تاثیر تغییر دیدگاه از غرب به شرق در ارتقای عزت ژئوپلیتیک/ نوک پیکان تقویت روابط ایران با همسایگان، شکستن تحریم ها


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884427

بررسی تأثیرات روابط ایران با کشورهای همسایه در خنثی سازی حملات روانی و اقتصادی.

غرب از بهبود موقعیت و منزلت ژئوپلیتیکی ایران خوشحال نیست، تبدیل کشور ما به قطب انرژی و ترانزیتی قطعاً نقشه هایی را که برای منزوی کردن ما می کشند از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سبلان ما، «سیاست خارجی متوازن» و تقویت روابط با همسایگان یکی از شعارهای دولت سیزدهم است که نوید خنثی یا کاهش اثر تحریم ها و تغییر نگاه ویژه به غرب را می دهد.

غرب از ارتقای جایگاه و منزلت ژئوپلیتیکی ایران راضی نیست و دلیل اصلی آن را می توان در وخامت امنیت رژیم صهیونیستی جستجو کرد، تبدیل کشورمان به هاب انرژی و ترانزیتی قطعاً نقشه هایی که برای منزوی کردن ترسیم کردند روی آب تأثیر بگذارند.


این فرصت خوبی برای تامین منافع ایران با ایجاد کریدور شمال – جنوب / بازار 600 میلیونی همسایه است.


a8722edf 79bf 43c9 bce6 2cc3d70314c1 خبر خاکستری

ابوالفضل آمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تجارت ایران را با کشورهای همسایه متمرکز دانست و گفت: تجارت ما در سال های اخیر عمدتاً با کشورهای همسایه متمرکز بوده است زیرا کیفیت تولید کالای ایرانی پایین است. این امر پذیرفته شده است و به همین دلیل کالاهای ایرانی بازار شناخته شده ای در منطقه همسایه دارند. بنابراین بازار 600 میلیونی در اطراف ایران می تواند فرصت خوبی برای ما باشد، به همین دلیل در سال گذشته تمرکز خوبی در منطقه آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان صورت گرفته است که می توانند از این بستر استفاده کنند. برای توسعه همکاری های اقتصادی و من فکر می کنم فرصت های زیادی برای تقویت اقتصاد ایران وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

وی افزود: روسیه در تلاش برای یافتن شرکا و مسیرهای تجاری خارجی جدید است و یکی از دلایل علاقه روسیه به ایران، امکان ایجاد کریدور تجاری در مسیر شمال به جنوب است که هم به نفع روسیه و هم منافع ما خواهد بود. کشور. در چند سال اخیر با امضای تفاهم نامه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت خارجی با روسیه و کشورهای همسایه آن را افزایش داده ایم و این رشد در سال گذشته به سطح خوبی رسیده است و امیدواریم با اقدامات اخیر پوتین با سفر به تهران، تجارت خارجی ایران و روسیه افزایش خواهد یافت

آمریکا با سوء استفاده از نظام مالی جهانی، حداکثر فشار را بر کشور ما وارد کرده و دلار اهرمی نیز به آن اضافه می شود، ایران در برابر تحریم ها دچار مشکل شده است، اهرمی که روسیه برخلاف جنگ اوکراین از آن استفاده کرده است. در تلاش است تا به تدریج آن ارز را از سیستم پولی خود حذف کند.

با عضویت ایران در برجام و سازمان شانگهای، اعضای باشگاه تحریم آمریکا می توانند برای حفظ منافع ملی خود به اتحادی دست یابند که می تواند به رشد اقتصادی و حفظ امنیت ملی کشورها منجر شود.


افزایش موقعیت ژئوپلیتیکی ایران از طریق توسعه روابط همسایگی


cd80f494 fc58 4a27 a077 5841df73c0ff خبر خاکستری

منصور حکیت پور در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران به یک ابرقدرت منطقه تبدیل شده است و توسعه سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی بدون جلب نظر جمهوری اسلامی ایران محقق نمی شود.

وی افزود: ایران در کنار روسیه، چین و هند قطعا کشورهای تعیین کننده نظام جدید جهانی در قطبی شدن جدید جهانی هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران نگاهی اساسی به مسائل غرب آسیا دارد و امروز بحث سوریه، یمن و عراق است و در کفکار امنیت این منطقه و حفظ شاهراه های قدیمی مانند مرز ایران و ارمنستان که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند

وی تصریح کرد: ما در آسیای مرکزی به دنبال توسعه موقعیت و امنیت خود هستیم و در بحث کلی منطقه و جنگ انرژی یک دیدگاه اساسی داریم که دوستان کشورمان می خواهند کارها پیش برود. با محوریت ایران.”

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: امروز رهبر انقلاب خط اصلی و رابطه قفقاز و سوریه را به رئیس جمهور ترکیه ابلاغ کردند و گفتند سوریه میزبان جدیدی نیست. و اگر این اتفاق بیفتد، خود اردوغان بیشترین بازنده و زیان دیده خواهد بود.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب در بحث تغییرات ژئوپلیتیکی به صراحت از حفظ کریدور ارتباطی ایران و ارمنستان خبر دادند و گفتند که هیچ تغییری در این مرز قابل قبول نیست.

هچیت پور گفت: بزرگترین نشانه ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی را می توان به این نکته اشاره کرد که قطب های اصلی سیاسی در حال حل مشکلات و اختلافات خود در کشور ما هستند و دومین قدرت نظامی جهان نیازمند حمایت و پشتیبانی است. پهپادهای کشورمان


گسترش روابط با همسایگان تاکید صریح رهبر انقلاب/ حذف تدریجی دلار از معاملات امکان پذیر است


f8a533ed 1995 4ae0 8bff c16304fd15ce خبر خاکستری

گسترش روابط با همسایگان یکی از تاکیدات صریح رهبر معظم انقلاب در دیدار با مقامات ارشد کشورهای همسایه ایران است و در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه نیز رهبری در مقابله با تروریست ها و افزایش تجارت اقتصادی به صراحت بیان کردند که ایران از منافع همسایگان خود در بحران محافظت می کند

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با پوتین سیاست جایگزینی ارزهای ملی در روابط دو کشور و استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار را تایید کردند و گفتند: دلار باید به تدریج از مسیر خارج شود. معاملات جهانی، زیرا این امر به تدریج امکان پذیر است.

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از راه اندازی نماد معاملاتی روبل در بازار یکپارچه ارز ایران خبر داد.


62d7b7bf17eb6 177480 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید