تبدیل جامعه پزشکی به هاب/کشور جهانی به جایگاه صادرکننده دارو رسیده است


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892993

رئیس جمهور در همایش وزارت ماندگار گفت: اینکه در موضوع پزشکان به قطب جهانی تبدیل شویم که خدمات و وجود آنها در همه جای کشور قابل تقدیر است، اغراق نیست. سرمایه ای برای کشور است و باید حفظ شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز شنبه پنجم شهریورماه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع سلامت، همایش «وزارت پایدار» را که در سالن اجلاس سران برگزار شد، برگزار کرد. پاسداری از حرم و حریم مقدس، با تاکید بر اینکه در هر دولتی، زمین و اقلیم عنوان خاص منصبی است، افزود: اما منصب دارای انواع مختلفی است. یک خدمت با هدف کسب سود است و دیدگاه در این خدمت «مادی گرایانه» و مادی است. نوع دوم خدمت «در نوع دوستی» و انسان دوستی است که حامل نگاه انسان دوستانه است و این نکته در این خدمت انسان دوستانه و انسان دوستانه است. خداوند این حس را در همه بندگانش قرار داده است که خودشان را دوست بدارند.

رئیس جمهور به عنوان یکی دیگر از خدمات، خدمت برای خدا را برشمرد و اظهار داشت: این خدمت به خدمت ماندگاری و جاودانگی می بخشد.

رئیسی با اشاره به یکی از بیانات شهید مطهری خاطرنشان کرد: در این نوع خدمت اگر از انسان قدردانی نشود باعث ناراحتی و انتقاد نمی شود. این خدمات را نمی توان با ارزش های مادی جبران کرد. کسی که یک ماه از آسایش و خانه و خانواده محروم شده است را چگونه جبران می کنید؟

و افزود: بعضی از کارها و ایثارها و ایثارها با مادیات قابل جبران نیست. چه وزنی را می توان با گذشت و فداکاری خالصانه متعادل کرد؟ همه مردم امروز قدردان خدمات شایسته قربانیان در عرصه سلامت هستند. حال و هوای مردم اکنون قدردان جامعه پزشکی و بهداشتی کشور است. از صمیم قلب از شما سپاسگزاریم.

رئیس جمهور با اشاره به نکات مطرح شده از سوی جامعه پزشکی حاضر در جلسه گفت: مایلم از نظرات، نظرات و پیشنهادات ارزشمند دانشمندان، پزشکان و داروسازان و جامعه پرستاری و پزشکی استفاده کنم. مشاوره با شما در هنگام تصمیم گیری یک سرمایه گذاری عالی برای مجموعه بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس است.

رئیسی افزود: چه خوب است که نیازها و نظرات شما در طرح ها و قبوض لحاظ شود. در مورد نظرات خود بحث های مفصلی داشته باشید. حمایت از جامعه پزشکی یک سرمایه گذاری بزرگ برای دولت، ایالت و تصمیم گیرندگان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید به میزان دانش موجود در کشور و دانشگاه ها بسنده کنیم، تصریح کرد: جایگاه خوبی در کشورهای اطراف و منطقه داریم. بسیاری از شهرها و استان های ما این قابلیت را دارند که مرکز بهداشت باشند. بسیاری از شهرهای ما در پزشکی بهترین صحبت را می کنند و مورد توجه جهان هستند.

رئیس جمهور با اشاره به یکی از بازدیدهای خود از پارک علم و فناوری گفت: جامعه داروسازان ما در بحث دارویی امروز احساس ضعف نمی کنند. ما یکی از صادرکنندگان دارو هستیم. در دیدارهای اخیر در دولت با روسای جمهور کشورهای مختلف، بحث پزشکی و دارویی ما و تمایل به ارتباط و دیپلماسی در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت.

رئیسی تاکید کرد: شما نشان دادید که اصحاب «ما می توانیم» هستید. من از جامعه داروسازان و پزشکان می خواهم که گام بردارند. سن ممکن است افزایش یابد، اما هر چه تحصیلات بیشتر شود، علم با کیفیت تری تولید می شود.

وی تصریح کرد: افتتاح پارک های علم و فناوری، افتتاح دانشکده و جذب نیروی انسانی خوب است، اما باید به آموزش آنها بر اساس فراهم کردن زیرساخت های کافی منجر شود. برای ما تعداد مهم نیست و با جذب دانشجوی قراردادی قابل افزایش است اما این اقدام باید با کارشناسی دقیق علمی همراه باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: عدالت آموزشی باید محقق شود یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. باید با کار کارشناسی عمل کنیم و نیازهای مناسب او را ببینیم. افزایش تعداد دانشجویان و پرستاران و توسعه زیرساخت ها در این زمینه موضوعی است که همه ما روی آن تمرکز داریم.

وی افزود: تولید; دانش بنیان و اشتغال زایی شعار سال است و دانش بنیان به معنای قرار دادن و پیوند دادن توانایی به دانش است. ما معتقدیم که جامعه پرستاری و پزشکان ما باید برای خدمت در راه خدا فراهم شوند. پرستاران نگران شرایط مالی و معیشتی نباشند و همانطور که مدیریت گفته اند باید تامین شود.

اجرای موضوع حقوق و معیشت پرستاران در دولت سیزدهم

رئیس جمهور گفت: بحث حقوق و معیشت پرستاران بعد از 10 سال تاخیر از اولین کارهای دکتر عین اللهی بود و مقدمات انجام شد و این کار در دولت انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل شدن به قطب جهانی در موضوع پزشکان که خدمات و وجود آنها در همه جای کشور قابل تقدیر است دور از ذهن نیست. سرمایه ای برای کشور است و باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه بیمه نزدیک به 6 میلیون نفر کار بزرگی بود، گفت: «دارواریار» کار مهمی است اما باید پیگیری شود. نسخه های الکترونیکی یکی از کارهای خوبی بود که انجام شد. هر کاری که برای سازماندهی کارهای پزشکی انجام می شود با هدف ایجاد اطمینان در مردم است.

رئیس جمهور افزود: در بازدید از بسیاری از پارک های علم و فناوری مشخص شد که تجهیزات اتاق عمل زیادی توسط دانشجویان تولید و در مراکز علمی کشورها به نمایش گذاشته می شود. تجهیزات پزشکی امروزه در کشور ما تولید می شود و قابلیت ارائه به دنیا را دارد. دولت قصد دارد مشکلات آنها را نیز پیگیری کند.

نقش دولت هدایت، حمایت و نظارت است

رئیسی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم دولت مستقیماً این کارها را انجام دهد، بلکه وظیفه دولت هدایت، حمایت و نظارت است و بخش خصوصی و تعاونی‌ها و بخش‌های مختلف فعال در این حوزه باید فعالیت خود و دولت را افزایش دهند. مصمم است از تمامی فعالان این عرصه حمایت کند.

وی افزود: حمایت های ما هم حقوقی و هم مالی است و اگر تسهیلاتی وجود دارد باید در اختیار شرکت دانش بنیان قرار گیرد و برای تجاری سازی آن استفاده شود.

رئیس جمهور در پایان از اقدامات اورژانس در کشور تقدیر کرد و گفت: اورژانس در حال انجام کار بزرگی است. پرسنل اورژانس مشکلاتی از جمله تجهیزات دارند که ما برای حل مشکلات آنها دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید