تبلیغاتی که در سایه خلاء قانونی آتش مسکن را شعله ور می کند/ نشر اکاذیب و اذهان آشفته، دو جنایت فعلی در آگهی های املاک نامرغوب.


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1904367

یک کارشناس املاک با اشاره به موضوع گرانی های عجیب میلیاردی و دلاری در آگهی های املاک و عدم وجود قانونی برای جلوگیری از آن، این آگهی ها را مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و دلیل آن می داند. گرانی مسکن و راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکل مجلس و قوه قضائیه.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; قیمت های عجیب و غریب برخی املاک در شمال تهران فراتر از عرف، منطق و بازار است و دیدن املاکی با قیمت های 200 تا 400 میلیارد تومانی و حتی بالاتر یا ارقام عجیب 7 تا 15 میلیون دلاری برای بازدیدکنندگان غیرقابل تصور است. .


قیمت های عجیب میلیاردی و دلاری در غیاب قانون



سوال اینجاست که واحد پول کشور ریال است یا دلار و چرا املاک نجومی که با منابع داخلی و با ریال ساخته می شود به چه منظوری به دلار ارزش گذاری می شود و به فروش می رسد؟

بیشتر بخوانید:
گردش مالی تورمی در بازار مسکن لوکس/نیاز به قیمت گذاری مسکن/نابرابری طبقاتی گسترده در مسکن

این مشکل زمانی آشکارتر می شود که قیمت های پیشنهادی فروشندگان ایرانی برای خانه های کمتر مجلل در مناطق بالای تهران دو برابر قیمت پیشنهادی املاک در بورلی هیلز آمریکا، که یکی از گران ترین و معروف ترین محله های جهان است، باشد.

یک عمارت مجلل با مساحت 4400 فوت مربع، چهار اتاق خواب و پنج حمام در این محله خوش آب و هوای آمریکایی، با قیمت 7.5 میلیون دلار، نصف قیمت یک پنت هاوس 800 فوتی در تهران، درج شده است.

در منطقه ولنجک قیمت ویلای هزار متری کلید در دست 370 میلیارد تومان و قیمت هر متر مربع به 370 میلیون تومان می رسد. این ویلای پنج خوابه دارای سالن بدنسازی، استخر، سونا، جکوزی، لابی، آسانسور و … می باشد.


درج یک ملک 150 متری با قیمت متری یک میلیارد و 516 میلیون تومان



یا در آگهی زیر یک ملک 150 متری با قیمت متری یک میلیارد و 516 میلیون تومان عرضه شده است، در حالی که محاسبات کارشناسان مسکن هزینه ساخت هر متر مربع را بسته به شرایطی که دارد بین 7 تا 14 میلیون تومان برآورد می کند. مصالح مصرفی و این سوال تکرار می شود که چرا قیمت مسکن بر خلاف سایر کالاهای مصرفی بر اساس تابع هزینه محاسبه نمی شود؟ و چه کسی مسئول ساماندهی این بازار و تعیین قیمت آن است؟

30caf295 1952 438a bb59 8c6fe8ceee09 خبر خاکستری

طبق آمار ارائه شده در ماه های اخیر، میانگین قیمت معاملات در این مناطق قیمتی حدود 80 میلیون تومان را نشان می دهد که در مجموع این معاملات 80 میلیون تومان در هر متر مربع است که تنها 3.3 درصد از کل معاملات ملکی را شامل می شود. این معاملات تنها 2 مورد مربوط به خانه های بالای 200 متر می باشد.


تبلیغاتی که آتش مسکن را در سایه خلأ قانونی شعله ور می کند



مجید گودرزی کارشناس املاک در این باره به راه دانا گفت: اگر فردی حتی یک بسته چیپس را بیش از هزار تومان بخرد می تواند به سازمان جنایی دولت شکایت کند و به دنبال احقاق حق خود باشد. اما اگر مالک نرخ فروش، رهن و اجاره ملک خود را 1000 درصد افزایش دهد، مستاجر یا خریدار خانه راهی برای پیگیری علت یا شکایت از آن قیمت بالا ندارد.

وی افزود: در تمام دنیا نیازهای اساسی جامعه تحت نظارت است و آنچه بر عهده سازوکار بازار گذاشته می شود نیازهای غیرضروری است در حالی که نیاز مسکن بیش از 30 میلیون نفر از جامعه مستاجران ایرانی از حمایت قانونی خارج شده است. هر ساله با افزایش قیمت ها به این دلیل تبلیغات دروغین و خودخواهانه برای بالا بردن سطح این قشر منتشر می شود که همه این امور ناشی از بی عدالتی در این موضوع است.

وی با اشاره به نبود قانون حمایتی مسکن گفت: وام مسکن مستاجران به صورت وام است و قیمت ملک بر اساس قیمت روز محاسبه می شود و قیمت مسکن شامل کل درآمد مستاجران است.


نشر اکاذیب و اذهان آزاردهنده، دو جرم رایج در تبلیغات غیرمتعارف



این کارشناس املاک ادامه داد: وجود خلاء در قوانین موجب الحاق شد تبلیغات دروغین ایجاد تورم در مسکن ایران و درج قیمت های نجومی و کاذب که منطقاً نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی محسوب نمی شود، در رسانه های زنجیره ای جرم تلقی نشود.

او اشاره کرد که راه حل این است تبلیغات باید تایید شوند وی گفت: اگر آگهی دهنده مجبور به درج کد ملی یا شماره سند شود و خوداظهاری آنها در آگهی ها ملاک محاسبه مالیات قرار گیرد، بازار این تبلیغات دروغین برای همیشه جمع می شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم این دو مقوله مهم در دستور کار روسای محترم مجلس و قوه قضائیه قرار گیرد تا بازار مسکن منطقی، منطقی و اقتصادی شود و در نهایت بازار مسکن که اجتماعی ترین اقتصادی است. کالا، آرام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید