تا سه هفته آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک حل می شود


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910758

راعی ضمن اشاره به دلایل کمبود سرم و آنتی بیوتیک در استان فارس و کشور از داروسازان، داروخانه ها و مردم خواست از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، پاییز از زمانی آغاز شد که بیماری آنفلوانزا همزمان با سراسر کشور در استان فارس شیوع پیدا کرد تا اینکه سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به رسانه ها گفت: تعداد زیادی از موارد وی در فارس افزایش تعداد بیماران با علائم تنفسی در مراکز درمانی را نگرانی و هشدار جدی دانست.

این مقام مسئول با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از مردم خواست از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند اما با افزایش شیوع آنفلوآنزا همزمان با سایر نقاط کشور تقاضا برای دریافت این داروها از سوی بیماران افزایش یافته است. محصولات افزایش یافته است.

افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی از یک سو و کاهش تولید در کارخانه ها از سوی دیگر باعث کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه ها شده است.

محمدجواد راعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه، نظارت بر تولید، واردات و توزیع دارو را از وظایف سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: این امر نظارت بر تولید، واردات و توزیع دارو را یکی از وظایف سازمان غذا و دارو دانست. یکی از مشکلاتی که در چند روز اخیر وجود داشت کمبود سرم بود. و علیرغم اینکه کرونا کمی فروکش کرد، به دلیل شیوع آنفولانزا و افزایش اعمال جراحی غیر اورژانسی، مصرف سرم و آنتی بیوتیک کاهش و افزایش یافت.

وی در خصوص اقدامات و تصمیمات سازمان غذا و دارو در خصوص کمبود سرم اظهار کرد: سازمان غذا و دارو دو اقدام برای واردات دارو و همچنین افزایش ظرفیت کارخانه ها در کشور انجام داده است و دو کارخانه دیگر نیز خط تولید سرم باید افزایش یابد

راعی همچنین به مشکلات و علل کمبود آنتی بیوتیک اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه کمبود آنتی بیوتیک وجود داشت، قیمت گذاری بود و برخی کارخانه ها تعداد تولیدات خود را کاهش دادند تا قیمت گذاری انجام شود.

این مسئول گفت: در حال حاضر واردات انجام شده و حدود 6 هزار شربت به استان فارس واگذار شده و دستور داده اند که این مقدار در اختیار داروخانه های منتخب قرار گیرد و به صورت شبانه روزی در داروخانه های استان توزیع کرده ایم. و تقریباً 50 شربت در هر داروخانه توزیع شد.

وی گفت: توصیه من به داروسازان، داروخانه ها و مردم این است که از اقدامات هیجانی پرهیز کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در برخی موارد آنفولانزا ممکن است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نباشد و اصرار مردم پزشکان را مجبور به تجویز کند.

راعی با بیان اینکه احتمالا تا دو سه هفته آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک برطرف می شود، گفت: مردم باید شرایط را درک کنند و بدانند که گاهی اوقات می توانند با استراحت بر این بیماری غلبه کنند.

علی محمد زارع یکی از شهروندان شیرازی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به بسیاری از داروخانه های سطح شهر مراجعه کردم اما متاسفانه نتوانستم سرم و آنتی بیوتیک مورد نیاز مادرم را تهیه کنم.

وی گفت: یکی از داروخانه ها آب پاکی را روی دستم ریخت و گفت در حال حاضر با کمبود سرم مواجه هستیم و کسانی که با نسخه به داروخانه ها مراجعه می کنند متاسفانه با پاسخ منفی داروخانه ها مبنی بر نبود سرم مواجه می شوند. بالا

خانم معینی یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: شایسته نیست که بیماران ما علاوه بر درد و رنج بیماری، استرس تهیه دارو را نیز داشته باشند و مسئولان هر چه زودتر چاره ای اندیشیده باشند. این مشکل حل شده و مردم می توانند داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کنند.

وی تصریح کرد: البته این نکته نیز وجود دارد که بخشی از این کمبودها ناشی از اقدام خود مردم است که خودسرانه و بدون مشورت پزشک به داروخانه مراجعه کرده و مقادیر زیادی دارو درخواست کرده و برخی از آنها در خانه بعد از مدتی یا منقضی می شود اما استفاده نمی شود.

به گزارش شیرازه، ضروری است مسئولان و متولیان امر با اتخاذ تصمیمات مناسب و به موقع و با افزایش ظرفیت تولید و نظارت بر روند تولید و همچنین فرهنگ سازی و متقاعد ساختن مردم در نحوه مصرف و استفاده عملی و کاربردی اقدام به توزیع فرآورده های دارویی در داروخانه ها نمایند. اقدامات موثر برای جلوگیری از مصرف آنتی بیوتیک و خوددرمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید