تأثیر وجود گون بر بقای گیاهان علفزار/ما وظیفه داریم ذخایر ژنتیکی گیاهان علفزار را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از گونه های گیاهی در معرض انقراض هستند افزود: این تغییر کاربری باعث از بین رفتن گونه ها و ژن های گیاهی می شود.

معاون منابع طبیعی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان زنجان گفت: برخی گونه ها جزو ذخایر ژنتیکی دنیا هستند و مختص ایران و استان نیستند. بر اساس این تصمیم ما وظیفه داریم که گونه را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از با ارزش ترین گونه های گیاهی است، گفت: گونه های مختلف گون وجود دارد و تاکنون 804 گونه در ایران شناسایی شده است.

افاججانلو با اشاره به وجود 500 گونه درخت در ایران و 30 گونه نخل مختص استان زنجان، گفت: نخلستان های استان زنجان در مراتع ییلاقی بیشتر پراکنده است و معادن نیز به صورت گسترده در این مناطق کوهستانی پراکنده است. اما از یک طرف باید بحث فعال شدن برداشت را حل کرد و از طرف دیگر گونه های گیاهی را حفظ کرد. اداره کل منابع طبیعی نیز باید نسبت به این بند نامه اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه گون گونه ای ارزشمند است، گفت: این گونه گیاهی به دلیل تاج پوشش و ریشه های گسترده در خاک نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارد.

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات زنجان گفت: گون از خانواده حبوبات و تثبیت کننده خاک است و در بهبود وضعیت خاک نقش دارد. آقاجانلو گفت: سرخرطومی پرستار و حافظ بسیاری از گونه های گیاهی است و در صورت از بین رفتن دست اندازان بسیاری از گونه های علفزار از بین می روند.

دیدگاهتان را بنویسید