389e6 92b8 4a61 aead c423cfd51265 خبر خاکستری

وی افزود: اما با توجه به وضعیتی که در ماه های پایانی سال 1400 داشتیم سویه آمیکرون در آذرماه وارد کشور شد و گزارش شد و در روزهای پایانی سال 1400 کاهش یافت و به مرور زمان از آمار مرگ و میر و بیماری های قلبی عروقی کاسته شد. بیماری قلبی کم شده است، در این شرایط، متولیان اداره بیماری و اعضای ستاد مبارزه با تاج و تخت کشور، نوروز را بسیار گسترده‌تر از دو سال پیش پیش‌بینی کرده و به آن سفر کردند و فکر می‌کردند که با بهبودی این امر امکان‌پذیر است. از شرایط کارکنان ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی «تاج»، تلاش کردند تا با وضع قوانینی آسان‌تر به شرط کنترل سفرها به سفر کمک کنند و در این راستا یکسری توصیه‌ها به مردم ابلاغ شد که در چارچوب پروتکل های بهداشتی بود و رسانه ها این نکات را منتشر و به مردم معرفی کردند.


عوامل مرتبط با صدور مجوز سفر


58e4c268 2636 4426 8195 901e144ccd6d خبر خاکستری

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه عوامل متعددی باعث می شود حالت های بیماری در جامعه کنترل شود، ادامه داد: یکی از این عوامل واکسیناسیون و تزریق تقویت کننده توسط بسیاری از هموطنانمان است که واقعاً به کنترل و کنترل بیماری کمک کرده اند. زیرا اگر این اتفاق نمی افتاد با وجود بالا بودن میزان آلودگی در مدت زمان کوتاهی امکان کنترل موج ششم وجود نداشت و از تعداد قربانیان آمیکرون به شدت کاسته خواهد شد. عامل بعدی ماهیت رفتاری واریانت آمیکرون بود که بیماران را بیشتر درگیر می کرد. همه اینها دست به دست هم داد که خوشبختانه در هفته های قبل از سال نو و اواخر دهه 1400 وضعیت تاج تحت کنترل به نظر می رسید و این نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری برای سفرهای نوروزی داشت.


توصیه هایی که سوپاپ اطمینان بود و عده ای به آن عمل نکردند


ded3bfa9 3eed 4eb0 8910 f1d036b0c974 خبر خاکستری

یکی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد کشور گفت: اما نکته مهم این بود که کارکنان ستاد مبارزه با کرونا، سفر را مشروط به رعایت پیش شرط هایی از جمله واکسیناسیون و واکسیناسیون کردند. در واقع این پیش شرط ها مانند سوپاپ اطمینانی بود که از نظر اخلاقی افراد را ملزم به تزریق حداقل دو دوز واکسن قبل از سفر می کند. این شرط برای جلوگیری از عود بیماری بود تا با روزهای دردناک پنجمین پیک پس از سفر نوروزی دوبار برنگردیم.


تصاویر ناامید کننده از افرادی که اصول بهداشتی را نادیده می گیرند از دید کادر پزشکی


52b50759 ed78 41f3 951a 3682ccf9eb9f خبر خاکستری

دکتر عمادی سایر پیش نیازهای سفر به نوروز و توصیه های ستاد کرونا را تشریح کرد و گفت: یکی دیگر از توصیه ها و پیش نیازهای تعطیلات و سفر در نوروز پرهیز از برگزاری دوره ها و مهمانی ها است. . در عین حال، قدرت انتقال omicron این رویدادهای فضای باز را تحت الشعاع قرار می دهد. به دنبال آن فاصله اجتماعی و پرهیز از خسران و تاب آوری به سبک دید و بازدید در سال های قبل از تاج گذاری بود. ماسک، ضد عفونی با الکل و غیره. نکات نابخشودنی نیز وجود داشت که مردم برای از بین بردن کامل تاج باید رعایت می کردند که در مقایسه با قوانین سال های گذشته واقعاً کارساز نبود. اما متأسفانه با عکس ها و فیلم ها و عکس هایی که از روزهای اول تعطیلات در رسانه ها و فضای مجازی دیدیم متوجه شدیم که جمع کثیری از هموطنان در اجرای نکاتی که قبلاً عرض کردم بی احتیاط کردند و این نکته برای همکارانم. بسیار دردناک هستند؛ زیرا اگر خدای ناکرده موج جدیدی از تاج و تخت در کشور با دو سال فشار بر کادر درمانی شکل بگیرد، نمی دانم پزشکان، پرستاران و سایر همکاران ادارات اداری چگونه و با چه انرژی و توانی مشغول به کار شوند. -کارگران باید به بیماران خدمت کنند. بد نیست مردم بدانند در این روزها که به مسافرت می روند و از تعطیلات خود لذت می برند، اکثر همکاران ما در بیمارستان ها پس از دو سال نتوانسته اند به یک سفر کوتاه بروند و استراحت کنند.


مردمی که تاج را فراموش کرده اند


5ac589b5 e12f 4ea5 a72c 1affaac6d1a6 خبر خاکستری

رئیس واحد بیماری‌های واگیر بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: مردم گویا فراموش کرده‌اند که کرونا و اومیکرون همچنان در جامعه نفس می‌کشند و افرادی را که بنا به دلایلی بهداشت را رعایت نمی‌کنند تحت تعقیب قرار می‌دهند. به نظر می رسد مردم موضوع را اشتباه متوجه شده اند و به این نتیجه رسیده اند که آزاد گذاشتن آنها برای سفر نوروزی به معنای ریشه کنی و پایان دادن به بیماری، تاج و سویه آمیکرون است. با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که سفر و اکثریت قریب به اتفاق مردم از اقدامات بازدارنده که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد، رعایت نکرده اند، اکنون که مسافران به خانه ها و شهرهای خود بازگشته اند، واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد و چه روزهایی خواهد بود. کشور و کادر پزشکی و مردم منتظر بمانند؟


تجمع خطرناک مسافران نوروزی ساکن در چادرهای گردشگری


bbdad318 086a 42ed a512 508528bcc351 خبر خاکستری

وی افزود: یکی از نکاتی که ستاد مقابله و ستاد تسهیلات گردشگری نوروزی به هموطنانی که قصد سفر در تعطیلات نوروزی را داشتند اکیداً توصیه کرد این بود که مردم وضعیت شهری را که انتخاب کرده اند را فکر کنند. در مورد رنگ و درگیری با تاج و روزی که قصد سفر دارید بدانید شهر مقصد چیست؛ اما متأسفانه دیدیم که مردم با وجود این موضوع اتفاقاً در همان شهرها با شرایط خطرناک کرونری تجمع کردند. به حدی که حتی در خیابان ها جایی برای چادر زدن وجود ندارد. حالا می توانید تصور کنید که در وسط این جمعیت فقط چند بیمار کافی است. روز و شب با هم بدون ماسک و بدون پروتکل، چه وضعیت خطرناک و شرایط بالقوه ای برای دیگران پیش می آورد که مردم بدون توجه به کسانی که بارها گفته و تذکر داده شده است که تعطیلات خود را در نوروز سپری می کنند.


مردم در مورد Omicron ها ساده نگر هستند. عوارض آمیکرون فقط بی حوصلگی و سردرد نیست!


57d8d0bf cc28 4e10 9a52 da1c6219e0e8 خبر خاکستری

دکتر عمادی دلیل بخشیدن و سوءتفاهم مردم را این بود که همه می گفتند سویه آمیکرون شبیه سرماخوردگی است و تا چند روز دیگر بدن عاری از درد و کسالت می شود. عدم حمله به ریه های بیماران مانند سایر سویه ها. اما مردم نباید فراموش کنند که ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد این بیماری و بیماری به نام بیماری عروق کرونر که معمولاً به آن عروق کرونر می گویند، نداریم و تنها چیزی که می دانیم نتیجه یافته های همکارانمان در بیمارستان ها و مراکز درمانی مختلف است. که به اشتراک گذاشتیم اما هنوز هیچ کس در جهان نمی داند که آیا omicron آخرین لایه تاج است یا خیر؟ زیرا ما ویروس طبیعی برای شناسایی در آزمایشات آزمایشگاهی و تولید دارو و واکسن مورد نیاز خود نداریم. متأسفانه جهان از یک بیماری جدی به نام بیماری کرون رنج می برد که یک ویروس برنامه ریزی شده است که می تواند در هر شرایطی خود را نشان دهد و در مواجهه با ویروس های طبیعی مانند ویروس آنفولانزا شکل دیگری به خود بگیرد. بنابراین مشخص نیست افراد مبتلا به آمیکرون پس از بهبودی از عوارض جانبی ساده ای که مردم آن را کسالت و سردردهایی مانند سرماخوردگی می نامند، چه عوارض خطرناک دیگری خواهند داشت.


چند نکته برای همه؛ به خصوص شهروندانی که با کودکان و سالمندان سفر می کنند


f0f0ccbf 1bc4 4ea4 871a 9d073c971b91 خبر خاکستری

این فوق تخصص عفونی و گرمسیری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با این حال مردم در هر شرایطی از ماسک و الکل استفاده کنند. این دلیل نمی شود که بدن شما مانند فردی باشد که پروتکل ها را رعایت نکرده و هنوز مبتلا نشده است! این بیماری در شرایط خاصی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، در صورت ورود به مراکز سرپوشیده و فضاهای سرپوشیده، با کمک ماسک دیگری از تنفس ایمن اطمینان حاصل کنید. اگر با خودروی عمومی سفر می‌کنید، حتماً از راننده یا راننده برای تهویه در کابین بخواهید. سعی کنید برای تغذیه مسیر سفر از رستوران های بین راه غذا تهیه نکنید و با غذاهای ساده ای که تهیه کرده اند در طول سفر نیازها را برطرف نکنید. به یاد داشته باشید که از آب بطری استفاده کنید. مکان هایی را برای استراحت انتخاب کنید که خلوت باشند و همزمان پوشش نداشته باشند و تا حد امکان شیشه ماشین های شخصی را بارگیری کنید. این توصیه ها برای هموطنان دارای کودک و سالمند اهمیت دوچندان دارد.


هر شهروندی دین خود را با رعایت پروتکل ها به کشور ادا می کند


2e08953c 898a 43f2 9ead 909cb3681e58 خبر خاکستری

دکتر عمادی در پایان گفت: مردم باید بدانند افرادی که قوانین و مقررات را رعایت می کنند می توانند از خطرات و تهدیدات بیماری در امان باشند. تاج چیزی کمتر از جنگ نیست و در زمان جنگ همه باید مخالف باشند، اما در مواقع اضطراری باید متحد و همدل باشند و با هم فرصتی فراهم کنیم تا هر چه بیشتر از این بلای جانکاه نجات پیدا کنیم. مایلم که زنده و سالم به خانه برگردیم و به خوشبختی برسیم. اما مردم باید بدانند که هر کس در هر موقعیتی باید به کنترل تاج کمک کند. اما کمک در شرایط امروز که بر تاج کشور ما نیز تأثیر می گذارد، لزوماً بعد پیچیده، گسترده و تخصصی نیست. رعایت پروتکل ها و رعایت بهداشت فردی که به پوشیدن ماسک و ضدعفونی کننده دست بر می گردد برای هر شهروند کافی است. با دین کشور خود و سایر هموطنان دعا کنید. بدون شک همه با رعایت بهداشت فردی می توانند بزرگترین خدمت را به کشور انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید