“تاکتیک های قورباغه پخته”؛ استراتژی جدید دولت رئیس جمهور برای تبدیل ایران به کره شمالی!

“تاکتیک های قورباغه پخته”؛  استراتژی جدید دولت رئیس جمهور برای تبدیل ایران به کره شمالی!

روز جدید کارشناسان استراتژی جدید دولت ریاست جمهوری را «تاکتیک قورباغه پخته» تعریف می کنند. دولت با دور زدن مجلس و پرهیز از به کار بردن واژه امنیت محدودیت های مختلفی را در شورای عالی فضای مجازی تصویب کرد که به تدریج و آرام آرام در حال اجراست.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که چندی پیش خبر تولد فرزندانش در استرالیا جنجال به پا کرد، از اجرایی شدن نزدیک به ۶۰ درصد شبکه ملی اطلاعات تا کنون خبر داد. این اظهارات موجی از نگرانی فعالان حوزه فناوری اطلاعات را به همراه داشته است، به گفته این کارشناسان، ایجاد کامل شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع کامل ارتباطات رایگان اینترنتی و اجرای سیاستی مشابه کره شمالی است.

اگرچه وزارت ارتباطات این نگرانی ها را بی اساس توصیف کرد، اما سامانه نظارتی پردو اعلام کرد به دلیل اختلال ایجاد شده توسط این وزارتخانه، فروش فعالان صنفی در اینستاگرام 50 درصد کاهش یافت.

کارشناسان استراتژی جدید دولت ریاست جمهوری را «تاکتیک قورباغه پخته» تعریف می کنند. دولت با دور زدن مجلس و پرهیز از به کار بردن واژه امنیت محدودیت های مختلفی را در شورای عالی فضای مجازی تصویب کرد که به تدریج و آرام آرام در حال اجراست.

اخیراً پس از اینکه ایلان ماسک توییت کرد مبنی بر اینکه اینترنت ماهواره ای استارلینک در سراسر جهان از جمله قطب جنوب قابل دریافت است، یک خبرنگار علم و فناوری ایرانی از او پرسید: آیا از نظر فنی امکان ارائه اینترنت ماهواره ای به مردم وجود دارد؟ ایران وجود دارد؟ این می تواند یک تغییر بازی در آینده باشد. مدیرعامل شرکت های تسلا، اسپیس ایکس و استارلینک در پاسخ به این موضوع گفت: استارلینک قصد دارد از دولت آمریکا بخواهد که این شرکت را از تحریم ها برای ارائه خدمات ماهواره ای در ایران معاف کند. فیروز نادری، دانشمند ایرانی ناسا و مشاور مدیر جهانی این آژانس نیز گفت که از دولت آمریکا خواسته است تا این معافیت ها را تایید کند.

علی گیلک کارشناس فناوری اطلاعات و وبلاگ نویس فناوری در این باره به آفتاب نیوز گفت: تاسیسات اسپیس ایکس برای توسعه این فناوری در ردموند واشنگتن واقع شده است و طبق آخرین اطلاعات من حدود 3000 ماهواره برای پوشش این فناوری به فضا پرتاب شده است. 50 ماهواره دیگری نیز پرتاب می شود. قرار است در مجموع 12000 ماهواره در مدار قرار گیرند. به عبارت ساده، این فناوری فرصتی را برای دریافت اینترنت بدون نیاز به دکل زمینی و سیستم کابل کشی سنتی فراهم می کند. کاربر باید دستگاهی مشابه دستگاه ماهواره ای اما با ظرفی شیک تر به قیمت 599 دلار بخرد و هزینه اشتراک در حال حاضر 110 دلار است. اما به دلیل حجم اینترنت، چندین خانواده در یک ساختمان می توانند تنها از یک دستگاه استفاده کنند و هزینه 110 دلاری را به صورت مشترک پرداخت کنند. معرفی این فناوری در هر کشوری می تواند دست ساختار دولتی آن کشور را از کنترل، فیلتر کردن و اعمال کنترل بر روی اینترنت به طور کلی کوتاه کند.

گیلک ضمن تشریح بیشتر زوایای این فناوری اظهار کرد: البته استارلینک یک موسسه خیریه نیست و به عنوان یک شرکت تجاری باید با وجود این همه زمزمه به ویژه در سنای آمریکا دفتری در ایران داشته باشد و به اصطلاح اشتراک ارائه دهد. اعلام شد که بخشی از حق اشتراک ایرانیان توسط دولت آمریکا یا سایر منابع پرداخت خواهد شد. در حال حاضر نیز آمریکا ماهانه بودجه ای به شرکت های مختلف می پردازد تا خدمات VPN و دور زدن فیلترینگ کشورهایی مانند ایران را ارائه کنند.

این کارشناس فناوری گفت: البته اگر این وسیله فناورانه به صورت ماهواره ای به کشور وارد شود که به احتمال زیاد برخلاف ماهواره، نه تنها گیرنده بلکه فرستنده پالس ها نیز هست و به همین دلیل توسط دولت به راحتی قابل ردیابی است. . نه تنها استارلینک این سرویس را ارائه می دهد، بلکه چندین شرکت دیگر نیز ظاهر شده اند که همین سرویس را ارائه می دهند، در حال حاضر فناوری دریافت مستقیم اینترنت از ماهواره از طریق تلفن همراه بدون نیاز به دستگاه گیرنده نیز ایجاد شده است. اما نباید انتظار داشت که این فناوری خیلی سریع وارد ایران شود، زیرا در کل دنیا پدیده ای جدید به حساب می آید، البته با توجه به سرعت شگفت انگیز رشد فناوری در این زمینه و عطش بازار، این صبر کنید، اگر نوار قرمزی را در طول مسیر حذف کنید، احتمالا آنقدر طول نخواهد کشید.

در این باره از یکی از کارکنان سابق سازمان فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پرسیدیم. وی که نخواست نامش فاش شود به آفتاب نیوز گفت: درست است که دستگاه های استارلینک قابل شناسایی است و در جلساتی در این باره صحبت شده است اما من شخصاً تردید دارم که سرعت رشد این فناوری امکان توقف ورود را داشته باشد. فناوری در کشور تنها با تکیه بر نگرش منفی است. علیرغم اینکه فناوری اینترنت ماهواره ای بسیار پیچیده تر و قدرتمندتر خواهد شد، در برخورد با پدیده هایی مانند دستگاه های ویدئویی و ماهواره ها چندان موفق نبوده ایم. معتقدم رویکرد منفی در مواجهه با فناوری جوابگو نیست و باید در این زمینه از قدرت نرم استفاده کنیم.

برخی کارشناسان نیز در اظهار نظر خود اعلام کردند که مراجعه مامور به درب منزل با حکم بازرسی کلان برای یافتن دستگاه استارلینک قطعا با چالش های جدی مواجه خواهد شد و به عنوان مثال اگر یک میلیون پرونده در این زمینه در همین رابطه وجود داشته باشد. زمان، به دلیل کمبود نیروها و منابع فعلی، سیستم اجبار عملاً ناکارآمد خواهد بود. علاوه بر این، عملیات راپلینگ و شکستن بشقاب ماهواره روی پشت بام موفقیت خاصی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید