تاریخچه حادثه هواپیمای اوکراینی و طرفین آن/تحلیل کارشناسی ابعاد مختلف حادثه

ساعت: 09:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۸
کد خبر: 1922610

پس از حادثه هواپیمای اوکراینی و حواشی آن، رسانه‌های ایران سعی کردند این حادثه را به نمادی برای القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی تبدیل کنند، اما ایران با تمام خصومت‌ها و جو سنگینی که رسانه‌های خارجی پیرامون این حادثه ایجاد کردند. ، عملکرد قابل دفاعی در There was context دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سه سال پیش، در 18 ژانویه 2018، خبر پاییز هواپیمای اوکراینی این خبر به تیتر یک روز تبدیل شد و تمامی مسافران این هواپیما از جمله خلبان و خدمه وی در این حادثه جان خود را از دست دادند. این فاجعه که ساعاتی پس از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق رخ داد، قلب ایران را روی زمین لمس کرد.

پس از آن گمانه زنی ها درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی آغاز شد و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی چند ساعت قبل از این حادثه مشکوک شد و باعث افزایش بیان فرضیات شد. همزمان با گمانه زنی ها مبنی بر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری و افزایش فشارهای بین المللی بر ایران برای روشن شدن علت سقوط هواپیما، مقامات رسمی و برخی کارشناسان در ایران با تکذیب این “شایعات” و همکاری کامل با سایر کشورها برای روشن شدن ابعاد این حادثه اقدام کردند. آنها صحبت کردند

سرانجام پس از گذشت سه روز از حادثه و به محض تایید این خبر، صادقانه اطلاع رسانی شد و ستاد کل نیروهای مسلح رسما اعلام کرد که هواپیمای مورد نظر بر اثر خطای انسانی و غیرعمد مورد اصابت قرار گرفته است.

این حادثه بهانه ای برای رویارویی عناصر ضد انقلاب و دشمنان خارجی با نظام اسلامی شد و رسانه های معاند ایران را به پنهان کاری و امتناع از همکاری با طرف های ذینفع در رسیدگی به موضوع متهم کردند در حالی که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در سریع ترین زمان ممکن افراد مختلف این فاجعه را پذیرفتند و نه تنها قصد کتمان این حادثه تلخ را نداشتند، بلکه تمام توان خود را برای تعیین ابعاد آن و نیز تامین حقوق خانواده های داغدار به کار گرفتند.

باید گفت که بحث های فنی زیادی در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی مطرح شد، ابتدا اپراتور سامانه موشکی بر اساس آماری که داشت احساس می کرد موشکی به سمت تهران در حال حرکت است و به همین دلیل به گفته خودش. او موشک را هدایت کرد. ثانیاً به دلیل نبرد رادیویی الکترونیکی برای گمراه کردن اپراتور شرایط برای پرتاب موشک فراهم شد.

ادعای نقص فنی هواپیما و سرنگونی موشک کروز توسط پدافند هوایی از جمله دلایل تاخیر در اعلام علت سانحه بود که پس از آن نیروهای نظامی به جستجوی لاشه موشک کروز پرداختند. در واقع تکذیب های اولیه به دلیل عدم اطلاع از تحقیقات انجام شده بود، اما به محض تایید این خبر، صادقانه اطلاع رسانی شد و پس از گزارش حادثه به دلیل خطای انسانی و سهوی، قصور پذیرفته و اقدام شد. اتخاذ و پیگیری در بالاترین سطح انجام شد و دادگاه برای رسیدگی به کاستی ها و اشتباهات تشکیل شد.

این در حالی است که تصادف هواپیماهای مسافربری بر اثر خطا در دنیا بی سابقه است و در این راستا انهدام هواپیمای مالزیایی توسط روسیه در جریان جنگ اوکراین و کشته شدن 298 مسافر در سال 2017 انهدام هواپیمای بلاروسی در سومالی و کشته شدن 11 نفر در این حادثه در سال 2007، سرنگونی هواپیمای روسی توسط اوکراین و کشته شدن 78 نفر در این حادثه در سال 2001 و سرنگونی هواپیمای کره جنوبی توسط شوروی سابق با 269 کشته. در سال 1983. انهدام هواپیمای لیبی در صحرای سینا توسط اسرائیل پس از هشدار خلبان آن هواپیما با 108 کشته در سال 1973 و انهدام ایرباس ایرانی توسط آمریکا در سال 1988 با 290 کشته نیز از جمله حوادث عمدی است. اتفاقی که برای هواپیماهای مسافربری افتاد.

آن وقت دغدغه غربی ها و رسانه های مخالف، پیگیری پرونده و دفاع از حقوق خانواده های قربانیان نبود، این رویداد را به ابزاری برای افزایش فشار حقوق بشری علیه کشورمان تبدیل کنید. پس از این حادثه تمام تلاش خود را کردند تا هواپیمای اوکراینی را به نمادی برای تحریک ناکارآمدی جمهوری اسلامی تبدیل کنند و با تحریک احساسات مردم به اتهام تیراندازی عمدی زمینه نفرت از جمهوری اسلامی را ایجاد کنند و سعی کردند وانمود کنند. که جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مسئول این حادثه به قانون پایبند نبوده و بر این حادثه فائق خواهند آمد.

اما جمهوری اسلامی علیرغم همه اقدامات نظامی، فضای سنگین ایجاد شده توسط رسانه های بیگانه پیرامون حادثه و ناکارآمدی های داخلی، عملکرد قابل دفاعی داشت. اقدام دادگاه نظامی برای پیگیری پرونده نشان داد که دستگاه قضایی و مقامات متعهد به مجازات عاملان حادثه و حفظ حقوق خانواده ها هستند و پس از گذشت بیش از 3 سال از این حادثه؛ 5 جلسه با حضور خانواده ها، متهمان و وکلای آنها تشکیل شد و دادگاه به صورت تخصصی به ابعاد مختلف ماجرا رسیدگی کرد اما در این بین برخی کشورهای خارجی علناً در امور قضایی و داخلی ایران دخالت کرده اند. و در حال ایجاد فضا در این راستا هستند.

اما باید دانست که طرح ضدانقلاب امروز تعمیم حداکثری و غیرموجه اشتباهات نمونه به نهادها و ساختارهای دولتی است و این طرح پیچیده تنها با درک دقیق حوادث و هوشیاری در برابر پروژه فریبنده دشمن خنثی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید