بی توجهی طولانی مدت سفیدپوستان به شخصیت های ناشناخته در سینما و تلویزیون/رسانه


ساعت: 15:38
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892006

تقویم رسمی امروز، اول شهریور ماه، به بهانه بزرگداشت بزرگمرد تاریخ علمی ایران، ابن سینا، روز پزشک نامیده شده است. به همین منظور در این گزارش سعی کرده ایم نگاهی به فیلم های ماندگار سینما و تلویزیون درباره پزشکان بیاندازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تقویم رسمی امروز یکم شهریور ماه به بهانه بزرگداشت بزرگمرد تاریخ علمی ایران، ابن سینا است. روز پزشک نامیده می شود. به همین منظور در این گزارش سعی شده است به اجمال مروری داشته باشیم قاب های بادوام بیایید در مورد پزشکان در سینما و تلویزیون صحبت کنیم.

کیهان راغذر سال ها پیش در سال 64 مجموعه ای تلویزیونی ساخت که به زندگی عالم بزرگ ایرانی بوعلی سینا می پرداخت و امین تارخ در جوانی نقش ابن سینا را بازی می کرد و این سریال بارها از شبکه های رسانه ملی پخش شد.

سفیدپوستان دائمی سینما و تلویزیون

شاید نقش مهم و خطرناک پرستاران و پزشکان در مواقع سخت و دشواری چون جنگ و کرونا بیشتر در معرض دید عموم قرار گرفته باشد. روزهای پرتنشی که این خانواده بزرگ خود را در خط مقدم نبرد برای مراقبت از جان انسان ها قرار می دهند.

به بهانه کرونا و برای تجلیل از ایثار و فداکاری پرستاران و پزشکان، صدا و سیما شروع به کار کرد و سریال «موج اول‘ از طریق هوا ارسال شد. این سریال قرار بود در سه فصل ساخته شود اما آذرماه سال گذشته تنها فصل اول این سریال به رهبر کنداکتور شبکه سه رسید و فصل اول آن به کارگردانی سید سجاد حسینی و فصل دوم به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان ساخته شد. ، و فصل سوم را محمد علیزاده کارگردانی کرد.


e9cec2de 7eae 4761 836a 137ee787cdb0 خبر خاکستری

مهدی فهیم زاده، محسن کسبیان و فریبا تشکری، سیامک اطلسی، کروش سلیمانی، اصغر نقی زاده و آتش تقی پور از جمله بازیگران مطرح فصل اول «موج اول» بودند که به تهیه کنندگی سعید کمانی و با تمام انتقاداتی که وجود دارد. اما توانست تصویر قابل قبولی از روزهای سخت کرونا و تلاش کادر پزشکی را برای مخاطب به ارمغان بیاورد.

اما مسعود دی نمکی چند ماهی است که تیم سازنده اش را برای سریال جمع کرده است.آزادی مشروطبا نگاهی طنز به تاریخچه کرونا و فعالیت های گروه های جهادی، کادر پزشکی و پرستاران؛ مجموعه ای 30 قسمتی که فیلمنامه آن توسط کریم خودیانی و شهاب عباسی نوشته شده است.

در «آزادی مشروط» ده بازیگر نمکی از جمله پرویز فلاحی پور، مهران رجبی، علیرضا استادی، نیما شاهرخشاهی، پوراندخت مهیمن، لیلا بوشهری، علیرضا مسعودی، بنوش بختیاری، سروش جمشیدی، عباس محبی، هلیا امامی، کاوه رامکین شیعی، کاوه رامکین شیعه. اصغر نقی زاده، مریم کاویانی، محمدرضا دراری، افشین سنگ چاپ، ساقی زینتی و شهاب عباسی به ایفای نقش پرداخته اند و امید است مانند دیگر آثار ده نقی مخاطبان را به خود جذب کند.


ادامه مطلب

طعنه دکتر سیما

اما اگر بخواهیم با همین نگاه طنز به شخصیت پزشکان درون سیما بپردازیم، شاید دو سریال کمدی «ساختمان پزشکان» و «درحاشیه» آثار برجسته این حوزه باشند.

در اوایل دهه 1990، مجموعه طنز “ساختمان پزشکیکارگردانی آن به عهده سروش صحت است و شخصیت محوری آن روانشناس به نام «دکتر نیما افشار» با بازی بهنام تشکر است. به خصوص شخصیت منشی دکتر، «خانم شیرزاد» با بازی درخشان شقایق دهقان که سال هاست در ذهن مخاطبان نقش بسته است.


57b30c2a fc44 453d 9982 120c7375978c خبر خاکستری

برادران کاسمخانی، امیر برادران، علیرضا ناظر فصیحی، حمید برزگر و خود سروش صحت به سرپرستی پیمان کاسمخانی، گروه نویسندگی این سریال را بر عهده داشتند. اگرچه این سریال با حاشیه هایی مانند ترویج فراماسونری در میانه کار همراه بود، اما بازی بازیگرانی چون هومن بارک نورد، بیژن بنفشه ها، هوشنگ حریرچیان در نقش پدر نیما، مونا فرجاد و فرناز رعنما از جذابیت های خاطره انگیز این سریال آینده است.

با همین کنایه، نوروز 94 بود که سریال طنز «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی خشایار الوند و امیرمهدی ژله به کنداکتور شبکه سه رسید. سریالی که پس از چندین سال غیبت کارگردان و حضور بازیگرانی چون سیدجواد رضویان، سیامک انصاری، مهران غفوریان، محمدرضا هدایتی، نصرالله رادش، سحر زکریا، عارف لرستانی، فلامک جنیدی، غلامرضا نیکخواه، علی لک پوریان و علی اوجی از ساخت سریال کمدی پرمیوم خبر دادند. سریالی که به دلیل نام مهران مدیری و زمان پخش آن که نوروزی است به شدت دیده شد و در عین حال حواشی زیادی از سوی سازمان نظام پزشکی برای این سریال ارسال شد تا اینکه از توقف پخش این سریال خبر داد.


0cde37ed 34b9 4ac2 acd5 4644c1205427 خبر خاکستری

فصل دوم این سریال طنز در زمستان همان سال پخش شد که نشان داد مدیران رسانه ملی با تعامل و گفتگو با مدعیان این سریال توانسته اند «درحاشیه ۲» را روی آنتن ببرند.

بی توجهی رسانه ای به شخصیت های ناشناخته

دوران جنگ و دفاع مقدس دوران دیگری است که با نقش پرستار و پزشک نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و سینما و تلویزیون با وجود کم کاری در این حوزه، قاب های ماندگاری را ایجاد کرده است.


0b000f28 a5c1 4c2b bd38 9d092ccab4f0 خبر خاکستری

یکی از این چهارچوب های ماندگار، بی شک نقش آفرینی دکتر کسرا با بازی درخشان زنده یاد خسرو شکیبای در فیلم «سرزمین خورشید» پنجمین اثر احمدرضا درویش است. در این فیلم شکیبای در کنار گلچهرا سجادیه یکی از نقش های ماندگار سینمای ایران به یادگار مانده است. با شروع جنگ، بیمارستانی در خرمشهر در محاصره دشمن قرار گرفت و از هوا و زمین مورد حمله قرار گرفت. محمد جهان آرا فرمانده جوان سپاه کرمشهر به مجروحان و پزشکان پیشنهاد می کند که با آمبولانس و لندرور به دنبال جیپ اسیر شده که رزمندگان راه را باز می کنند بیمارستان را ترک کنند. در شهر نیروهای عراقی اشغالگر شهر در مقابل آنها ظاهر می شوند و رزمندگان برای نجات آمبولانس و سرنشینان اندور با عراقی ها می جنگند و کشته می شوند..


c9a4493d 10ca 4b4f aa4d cfbf227ccd56 خبر خاکستری

فیلم سینما “روزهای زندگیاین فیلم به کارگردانی پرویز شیخ تدی از دیگر فیلم هایی است که این چارچوب را با شخصیت محوری حضور پزشکان در جنگ تعریف می کند. امیرعلی و لیلا با بازی حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی زوج پزشکی هستند که خود را وقف یک بیمارستان صحرایی در جبهه کرده اند. با وجود اعلام آتش بس، حمله نیروهای عراقی به این بیمارستان باعث ماجراهایی در این فیلم می شود. هنگامه قاضیانی برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین سی امین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم‌های دیگری هم هستند که پزشکان و پرستاران شخصیت‌های اصلی آن‌ها هستند، اما داستان فیلم داستان و روایت دیگری دارد. مثل یک فیلمکیمیاگری» با بازی فوق العاده بیتا فرهی که در دوران مقدس حفاظت نقش جراح زنان را بازی می کند. او بچه ای به دنیا می آورد، اما مادر بچه هنگام زایمان فوت می کند. این پزشک مدتی به دنبال پدر این کودک که به جبهه رفته است می‌گردد، اما وقتی از یافتن او ناامید می‌شود، نام کودک را کیمیا می‌گذارد و سال‌ها او را بزرگ می‌کند تا اینکه پدر کودک از راه می‌رسد.

آزاد مسعود در “خیلی دور خیلی نزدیکمیرکریمی نقش های ماندگار دیگری در سینما دارد. دکتر باتجربه و معروفی که سخت کوشی اش باعث شده از زندگی شخصی و فرزندش فاصله بگیرد تا اینکه در روز تولد فرزندش متوجه می شود که تنها پسرش به بیماری خطرناکی مبتلا شده یا نقش امیر آقایی در فیلمبدون تاریخ، بدون امضا» که نقش یک پزشک متعهد را بازی می کند; دکتری که تا آخر پای اشتباهش می ایستد.


46cb9010 1e9c 47b2 a21b 2d078810503b خبر خاکستری

اما انگار نمی توان از روز دکتر، سینما و تلویزیون و نامی از سریال درخشان صحبت کرد.زمان می رسد» کیانوش عیاری نیاورد; این سریال اولین بار در سال 86 از شبکه سوم سیما پخش شد و بارها از رسانه ملی بازپخش شده است.

کیانش عیاری در رزگار قریب زندگی دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب اطفال در ایران را بازگو می کند. بازی مهدی هاشمی در نقش دکتر قریب هیچگاه از یاد مخاطبان نخواهد رفت. عیاری به بهانه این سریال به شرح وقایعی مانند قحطی تهران، کودتای رضاخان و بسیاری از مشکلات بهداشتی و اجتماعی آن دوران می پردازد.

علاوه بر مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، عفرین ابیسی، رضا کیانیان، مهران رجبی، حسین پناهی، امیرحسین صدیق، رضا بابک، فرخاناز منافی ظاهر و بسیاری دیگر از بازیگران نقش آفرینی کرده اند.


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید