تبیین جهاد با گفتار یک طرفه محقق نمی شود/ برخی اقدامات مسئولان جمهوری اسلامی براندازانه است!


ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909517

نویسنده و مترجم گیلانی گفت: تبیین جهاد با گفتارهای یک جانبه و تنها در قالب یک متکلم برای جوان و نوجوان محقق نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «میشم گوهرپور قلعه رودخانی» نویسنده و مترجم در گفتگو با ۸دی، با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام تجدیدنظرطلب در عرصه سیاست و روابط بین الملل شناخته می شود، اظهار داشت: بر اساس شعارهایی که این نظام می دهد. با خود آورد و به عرصه سیاست بین الملل تزریق کرد، یقیناً بر اساس تضاد منافع، خصومت خاصی با استکبار جهانی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این تضاد منافع در همه عرصه های مختلف خود را نشان می دهد، می افزاید: به همین دلیل است که مردم ایران پس از انقلاب اسلامی ۵۷ با جنگ تحمیلی، تلاش برای کودتا و ترور علما و اندیشمندان خود مواجه شدند.

این نویسنده و مترجم با اشاره به اینکه کار دشمن دشمنی است و ریشه اصلی اغتشاشات اخیر به این دشمنی استکبار جهانی با ملت ایران برمی گردد، افزود: اما اکثر این موارد را نمی توانیم. و نباید آن را به استکبار جهانی نسبت داد و… بلکه نسبت دادن بسیاری از مشکلات و نابسامانی ها ناشی از سیاست های غلطی است که دولتمردان ما در سال های اخیر اتخاذ کرده اند.

گوهرپور با بیان اینکه سیاست ها و راهبردهای اتخاذ شده از سوی سیاستمداران و نخبگان حاکم در این دهه ها بیشتر از «ما» رنگ «من» داشت، ادامه داد: متأسفانه به جای اینکه مصلحت کل نظام اسلامی را ببینند و در نظر بگیرند. منافع حزب و جناح خود را دیدند. این عوامل باعث شد عده ای از خلاء ایجاد شده سوء استفاده کرده و امنیت کشور را خدشه دار کنند.


سیاست داخلی مقدمه سیاست خارجی است

وی با بیان اینکه باید سیاست داخلی را مقدمه ای برای سیاست خارجی بدانیم، ادامه داد: متأسفانه در سیاست داخلی و خارجی یک استراتژی واحد نداشته ایم، یعنی دولت احمدی نژاد یک سیاست را در پیش گرفت و دولت روحانی نیز با 180 درجه سیاست ها را اجرا کرد. و نتیجه همه این دوگانگی ها به جامعه تزریق شد.

گوهرپور ادامه داد: رهبر انقلاب قبل از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تذکر دادند که عده ای تزلزل داشتند و می گفتند دولت جدید باید کاستی های دولت های گذشته را اصلاح کند. این عدم استراتژی درست و منطقی از سوی کسانی که سال ها قدرت را در این کشور در دست داشتند، موجب دلزدگی برخی از مردم از نظام شده است.


بسیاری از مشکلات به نمایندگی جامعه نخبگان در کشور برمی گردد

وی همچنین با بیان اینکه دشمنان خارجی همواره به دنبال تعرض به ملت و دولت ایران بوده اند، تاکید کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم، ناشی از عملکرد جامعه نخبگان کشور و عملکرد مسئولان است.

این نویسنده و مترجم در ادامه با تاکید بر ضرورت جهاد تبیینی در جامعه خاطرنشان کرد: جهاد تبیینی را نباید در گفتار خود یک جانبه و فقط کلامی خلاصه کرد، این ظلم به جهاد تبیینی است، جهاد تبیینی باید بر اساس هر مقتضی باشد. لایه شرایط ی ترسیم و اجرا یعنی اینکه برای این کار باید استراتژی و برنامه داشته باشیم، در واقع شعار و توضیح یک طرفه فایده ای ندارد.

وی با بیان اینکه در این جهاد باید توانمندی های نظام برای مردم روشن شود افزود: برای این امر باید برنامه و چشم انداز مدون داشته باشیم.

گوهرپور گفت: با تمام احترامی که برای متولیان جهاد قائلم، اما رفتار آنها طوری است که انگار ما در ورزشگاه سردار جنگل رشت صف آرایی می کنیم در حالی که حریفمان در ورزشگاه تهتی انزلی است و هوادارانش را در آنجا دارد. بالا رفتیم و در دروازه خالی ما گل زدیم، بنابراین در این شرایط که حتی زمین های بازی هم متفاوت است، نه تنها نمی توانیم مهاجم باشیم، بلکه مدافعان خوبی هم نخواهیم بود.


ضرورت کنار گذاشتن تدابیر مماشات و مصلحت اندیشی در اداره امور کشور

وی با تاکید بر کنار گذاشتن مماشات و مصلحت اندیشی در اداره امور کشور، گفت: باید ذهن فهیم نظام مقدس جمهوری اسلامی را به میلیون ها ایرانی که چهل سال از انقلاب با همه سختی ها و مشکلات جان سالم به در برده اند نشان داد. به بیش از سیصد هزار شهید جوان که در او جان باختند، باید وقف دل کرد و بدون هیچ سازش وارد میدان شد و مشکلات را حل کرد.


پرداختن به تبعیض در همه بخش ها/ چگونه ممکن است کسی شعار «مرگ بر آمریکا» بدهد و فرزندش در آمریکا زندگی کند؟

این نویسنده و مترجم گیلانی ادامه داد: اگر واقع بینانه نگاه کنیم در همه اقشار جامعه ما تبعیض وجود دارد. این تبعیض باید از بین برود. چطور ممکن است یک نفر شعار مرگ بر آمریکا بدهد و فرزندش در آمریکا زندگی کند؟ صرف نظر از قضاوت درستی یا نادرستی این کار، مهم این است که جامعه ما آن را تبعیض و دو اندیشی بداند. با توجه به این دلیل هوشمند، سیستم باید این کار را متوقف کند.


مردم از تحریم خسته نمی شوند اما چرا از تبعیض!

وی ادامه داد: شهید رجایی یک جمله مفید برای همه نسل ها دارد. او می گوید مردم از جنگ، قحطی و تحریم خسته نمی شوند، اما از تبعیض خسته می شوند. این ضعف باید از چهره انقلاب و جمهوری اسلامی برداشته شود.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که مردم امروز گلایه ها و ناراحتی های بحق دارند اما به زندگی عادی خود مشغول هستند و امیدوار هستند و این اهمیت را در حمایت از سرداران نظام در راهپیمایی 13 آبان نشان دادند، افزود: آخرین وقایع نشان داده است کسانی که مرتکب خرابکاری می شوند افراد عادی نیستند و شاید خود مردم نیز از این رفتار ناراحت و نگران باشند که امنیت جان و سلامت روان مردم را به خطر می اندازد.


جامعه ای که در آن تقاضا وجود ندارد مرده است

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه به عنوان یک شهروند برای کاهش هزینه های سرکشی چه می توان کرد گفت: اولین قدم این است که خط خود را از خط شورش جدا کنیم. اما این به معنای نفی اعتراض و مطالبه نیست، جامعه ای که در آن نقد، اعتراض و مطالبه وجود نداشته باشد جامعه مرده ای است. مسؤول یعنی کسی که مورد بازخواست قرار می گیرد، اما شورش در هر جای دنیا مذموم و غیرقابل قبول است و تا زمانی که مکانی آسیب نبیند، شعائر دینی هتک حرمت نشود، قرآن هتک حرمت شود و مساجد تخریب نشود، راه اعتراض پایان پذیر نباشد. راهی برای اعتراض به انتخابات و…

وی با بیان اینکه گام دوم می تواند این باشد که هر فردی بتواند در مورد مسائل مختلف با دیگران صحبت کند بدون اینکه باعث دلخوری کسی شود، افزود: داشتن نظرات متضاد نه تنها بد نیست، بلکه بلوغ جامعه را به همراه دارد و نباید اینگونه باشد. میدان باید به یک محیط خصمانه تبدیل شود. من به عنوان یک شهروند این روزها تلاش کرده ام، اگر کسی را سوار قطار انقلاب نکرده ام، کسی را راه نداده ام.


مردم کار را به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت می دهند نه اصولگرایان و اصلاح طلبان

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در نگاه نخبگان، اختلافات اصولگرایان و اصلاح طلبان نوعی گفتمان در ابرگفتمان جمهوری اسلامی ایران است، افزود: درست است که نخبگان سیاسی جامعه. خطای طیف اصلاح طلب در این جریان و همچنین خطای اصولگرایان را مقصر می دانند اصولگرایی می نویسند اما واقعیت این است که بدنه جامعه همه این خطاها را به انقلاب و جمهوری اسلامی نسبت می دهد. اگر رئیس جمهور صبح جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شود و در ریش ملت بخندد، نمی گویند اصلاح طلب یا اصولگرا، بلکه عملکردش را به نام جمهوری اسلامی می نویسند.

گوهرپور با تاکید بر اینکه رهبر جمهوری اسلامی باید از اشتباهات خود بکاهد تا فضا را برای کسانی که می خواهند مردم را دلسرد کنند ایجاد نکند، افزود: برخی از رفتارهای مسئولان افراط و تفریط است و مخالفان نظام نمی توانند انجام دهند. با کمال تعجب، کارکنان گاهی اوقات مخالف هستند. آنها سیستم را می سازند. مثلاً گروهک منافقین که به طرز وحشیانه ای 17000 انسان بی گناه را کشتند توسط نامزد ریاست جمهوری پاکسازی می شوند یا کسانی که باید پرچمدار وحدت در این کشور باشند تا برنده کرسی شوند و شعار «من پسر ترک هستم» یا «من پسر ترک هستم» را سر می دهند. پسر لر و… هستند

وی ادامه داد: درک اینکه اول ایرانی هستیم، بعد ششی، گیلک، ترک، کرد، لری، عرب و… کار سختی نیست، در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری برخی نامزدها روی قومیت ها تمرکز می کنند و به تفرقه دامن می زنند. و در کمال تعجب دیدند که توسط عقل فهیم نظام مورد بازجویی قرار نگرفتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید