بی توجهی به «گشت مدیر» در مورد فساد در وزارتخانه های دولت ریاست جمهوری

بی توجهی به «گشت مدیر» در مورد فساد در وزارتخانه های دولت ریاست جمهوری

روز جدید ابراهیم رئیسی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: من خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می دانم نه گروه های سیاسی، بنیانگذاران و شرکای وضع موجود نمی توانند مدعی تغییر وضعیت موجود باشند. وی همچنین گفت: در حوزه قوه مجریه است که پایه های فساد ریشه کن می شود و تبدیل ناکارآمدی به کارآمدی باعث می شود ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی نداشته باشیم و حل مشکلات در قوه مجریه می تواند مشکلات را کاهش دهد. سیستم قضایی و پرونده ها».

اما این روزها که دوره یک ساله دولت جدید به پایان می رسد، از یک سو خبر دستگیری مشاور ویژه یک وزیر و روز دیگر خبر فساد چند صد میلیونی به گوش می رسد. در وزارتخانه دیگری در مالکیت عمومی است.

اواسط خرداد 1401 بود که مقدیسی رئیس هیأت مدیره انجمن دامداران اعلام کرد که سهم دامداران با وجود اینکه پرداخت کرده اند باقی مانده است و می گوید یکی از شرکت های متعلق به سازمان تعاون روستایی در فروردین ماه بازارگاه را به دامداران فروخت و پول آن را دریافت کرد اما هنوز مواد اولیه را به آنها تحویل نداده است و مدتی بعد سازمان بازرسی کل کشور جزئیات تخلفات واردات مواد اولیه دامی را منتشر کرد که نشان می داد ویلاهای تقلبی صادر شده و شرکت واردکننده متعهد به تامین 13 میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی به مرور زمان تامین نشده است. این سازمان توضیح داد: بحث ساخت ویلای رسمی مطرح شد و حتی محموله دام وارد بندر نشد تا اینکه 800 هزار تن مواد اولیه دامی در اختیار مردم، دامداران و اتحادیه ها در سامانه قرار گرفت و دیدند خانه ای ثبت شده است. در سیستم بازار 500 هزار تن. مبلغ 1100 میلیارد تومان خریدند و این مبلغ را به حساب شرکت واریز کردند.

در همان روزها سید مرتضی حسینی نماینده کانون به این خبر واکنش نشان داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به این شرکت مجوز عرضه کالایی را می دهد که هنوز وارد سیستم بازار نشده است و برخی افراد از جمله اتحادیه های کشاورزی، کشاورزان و کارخانجات دام و طیور در آن هستند و به امید دریافت محصول خریداری شده در سامانه ثبت نام و پرداخت می کنند. در مجموع حدود 1100 میلیارد تومان به حساب این شخص و شرکت واریز شده است بدون اینکه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار گیرد! و الان نشون میده که هیچ لاگینی وارد نشده! جالب است که وزارت جهاد کشاورزی با نامه ای به بانک مرکزی درخواست صدور 730 میلیون دلار تسهیلات برای این شرکت کرده و در این نامه بدون معرفی دام به صراحت آمده است که این نهاده وارد کشور شده است! بر اساس گزارشی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور داده است، 730 میلیون دلار ارز و تسهیلات برای این شرکت دریافت می کنند.

تاثیر فساد 730 میلیون دلاری به حدی بود که پای رئیس قوه قضائیه را به ماجرا باز کرد و از سازمان بازرسی خواست تا موضوع تخلفات صورت گرفته در زمینه واردات دام را با فوریت و جدیت پیگیری کند.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در حالی که سید جواد ساداتی نژاد برای پاسخ به سوالات نمایندگان مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به سراغ هانه ملت رفت، نتوانست آنها را قانع کند و دومین کارت زرد بهارستان را به ثبت رساند. دولت . .

آقای شورای عالی دستگیر شد، رئیسی سکوت کرد

اما در چند روز اخیر بیماری رستم قاسمی و دستگیری مشاور عالی وزیر راه خبرساز شده است. اگرچه اعلام شده بود رستم قاسمی زیر تیغ جراحی رفته و علی بهادری جهرمی نیز برای دیدار با وزیر راه راهی بیمارستان شده است. اما اردشیر مطهری در توییتی فاش کرد که مشکل کمردرد رستم قاسمی در همان روز بازداشت قاسم مکارم اتفاق افتاده است.

او نوشت: «شنیدی رستم قاسمی دستگیر شد؟! ماموران وزارت اطلاعات قاسم مکارم شیرازی را دقیقاً در تاریخی که برای دریافت رشوه به یورو ترتیب داده بود دستگیر کردند. از آن روز رستم قاسمی کمردرد داشت و در بیمارستان بستری شد. نمی دانم الان کجا بستری است. می گویند ما دیگر نمی گوییم.»
اما قاسم مکارم کیست؟ پیش از دستگیری قاسم مکارم شیرازی، هیچ اطلاعی از وی در دست نبود و حتی هیچکس از سوابق مدیریتی وی اطلاعی نداشت چرا که وی به عنوان بازرس و مشاور ویژه وزارت راه و شهرسازی منصوب شد. اما حالا مشخص شده که او سال هاست به مدیریت بزرگ علاقه مند است. سودی که قاسم مکارم را به صحنه رقابت های انتخابات پارلمانی 2018 رساند.

دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز در اطلاعیه ای درباره دستگیری مشاور عالی وزارت راه نوشت: «فرد مذکور از اولاد یا اولاد مقام معظم رهبری نیست. بلکه یکی از یاران برادر بزرگوارش است.» در این میان رستم قاسمی اگرچه از زمان دستگیری مشاور ارشدش جلوی دوربینی نرفته است و حتی دیروز از حضور در رویداد فناوری صنعت ساختمان برای قوت بخشیدن به او خودداری کرد. شایعاتی مبنی بر برکناری وی اما دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: «اخباری که اخیراً در مورد یکی از مشاوران اینجانب منتشر شده و رسیدگی به اتهامات شخص مورد نظر توسط نهاد ناظر حکومت موجب سوء استفاده دشمنان نظام و تخریب شده است. از کارکنان وزارت راه و شهرسازی به ویژه جوانان انقلابی و زحمتکش این وزارتخانه. در این زمینه خاطرنشان می شود که این پرونده در مرحله اولیه و در انتظار نهایی شدن رسیدگی توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به منظور حفظ حریم شخصی افراد، هیچ اطلاعی از این پرونده منتشر نشده و تمامی مطالب ذکر شده صرفاً در حد حدس و گمان است که از صحت و سقم آن اطلاعی در دست نیست و تایید شده.

در بخشی دیگر از این پیام آمده است: «اینجانب به عنوان وزیر راه و فواید عمومی با تأکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، بررسی دقیق و بدون نظارت ادعای هر فرد در هر سمتی را ضروری و ضروری می دانم. و آمادگی این وزارتخانه را برای کمک به تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می کنم. اما لازم است رسانه ها قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و لطمه زدن به حیثیت افراد، از گمانه زنی های بی اساس دوری کنند.

تور مدیران چطور؟

اما این اتفاقات در عمر یکساله دولت رخ می دهد که یکی دیگر از وعده های ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات تشکیل گشت ارشاد مدیران بود. وعده ای که یک سال تمام مطرح شده و انتقادات زیادی را به رئیس جمهور برانگیخته است. اما وی در نشست خبری خود که مصادف با هفته دولت بود، از راه اندازی گشت ارشاد مدیران خبر داد.

وی گفت: وعده گشت ارجاعی مدیران قولی بود که به آن پایبند بودیم.گشت مدیران با رهبری بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و با نهادهای مختلف مخالفت کرد که در ابتدای صحبتم به اثرات آن اشاره کردم. . در برخی موارد به محض اطلاع، فرد مقصر از سمت خود عزل می شود و این موضوع در سطح کارشناسی به نتیجه نرسیده است و در برخی موارد برای مدیران ارشد و معاونان وزیر نیز اتفاق افتاده است. ورود گشت مدیران به یک واحد یا سازمان لزوماً به معنای وقوع فساد در آن واحد نیست. بلکه مجری قانون عدم وجود فساد را دنبال می کند. به همین دلیل گشت ارشاد وعده ای بود که برای مدیران محقق شد. حال باید دید با راه اندازی تور ارشاد، مدیران ابراهیم رئیسی چه راهکاری برای مقابله با فساد در دولت خود اتخاذ خواهند کرد، آیا به سکوت خود ادامه می دهند یا با برکناری وزرا ماجرا به پایان می رسد؟ می دهند یا …

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید