تاکتیک های اصلاحی برای بقای سیاسی / “اصلاحات پارلمانی” سازمانی برای پرهیز از مسئولیت

ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793832

در حالی که جریان اصلاحات امروز با بحران مقبولیت در میان مردم مواجه است، با ایجاد تشکلی مانند «مجلس اصلاحات» می کوشد حیات سیاسی خود را حفظ کند تا نه پاسخگوی عملکردش باشد و نه پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از انتخابات 94 و 96 در حالی که انتقادات به احزاب معتدل اصلاح طلب از سوی شورای سیاسی اصلاح طلب شدت گرفت. احزاب اصلاح طلب معتدل به همراه حزب کارگزاران سازندگی تصمیم گرفته اند موضوع مجلس اصلاحات را در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح کنند که اکنون شورای عالی جایگزین آن شده است.

اصلاحات تصور بر این بود که مجلس اصلاحات به عنوان یک نهاد بالادستی و مجمع عمومی، روند اصلاح بدنه سیاستگذاری اصلاح طلبان همراه با شورای عالی سیاستگذاری به عنوان قوه مجریه باشد تا دولت در سایه و این جریان تشکیل شود. بتواند زندگی سیاسی خود را حفظ کند. اما مجلس اصلاحات نتوانست در انتخابات گذشته نقشی ایفا کند.

اما با ریشه‌یابی ایده تشکیل مجلس اصلاح‌طلبان، مشخص می‌شود که پس از سال 88 و پس از اتفاقاتی که در بُعد امنیتی و سیاسی کشور در جریان قیام ریاست‌جمهوری رخ داد، اصلاح‌طلبان تا حد زیادی غرق شدند.

برخی معتقد بودند که پس از این چالش‌ها برای کشور، روند اصلاحات فرصتی برای از سرگیری مجدد نخواهد داشت، اما برخی از رهبران تصمیم گرفتند با شرکت مجدد در انتخابات، سربلندی احزاب سیاسی را برای بازگشت به این روند باز کنند. راه را برای عرصه سیاسی کشور هموار کردند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز حضور پررنگی داشت.

حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با حمایت همه جانبه حسن روحانی، دولت را بر آن داشت تا به پیروزی در انتخابات و در اختیار گرفتن قوه مجریه کشور نزدیک شود.

اما اکنون پس از گذشت 8 سال از انتخابات 92 اصلاحات و حمایت دولت صورت گرفته است که می داند نه تنها با بحران امنیتی و سیاسی مواجه است، بلکه بحران اصلی اصلاحات مقبولیت عمومی است.

پس از هشت سال تجربه دولت حسن روحانی که مورد حمایت همه جانبه اصلاح طلبان قرار گرفت، مردم دیگر حاضر نیستند به کسانی که با حمایت خود از دولت از تورم، گرانی، بیکاری و تشدید شکاف طبقاتی منتفع شده اند، اعتماد کنند.

اصلاح طلبان به جای فعالیت آشکار سیاسی، به دنبال ایجاد تشکلی هستند که جریان های مختلف را جذب کند و نه مسئول باشد و نه ناظر.

به نظر می رسد این تاکتیکی برای دوری از حمایت آنها از دولت حسن روحانی باشد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید