تابعیت فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند بدون ثبت نام قانونی است

تابعیت فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند بدون ثبت نام قانونی است

روز جدید با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مقرر شد تأیید تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی صرفاً منحصر به ازدواج های منعقده پس از انتشار «آیین نامه اعطا» نباشد. تابعیت ایرانی به فرزندان ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی». و ثبت می شوند.

پس از طرح شکایت مبنی بر ابطال تبصره 1 ماده 3 آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند، آمده است: «در ازدواج هایی که پس از انتشار این آیین نامه منعقد می شود، صرفاً ازدواج است. ثبت شده است. ملاک تایید تابعیت فرزندان حاصل از این ازدواج ها خواهد بود»، شورای عمومی دیوان عدالت اداری به این تجدیدنظر رسیدگی و رای به لغو آیین نامه فوق صادر کرد.

بر اساس تصمیم فوق اعلام شد: بر اساس ماده واحده قانون تعیین تابعیت فرزندان زنان ایرانی متاهل با اتباع خارجی (اصلاحی مصوب 1397/02/07) فرزندان زنان ایرانی که با مردان ازدواج کرده اند. قبل و بعد از تایید او ایرانی نیستند. طبق این قانون قبل از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی و پس از رسیدن به سن هجده سال تمام شمسی و بدون درخواست مادر ایرانی متولد شده یا به دنیا آمده اند. به درخواست خود و با رعایت شرایط مندرج در این قانون از جمله عدم رعایت مسائل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) تابعیت ایران می‌شوند.

علیرغم مصوبه قانون فوق الذکر، به استناد تبصره 1 ماده 3 آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی متاهل با اتباع خارجی مصوب 31/02/1392، مقرر می دارد صحت نکاحی که به وقوع پیوسته است. محل از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون تا انتشار این آیین نامه در روزنامه رسمی، در انتظار ارائه قرارداد رسمی یا تصمیم قطعی مرجع قضایی مبنی بر تأیید وقوع نکاح شرعی است و در مورد ازدواج‌هایی که پس از انتشار این آیین‌نامه صورت می‌گیرد، تنها ازدواج ثبت شده ملاک تایید تابعیت فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها خواهد بود که اولاً حکم قانون تعیین تابعیت فرزندان از … ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی (اصلاحی مصوب 1397/07/2) شامل پذیرش تابعیت فرزندان افراد مذکور با رعایت سایر شرایط قبل و بعد از تصویب می باشد. این قانون و ثانیاً تبصره 3 ماده 1 آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی متاهل با اتباع خارجی مصوب 31/02/1398 جهت احراز نکاح بدون دلیل قانونی بین زوجین منعقد از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون تا لحظه انتشار آیین نامه و بعد از الف انتشار آیین نامه جدا تلقی می شود و در این صورت فقط ازدواج ثبت شده ملاک تایید تابعیت فرزندان است که خارج از حد مجاز است. محدودیت های پیش بینی شده در قانون و ثالثاً مقصود قانونگذار صرفاً اعطای تابعیت به فرزندان شرعی با شرایط بوده است و این امر به معنای نفی سایر شروط قانونی برای اثبات ازدواج و لزوم ثبت آن بر اساس قوانین جاری از جمله قانون حمایت از خانواده، لذا تبصره 3 ماده 1 آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با چو دادخواستهای مصوب 31/2/1399 بنا به دلایل فوق خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات بوده و به استناد ماده 12 بند 1 و ماده 88 قانون مربوط لغو می گردد. سازمان و آیین دادرسی دیوان اداری، مصوب 1392

دیدگاهتان را بنویسید