تولید و انتشار گرد و غبار در کریدور جنوبی خراسان شمالی / ضرورت بازآفرینی بیولوژیکی طبیعت بر اساس مطالعات جاری ملی


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879278

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان؛

سید جواد میری سلیمان با بیان اینکه در خراسان شمالی بررسی های کشوری برای شناسایی مراکز داخلی جمع آوری گرد و غبار در استان و ارائه راهکارهای مدیریتی و کنترلی در حال انجام است، گفت: کنترل و مدیریت تولید گرد و غبار در مراکز تشخیص نیاز به حمایت مالی سازمان است. دولت و استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، خراسان شمالی در 98 روز پایانی سال 1401 برای دومین بار با آلودگی هوا و آسمان غبارآلود مواجه شده است.

شاخص کیفیت هوا در چند روز اخیر به حدی کاهش یافته است که سازمان محیط زیست استان اعلام کرده است که اقشار آسیب پذیر تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

با وجود اینکه عوامل اقلیمی از جمله کمبود بارندگی، خشکسالی، باد و گرد و غبار محلی و برون استانی در سال‌های اخیر، خراسان شمالی سال‌هاست در فهرست استان‌های غبارآلود قرار گرفته است، با این حال کارشناسان فعالیت‌های کشاورزی سنتی استان را سایر واحدهای صنعتی عنوان کردند. اطراف مناطق مسکونی از جمله شهر بوینور که در محدوده جغرافیایی کاسه قرار دارد، از عوامل تولید گرد و غبار و آلودگی هوا در استان است.

با توجه به اینکه وضعیت هواشناسی خراسان شمالی در فصل های بهار و تابستان هنوز بر وضعیت اسفبار استان های آسیب دیده از آلودگی هوا از جمله استان خوزستان تاثیری نداشته است، تجربه آلودگی هوا در بهار امسال و در سال های اخیر هشدارهای لازم را می دهد. اگر به گذر زمان توجه نکنیم و از راهکارهای لازم برای مدیریت و کنترل عواملی که منجر به این وضعیت شده است استفاده نکنیم، به سرنوشت استان هایی مانند خوزستان دچار خواهیم شد.

این در حالی است که سال ها وضعیت مراکز تولید و ریزگردها در استان برای مردم اداره کل منابع طبیعی و وضعیت آلودگی هوای مرکز استان توسط اداره کل محیط زیست تشریح شد که چه اقداماتی انجام شده است. برای کنترل و مدیریت آلودگی هوا انجام شود. در عین حال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از سال 96 طرح ملی بررسی آلودگی هوا و روش های مدیریت و کنترل تولید آلودگی هوا در استان را در دستور کار قرار داده است. راهکارهای فنی برای بهبود زمان و از بین بردن علل این وضعیت.

در همین راستا سید جواد میری سلیمان، کارشناس جنگل ها و تعهدات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی در گفت و گو با عصرتراک با اشاره به ظهور آلودگی هوا در خراسان شمالی در روزهای اخیر و افزایش آلودگی هوا در خراسان شمالی، اظهار داشت: گفت: دلایل تکرار آلودگی هوا در روستاها به دلیل وجود ذرات گرد و غبار که عمدتاً ناشی از فعالیت های صنعتی است.

میری سلیمان با بیان اینکه منشاء این ذرات گرد و غبار در هوا که منشا آن داخل و خارج استان است، گفت: شدت اصلی وقوع این آلودگی منشأ غیر استانی دارد. در روزهای اخیر تشدید شده است.

وی افزود: در صورت نصب رسوب گیرها در استان می توان به درستی تشخیص داد که چند درصد از گرد و غبار هوای استان منشأ درون استانی دارد و چند درصد دیگر از این آلودگی را گرد و غبار با منشاء غیر استانی تشکیل می دهد. “

در عین حال کارشناس جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه اجرای طرح ملی بررسی شناسایی کانون های تولید گرد و غبار داخلی و ارائه مدیریت و اجرایی را مورد تاکید قرار داد. راهکارهایی برای کنترل آن در حومه شهر

وی گفت: انجام این بررسی های ملی با سه رویکرد برای شناسایی اولیه کانون های ریزگردهای داخلی و خارجی در استان به مدت پنج سال و همچنین پایش مستمر این کانون ها و وضعیت آنها به مدت 20 سال و مدیریت و اتخاذ راهکارهایی برای کنترل. تولید گرد و غبار و گرد و غبار در این مراکز با دستور سازمان جنگل ها و مراتع وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی قرار گرفته است.


مساحت کانون های اصلی تولید گرد و غبار در استان واقع در شهرستان جاجرم 196 کیلومتر مربع است.

میری سلیمان گفت: تحقیقات این طرح ملی از سال 96 در خراسان شمالی آغاز شد و در مرحله اول این پژوهشگاه مطالعاتی را برای شناسایی کانون های گرد و غبار در استان در مدت پنج سال (از سال 96 تا 1400) انجام داد.

وی گفت: دامنه این کانون های گرد و غبار شناسایی شده در استان از نیمه جنوب غربی شهرستان های گرمه و جاجرم شروع می شود که محدوده وسیعی را در بر می گیرد و سپس نوار باریکی را تا شهر اسفراین در بر می گیرد. در همان شهر مصلوب و قطع شد.

این کارشناس افزود: دالان های گرد و غبار از منتهی الیه جنوب غربی شهرستان های گرمه و جاجرم سایر مناطق استان از جمله نواحی شمالی استان و همچنین مناطق خارج از استان را از نظر جهت وزش باد و وزش باد تحت تاثیر قرار می دهد. سرعت.

وی اعلام کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در بخش اول این طرح مطالعاتی، مساحت کانون های اصلی تولید گرد و غبار در استان واقع در دو کانون گرد و غبار در جنوب شهر جاجرم، 196 مربع است. کیلومتر

میری سلیمان افزود: منطقه مستعد ریزگردهای شدید در شهرستان جاجرم یک هزار و 100 کیلومتر مربع، در شهرستان گرمه 38 کیلومتر مربع و در شهرستان اسفراین 135 کیلومتر مربع است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بررسی های انجام شده در قسمت اول نشان می دهد که حجم باد خاک از این مراکز به سایر نقاط 3.73 کیلوگرم بر متر مربع در دقیقه و میزان فرسایش خاک در این منطقه 12 متر در ثانیه است. .


تغییرات اقلیمی و اقدامات بشردوستانه جنوب استان را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده است

این کارشناس تغییر کاربری (تبدیل مراتع با پوشش گیاهی متوسط ​​و غنی به اراضی کشاورزی به ویژه در اراضی کشاورزی خشک یا متروک)، سوء استفاده از منابع آبی و فشار بر استفاده از منابع آبی دانش فنی پایین مردم و بهره برداران از خطرات ناشی از آن تخریب اراضی و همچنین فقدان قوانین جامع برای بهره برداری از مراتع و عرصه های طبیعی از مهمترین دلایل رفتارهای انسانی در ایجاد کانون های تولید گرد و غبار در استان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، تغییر نوع بارندگی (کاهش بارش برف) نیز برای میزان ذخایر آبی ذخیره شده در این منطقه برای تولید گرد و غبار در روستاها بسیار موثر است.

کارشناس جنگل ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی تاکید کرد: جمع آوری شده مانند گرد و غبار از باد بیشتر باشد.

وی افزود: در این منطقه که بافت خاک ریزدانه شده است باد آنها را به راحتی بلند می کند.

میری سلیمان یادآور شد: نتایج پژوهش از قسمت اول به ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان ارسال شد.




ضرورت احداث ایستگاه های سنجش فرسایش بادی در کانون های تولید گرد و غبار در جنوب استان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به قسمت دوم این طرح ملی اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه از سال 1400 تحقیق در مورد قسمت دوم این طرح را آغاز کرده است که به مدت 20 سال ادامه خواهد داشت.

کارشناس جنگل‌ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی و منابع طبیعی گفت: بخش دوم این بررسی ملی باید پایش و ارزیابی گرد و غبار در منطقه و کانون گرد و غبار در استان را انجام دهد.

با این حال وی اعلام کرد: برای انجام دومین بخش بررسی ها در منطقه و کانون های تولید گرد و غبار استان باید پایگاه هایی برای سنجش فرسایش بادی ایجاد شود که به طور مستمر وضعیت خاک، فرسایش خاک، خاک را رصد کند. فرسایش و باد در این منطقه. انتخاب راه حل های لازم برای احیای بیولوژیکی طبیعت.

میری سلیمان افزود: با وجود گذشت یک سال از بررسی های قطعه دوم، اعتبار ملی برای راه اندازی در محدوده بین دشت جاجرم به خراسان شمالی تعلق نگرفته است.

وی گفت: در حال حاضر تنها مطالعات خاک سنجی در این دو مرکز در حال انجام است ضمن اینکه پایش گرد و غبار نیز منوط به آماده سازی زیرساخت ها و ایجاد پایگاه های سنجش گرد و غبار است.

کارشناس جنگل ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: حداقل انتظار می رود استان برای تامین زیرساخت ها و ایجاد این پایگاه های ریزگردها برای تحقق این طرح ملی حمایت مالی کند. کنترل و مدیریت آلودگی هوا در استان از زمان عقب نمانید


طبیعت نابود شده باید به حالت قبلی خود بازگردد

وی همچنین بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در بخش دوم، راهکارها و روش های کنترل تولید گرد و غبار در مراکز تولیدی مشخص می شود که در بخش سوم این طرح مطالعاتی، سهم هر دستگاه مشخص می شود. یک مدیر عامل برای اجرای تصمیمات منصوب خواهد شد.

میری سلیمان گفت: راهکارهای انتخاب شده در سه دسته شامل راهکارهای قانونی و نظارتی، راهکارهای کاربردی کنترل و حفاظت از زمین و تعیین سهم هر دستگاه در مدیریت، تثبیت و کاهش تولید گرد و غبار در کانون ها است. برای تولید پودر طبقه بندی می شوند.

وی افزود: راهکارهایی که انتخاب می شود باید وضعیت فعلی تخریب شده در این منطقه را به حالت قبل برگرداند و همچنین کاربری زمین را معکوس کند.

کارشناس جنگل ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: دانش و دانش فنی مردم و بهره برداران در استفاده از طبیعت باید با ترویج و آموزش ارتقاء یابد تا از تخریب اراضی جلوگیری شود.

میری سلیمان همچنین تصریح کرد: معیشت جوامع محلی ساکن در منطقه یا اطراف آن برای کاهش وقوع فرسایش خاک و تشکیل گرد و غبار نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید