تأمین ۲۰۰ واگن برای مترو کلان شهر شیراز در اولویت است

به گزارش خبرگزاری موج فارس

محمد بابایی زاده در مراسم آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از پروژه های حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار داشت: بر اساس قوانین فوق 75 درصد سفرهای درون شهری باید با وسایل نقلیه عمومی باشد که از این تعداد، 40 درصد اتوبوس، 25 درصد تاکسی و 10 درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که خطوط مترو دارند.

وی سهم سفرهای شهری در کلانشهر شیراز را با وسایل نقلیه عمومی ذکر کرد و افزود: در کلانشهر شیراز سهم مترو 2 درصد، اتوبوس 13 درصد و تاکسی 18 درصد است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به موضوع درخواست تامین واگن برای متروی شیراز، تصریح کرد: از ابتدای دهه 70 تا کنون، تا کنون، در حال انجام است. با شروع توسعه خطوط مترو، بیش از 65 تلاش دولت و شهرداری در این زمینه انجام شده است که این هزینه ها منجر به احداث 400 کیلومتر خط مترو شده است.

بابایی زاده افزود: 30 درصد این مبلغ توسط دولت و مابقی توسط شهرداری ها هزینه شده و در حال حاضر 946 کیلومتر خط مصوب داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه روزانه ساخت یک کیلومتر مترو با پارک 50 میلیون یورو هزینه دارد اما به دلیل چالش هایی که در حوزه تامین واگن وجود دارد نمی توانیم از این نوع حمل و نقل به درستی استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: چالش دیگری در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد می شود که باید به آن توجه شود. در این راه نباشد و این رویه باید تغییر کند.

در ادامه بابایی زاده به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرارداد فعال سازی خرید و تولید واگن های مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال و در هفته گذشته پیش پرداخت محقق شد. هزینه ساخت خودروها واریز شد و تیم چینی هم اکنون در ایران حضور دارد و مقرر شد بیش از 1.5 میلیارد دلار برای ظرفیت سازی در این زمینه سرمایه گذاری شود.

وی تصریح کرد: در قرارداد اول تولید 700 واگن با اولویت تامین 200 واگن برای شیراز در دستور کار مرحله اول قرار دارد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین از تخصیص اوراق مشارکت برای خطوط قطار شهری شیراز و دو شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت آزاد شده در سال گذشته خبر داد.

در ادامه بابائی زاده به عقد قرارداد خرید اتوبوس و مینی بوس در کشور برای ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت ها اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا مقرر شد 122 دستگاه اتوبوس به شهر شیراز واگذار شود که از این تعداد 52 دستگاه اتوبوس به شهر شیراز واگذار شود. تاکنون تحویل داده شده و با قرارداد جدید بقیه ناوگان تا 6 ماه آینده به شرکت خودروسازی تحویل خواهد شد.

وی در این مراسم بر نمایان بودن مشکلات حمل و نقل شهرداری ها و دولت تاکید کرد و افزود: در 5 سال گذشته کل بودجه اختصاص یافته به توسعه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری سازمان های شهرداری و دهیاری کمتر از 1200 میلیارد تومان و این در حالی است که برای نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس و وانت و برقی کردن این منطقه بیش از 300 همات هزینه لازم است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابراز امیدواری کرد: تلاش ما این است که با تقویت منابع مالی و ارزی، قرارداد جدیدی با اتاق پایاپای نفت برای توسعه ویژه منعقد کنیم. ناوگان حمل و نقل شهری

بابایی زاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تامین ناوگان است و چاره ای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، سازمان های قطار شهری نیز باید در امور اجرایی و جانبی و مجوز اهتمام بیشتری داشته باشند. مسائلی که دولت برای آنها نیاز به حمایت ویژه دارد.

وی در پایان گفت: تا زمانی که برای خطوط مترو واگن نداشته باشیم، در شهری مثل شیراز به جای سهم 7 درصدی، این سهمیه 2 درصد باقی می ماند.

معاونت شهرداری شیراز

کشف، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه 50 هزار میلیارد ریالی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تا دهه فجر.

هادی شهدوست شیرازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از پروژه های حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حمل و نقل با بیان اینکه اگر شاهد دستاوردی در حوزه ترافیک باشیم، نشان از همکاری است، گفت: در این راستا شاهد همکاری هستیم. با همت و همدلی وی گفت: از هفته جاری تا دهه فجر شاهد افتتاح، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه 50 هزار میلیارد ریالی در حوزه حمل و نقل و ترافیک هستیم.

وی افزود: تعمیر 1000 تاکسی از اقدامات شهرداری شیراز است. با مصوبه شورای اسلامی شهر به هر راننده 250 میلیون تومان وام اعطا شد که 100 میلیون آن بلاعوض و توسط شهرداری شیراز پرداخت شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به یک هزار و 600 تاکسی که برای کل کشور در نظر گرفته شده است، گفت: هزار تاکسی به شیراز اختصاص یافته است.

شهدوست شیرازی بیان کرد: ارتقای 1000 دستگاه دیگر نیز آغاز شده و تا سال 1404 این رقم به 5000 دستگاه خواهد رسید.

وی از رصد منطقه کم آلایندگی شیراز توسط 60 سامانه مانیتورینگ خبر داد و اظهار داشت: در صورت ورود خودروی بدون معاینه فنی به این محدوده بلافاصله توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می شود.

این مسئول شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک همچنین از آغاز به کار پارک های ترافیکی برای آموزش شهروندان و کودکان خبر داد و گفت: 3 اتوبوس آموزشی برای بهره مندی از محلات سرفصل های آموزش فرهنگ ترافیک راه اندازی شد.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ و میر در تصادفات شهری افزود: افزایش ثبت تخلفات و سامانه های هوشمندی که سرلوحه کار شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارند باعث کاهش 62 درصدی مرگ و میر نسبت به تصادفات شهری شده است. به سال گذشته .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از راه اندازی اتوبوس شبانه از ساعت 21:30 الی 01:00 با استفاده از شرکت های دانش بنیان و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی شریف برای استفاده از هوش مصنوعی در کنترل ترافیک، استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی برای برخورداری از تخفیف ویژه فعالان عرصه ترافیک از خرید 75 دستگاه خودروی میدلباس برای اولین بار از شهرداری شیراز خبر داد.

شهدوست شیرازی از آغاز عملیات اجرایی 17 روگذر عابر پیاده توسط سرمایه گذار بخش خصوصی، تجهیز 5 دستگاه وانت ویژه معلولان و جانبازان، افزودن 30 تقاطع هوشمند و 20 سامانه نظارت بر تخلفات در این تقاطع ها، ساخت ایستگاه های تک سکوی برای ایجاد خبر داد. تعادل سوخت‌گیری در شهر و ایجاد مکانی برای شارژ الکتریکی خودروهای برقی در این جایگاه‌ها.

وی همچنین به فراخوان خودروهای مشترک و دوچرخه اشاره کرد و ادامه داد: ساخت پارکینگ های 3 طبقه و اضافه شدن 2700 واحد به ظرفیت پارکینگ های شهری، ساخت پمپ بنزین شهدای اتوبوس و افزایش پارکینگ های مکانیزه شهرداری برای امکان برگزاری مناقصه عمومی با پارکینگ. بسیاری از اقدامات و اقدامات دیگر در این منطقه حمل و نقل و ترافیک است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین به کار اولین مرکز خدماتی، اجتماعی و تعمیراتی رانندگان ناوگان برای اولین بار در کشور اشاره کرد.

شهدوست شیرازی ابراز امیدواری کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با این اقدامات هرچند گامی کوچک در راستای اعتلای نام شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) باشد. بیرون بردن