منابع ژنتیکی و بیولوژیکی منبعی برای حفظ طبیعت هستند


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819408

محمد هداکرمی گفت: ذخایر ژنتیکی شامل همه اجزای تنوع زیستی اعم از جانوری، گیاهی و تمامی اشکال حیاتی است و مراکز نگهداری این نمونه ها در هر کشور از منابع مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; 15 فروردین سال 1386مقام معظم رهبری با صدور نامه ای دستور تشکیل مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی را صادر کردند. سرانجام مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در همان سال توسط جهاد دانشگاهی تأسیس شد 15 فروردین روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران است 94 در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.


محمد هداکرمی استاد دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در گذشته به اهمیت ذخایر ژنتیکی و بیولوژیکی توجه کافی نمی شد اما با ثبت این روز در تقویم این موضوع افزایش یافته است. . از دید مردم و مسئولان.»


وی ادامه داد: ذخایر ژنتیکی شامل همه اجزای تنوع زیستی اعم از جانوری، گیاهی و تمامی اشکال حیاتی است و مراکز نگهداری از این نمونه ها در هر کشور از منابع مهم است.


وی ادامه داد: ذخایر ژنتیکی نقش مهمی در امنیت و سلامت غذایی ایفا می کند، زیرا در صورت عدم حفظ این منابع در آینده برخی از آنها از بین می روند و این نشان دهنده اهمیت ذخایر ژنتیکی و بیولوژیکی است که می توان با این مثال ها از آنها استفاده کرد. “شبیه سازی و بازتولید.


هداکرمی بیان کرد: ایران به دلیل تنوع اقلیمی از ثروت زیستی و ژنتیکی بالایی برخوردار است که در حال حاضر حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است چرا که امروزه به دلیل برخی دستکاری های کارگری برخی از این اقلیم ها دستخوش تغییر و نابودی هستند.


وی با بیان اینکه تاکنون توجه چندانی به حفظ ذخایر ژنتیکی برای حفظ و استفاده پایدار از تنوع زیستی در کشور نشده است، گفت: بخش عمده فعالیت این مراکز باید بهره برداری و توسعه پایدار این مراکز باشد. در اقتصاد و اشتغال .


این مدرس دانشگاه افزود: کشورهای پیشرفته دنیا به اهمیت ذخایر بیولوژیکی و ژنتیکی پی برده اند و مراکز بزرگ بسیاری را برای این منظور کنار گذاشته و به توسعه پایدار در این حوزه دست یافته اند و موفق شده اند از این منابع برای رشد اقتصادی خود استفاده کنند. «اگر تنوع آب و هوایی ما را نداشته باشند، اما با همین تنوع محدود، توانسته اند سودهای کلانی به دست آورند.


حدکرمی ادامه داد: این مراکز می توانند برداشتن گام های موثر در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی و ایجاد امنیت غذایی که نیازمند توجه، حمایت و توسعه فعالیت های خود و استفاده از این مراکز در بخش صنعتی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: این مرکز به عنوان هماهنگ کننده بین بخشی صنعت محسوب می شود و در سال اقتصاد دانش بنیان می توان شاهد رونق تولید در این حوزه بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید