تامین افراد خارج از محل کار جرم است/ جریمه و حبس در انتظار کارفرمای خاطی

ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922710

طبق قانون پرداخت بیمه برای افرادی که کارگر نیستند از سوی کارفرما تخلف محسوب می شود و طبق قانون با آنها برخورد می شود و این گونه رفتارها با مجازات حبس تعزیری در انتظار کارفرمای خاطی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ کارفرما یک سری تعهدات قانونی در قبال کارگر دارد که باید به درستی انجام دهد. طبق قانون کار، کارگر دریافت کننده است حقوق و حقوق او کار خاصی را برای کارفرما انجام می دهد. کارفرما با پرداخت دستمزد معین، کارگر را ملزم به انجام وظایف مندرج در قرارداد کار می کند، در واقع کارفرمایان نه تنها در قبال پرداخت دستمزد و حقوق به کارگران مسئولیت دارند، بلکه مسئولیت پرداخت حقوق و دستمزد کارگران را نیز بر عهده دارند. بیمه جذب نیروی کار نیز از دیگر وظایف آنهاست.

قانون کار و تامین اجتماعی کارفرما را مکلف کرده است بیمه کارگران و در بدو شروع کار باید حق بیمه کارگر به طور مرتب پرداخت شود، در واقع یکی از حقوق قانونی کارگر در رابطه کار داشتن حق بیمه است. کارفرما باید هر ماه مبلغی را به عنوان حق بیمه کارگران در نظر گرفته و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

کلیه کارگران مشمول قانون کار باید تحت پوشش بیمه اجتماعی باشند که یکی از تعهدات کارفرما در پرداخت حق بیمه است. زمانی که کارفرما و کارمند با یکدیگر قرارداد کاری منعقد می کنند، باید شرایط و ضوابط پرداخت بیمه را تعیین کنند. کارفرما موظف است کلیه کارگران را از بدو استخدام بیمه کند. در غیر این صورت کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

در بسیاری از بنگاه ها مشاهده می شود که شرایط خاصی برای تامین نیروی کار در نظر گرفته شده است. در این نوع کار پس از چندین ماه کار، کارگر شرایط بیمه دریافت می کند که با الزامات قانونی مغایرت دارد.

یکی از دلایل اختلاف کارگر و کارفرما ارائه حق بیمه و- در صورتی که کارفرما اقدامات لازم را برای اطمینان از حضور افراد در محل کار انجام ندهد، کارگران حق دارند موضوع مربوطه را به مراجع ذیصلاح ارجاع دهند.

کارگر باید توسط کارفرما بیمه شود تا در صورت بروز حوادث مختلف امکان جبران خسارت توسط شرکت های بیمه وجود داشته باشد. البته بحث مزایا بسیار گسترده است که در حوزه قانون کار نیز مطرح می شود.

کارفرما موظف است نیروی کار خود را با توجه به سختی و شرایط کاری بیمه کند و حق بیمه باید مستقیماً توسط کارفرما پرداخت شود. در واقع کارگر تعهدی به پرداخت حق بیمه ندارد و مبلغ بیمه او باید ماهانه توسط کارفرما پرداخت شود.

کارفرمایی که کارگران را بیمه نمی کند می تواند عواقب جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد. بیمه کارگران بیکار نیز یکی از موضوعاتی است که اختلاف نظرهای زیادی در بین وکلا دارد.

کارگران حق بیمه دارند

بیمه گر شخص حقوقی است که متعهد می شود در ازای دریافت حق بیمه به بیمه گذار خسارت پرداخت کند. شخص حقیقی یا حقوقی بیمه شده که وظیفه اصلی آن پرداخت حق بیمه است. موضوع بیمه ممکن است مال اعم از عین یا منفعت یا هر حق مالی یا هر نوع مسئولیت قانونی باشد مشروط بر اینکه بیمه شده ذینفع بقای بیمه شده باشد و همچنین ممکن است بیمه در مقابل حادثه یا خطری باشد بیمه شده متضرر می شود

در قراردادهای بیمه، بیمه گر متعهد می شود که در صورت وقوع حادثه، مبلغ معینی از خسارت را به بیمه گذار بپردازد و به نوعی بیمه گر به تعهد خود در قبال بیمه گذار عمل می کند. بحث حق بیمه غرامت کارگران در روابط کار بسیار حساس و قانونگذار کارفرما باید حق بیمه کارگر را پرداخت کند. طبق قانون همه کارگران بیمه شده اند.

کارفرما با شروع کار باید کارگران را بیمه کند که ماهانه مبلغ ثابتی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند.

در برخی بنگاه ها مشاهده می شود که شرایط پیچیده و سختی برای بهره مندی کارگران از حق بیمه تلقی می شود. در واقع کارگر پس از چندین ماه فعالیت مستمر از مزایای بیمه برای کارفرما بهره مند می شود که خلاف قانون است.

اگر قصد همکاری با هر گروه کاری را دارید، ابتدا باید از کارفرمای خود بخواهید که بیمه کند. اگر کارفرما از بیمه کردن شما امتناع کرد، به هیچ وجه با او قرارداد امضا نکنید.

الزام قانونی کارفرما به پرداخت حق بیمه به کارگران

کارفرما نمی تواند از بیمه کارگران خودداری کند در غیر این صورت جریمه و مجازات می شود.

برخی از کارفرمایان توجه چندانی به موضوع بیمه غرامت کارگران ندارند و نمی دانند که قانون به آنها ضمانت عملکرد داده است. در هر صورت کارفرما مسئول بیمه کارگر است و باید این تعهد قانونی را در حد توان خود انجام دهد.

قانون کار و مقررات مربوط به بیمه مستقیماً با روابط بین کارمند و کارفرما ارتباط دارد. در واقع عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما می تواند باعث ایجاد مشکل در روابط کار و از بین رفتن رابطه کارگر و کارفرما در مدت زمان کوتاهی شود.

به عبارت دیگر کارفرما درصد معینی از حقوق کارگر را تحت عنوان حق بیمه پرداخت می کند. سازمان تامین اجتماعی به پرداخت البته محاسبه حق بیمه کارگران شرایط خاص خود را دارد که با معیاری ثابت و مشخص به سازمان بیمه اجتماعی پرداخت می شود.

بیمه کارگران بر اساس قانون کار و بیمه

بر اساس ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، بیمه شده شخصی است که مستقیماً مشمول مقررات تامین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارد. حق بیمه وجوهی است که طبق مقررات این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون طبق قانون تامین اجتماعی مکلفند: بیمه کارگران واحد شما ابتکار عمل کنید بنابراین تامین امنیت اجتماعی کارگران یکی از وظایف اولیه کارفرما است.

هر کارفرما موظف است در پایان هر ماه پس از شروع کار کارگر لیست بیمه را به سازمان بیمه اجتماعی ارسال کند. پرداخت حق بیمه به عهده کارفرما بوده و کارگر تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد. مگر اینکه توافقی بین کارفرما و کارمند در این زمینه وجود داشته باشد.

طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی، کارفرما موظف است حق بیمه سهم خود و بیمه شده را به سازمان بپردازد و موظف است در هنگام پرداخت دستمزد یا حقوق، سهم بیمه شده را کسر و سهم خود را به سازمان اضافه کند. و منافع

در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه خودداری کند مسئولیت پرداخت آن بر عهده وی است و تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن موجب رفع مسئولیت و تعهدات وی نخواهد شد. سازمان به بیمه شده

کارفرما موظف است سهم حق بیمه کارگر را از حقوق وی کسر و به همراه سهم خود از حق بیمه کارگر پرداخت کند.

بیمه بیکاری را در نظر بگیرید

موضوع بسیار مهمی در حوزه قانون کار در حال بررسی است سابقه بیمه بیکاری و- کارفرما سابقه بیمه افرادی را که شاغل نیستند و به هیچ وجه در محل کار مشغول به کار نیستند، در نظر می گیرد.

همانطور که او گفت، با توجه به قانون کار و حق تامین اجتماعیدر رابطه استخدامی (رابطه کارفرما و کارفرما) کارفرما فقط ملزم به بیمه کارگران است و هیچگونه تعهد قانونی برای بیمه افراد غیر از کارگران ندارد.

در برخی مشاغل دیده می شود که کارفرما برای افرادی که سابقه کار ندارند و کارگر شناخته نمی شوند، سابقه بیمه را در نظر می گیرد. در واقع کارفرما به غیر از کارگری که در نهایت سابقه بیمه برای آنها محاسبه می شود، بیمه نامه را رد می کند.

به طور کلی پرداخت حق بیمه افراد غیر از کارگران توسط کارفرما تخلف محسوب می شود و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد. در صورت مشاهده و تایید چنین رفتاری طبق قانون تامین اجتماعی اقدام خواهد شد.

ضمانت رد بیمه جعلی از سوی کارفرما

مطابق با 97 قانون تامین اجتماعی ; هرکس برای بهره مندی از مزایای این قانون از اسناد و گواهی های خلاف واقع استفاده کند و یا با توسل به عناوین و وسایل متقلبانه موجب بهره مندی اعضای خانواده یا اشخاص ثالث از مزایای مذکور شود، جزای نقدی معادل دو پرداخت خواهد کرد. به دلیل ضرر و زیان وارده به سازمان ارائه خدمات پزشکی یا این سازمان به حبس از 61 روز تا شش ماه محکوم خواهد شد.

بنابراین اگر کارفرما کارت بیمه جعلی را رد کرد، ابتدا پرداخت کنید جریمه مجازات خواهد شد و در صورت تکرار چنین رفتاری، حبس انتظار کارفرما اشتباه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پرداخت شکاف دستمزد به کارگر وظیفه کارفرماست/ جزئیات شکایت کارگر از کارفرما در خصوص شکاف دستمزد

جزئیات شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم پرداخت ذخیره مرخصی

پرداخت مالیات مسکن تکلیف کارفرماست/ جزئیات شکایت کارمند از کارفرما به دلیل عدم پرداخت مالیات مسکن

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات کسر از حقوق کارمند توسط کارفرما

وظیفه کارفرما است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه کارگر/شکایت از کارفرما را پرداخت کند.

جزئیات حقوق کارگر کارواش در قانون کار / کارفرما حق ندارد حقوق کارگران را نپردازد

اعتیاد کارگر طبق قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگری را که از اعتیاد رنج می برد ندارد.

جزئیات پرداخت کمک هزینه کودک به کارگران و کارمندان توسط کارفرما

جزئیات شکایت کارمند از کارفرما برای معوقه

دیدگاهتان را بنویسید