خنثی کردن توطئه دشمن با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی / جهاد برای امید آفرینی و تبیین دستاوردها


ساعت: 12:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804764

محمود مرادی گفت: مقابله با توطئه ها و سیاه نمایی های دشمنان به ویژه در عرصه جنگ نرم برای روشنگری و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود مرادی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص تبیین مفاسد رژیم پهلوی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: مسائل فرهنگی ایران مدرن بدون در نظر گرفتن مسائل و شرایط بین المللی قابل تحلیل نیست. به ویژه مسائل و سیاست های فرهنگی رژیم هایی که مستقیماً با دخالت استعمارگران به قدرت رسیدند و تابع آن تلقی می شوند و بی شک دولت رضاشاه و سیاست ها و رفتارهای آن به ویژه در زمینه فرهنگ نمونه های بارز این شرایط هستند.


وی گفت: رضاشاه که با حمایت انگلیسی ها بر تخت سلطنت نشست، از همان روزهای اول کاپیتولاسیون عهد بست که طبق روش و دستور لندن عمل کند و همه مدافعان و یارانش در سلطنت در دوران سلطنت بودند. پسرش محمدرضا. با این تفاوت که آمریکا در این صحنه ها جایگزین انگلیس شده بود.


این کارشناس سیاسی افزود: با بازنگری در سیاست های فرهنگی رضاشاه و فرزندش در زمینه هایی مانند تجددگرایی، باستان گرایی، اسلام ستیزی و اسلام ستیزی، وابستگی به مطبوعات، کنترل و سانسور شدید رسانه های صوتی و تصویری و… روشن است که استعمار و استبداد همچنان بر سیاست مسلط است.»، تجدد خواهی اجباری و دیگر سیاست های فرهنگی دوران پهلوی سرانجام باعث ایجاد شکاف ها، درگیری ها و تنش های فرهنگی در جامعه ایران شد.


مرادی بیان می‌کند: هویت ایرانی در طول تاریخ، اگرچه متاثر از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف و همچنین تحمل فراز و نشیب‌های گوناگون، به‌ویژه در معرض هجوم اقوام دور و نزدیک، همچنان توانسته استمرار خود را در این زمینه تثبیت کند، اما با ظهور مدرنیسم و ​​مدرنیسم به دلیل توجه بیش از حد ایرانیان به پیدایش تمدن جدید، در نهایت بین اجزای این هویت شکاف ایجاد می شود و این بحران ایجاد می شود؛ همانطور که می توان ادعا کرد انقلاب 1357 ایران پاسخی بود به این بحران هویت


وی افزود: دولت در دوران پهلوی از ابزار رسانه ای برای رسیدن به اهداف بلندمدت، میان مدت و آنی فرهنگی خود استفاده می کرد و در این دوره تلویزیون رسانه ای بود که ارزش های غربی و مصرفی را تبلیغ می کرد. این ارزش‌ها دائماً از طریق تبلیغات کالاهای مصرفی جدید در معرض دید مصرف‌کنندگان جدید قرار می‌گرفت و این ارزش‌ها در تصویری که فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی آمریکایی به‌عنوان سبک زندگی غربی نشان می‌دادند به خوانندگان القا می‌شد.


این کارشناس خصوصی خاطرنشان کرد: تلویزیون خصوصی از استراتژی توسعه سرمایه داری سلطنتی حمایت می کند و شاه پس از تحقیقاتی که از ترس اینکه تلویزیون در انحصار بهائیان قرار گیرد، تصمیم به تخریب تلویزیون خصوصی و تبدیل آن به دولتی گرفت. رژیم پهلوی میلیون‌ها دلار برای توسعه سازمان صدا و سیمای ایران هزینه کرد، اما نتوانست برق بخش‌های وسیعی از کشور را تامین کند و در واقع بسیاری از روستاییان از ژنراتورهای کوچک قابل حمل برای استفاده از تلویزیون و روشنایی استفاده می‌کردند.


مرادی با اشاره به اینکه شاه از بهبود شرایط کار صحبت می‌کرد اما اجازه فعالیت اتحادیه‌ها را نمی‌داد، گفت: در آن زمان باشگاه‌های زیادی راه‌اندازی شد، اما نمی‌توانستند تبادل نظر کنند یا دسترسی آزاد به مطالب و کتاب داشته باشند و نویسندگان، هنرمندان، و کارگران رادیو و تلویزیون مجبور بودند خود را با سرعت مدرنیزاسیون وفق دهند و هیچ کس نمی توانست انتقاد کند.


وی گفت: دستگاه امنیتی ساواک آمادگی مقابله با هرگونه مخالفت را دارد و عدم مشارکت سیاسی و آزادی فرهنگی باعث ایجاد احساس شکست در میان طبقه متوسط ​​تحصیل کرده و طبقه متوسط ​​سنتی به ویژه تجار، بازاریان و روحانیون شده است. این رویکرد غربی آنها احساس خطر کردند.


وی گفت: شرکت های بزرگ چند ملیتی اقتصاد بازار را تضعیف کرده اند و آموزش سکولار و رسانه ها بر اعتقادات مردم تمرکز کرده اند. بنابراین، ترکیبی از مرجعیت دینی امام خمینی (ره) و رسانه‌های کوچک جرقه تظاهرات گسترده‌ای را در ایران برانگیخت و گروه‌های لیبرال و سنتی مخالف مدل غربی توسعه شاه، مخلوطی از نارضایتی اقتصادی، شکست سیاسی و ترس را متحد کرد. فرهنگی تنها شعار «مرگ شاه» شد و روابط سلطه جویانه آمریکا در ایران با کودتای 28 مرداد 1332 آغاز شد و تا بهمن 1357 ادامه یافت.


مرادی افزود: در این دوره سیاست خارجی آمریکا در امور داخلی، سیاست خارجی، نظام برنامه ریزی، نیروهای مسلح، مؤسسات آموزشی، فرهنگی و صنعتی و به ویژه نفت و گاز ایران تأثیرگذار بود و در آن زمان ایران یک مانع بود. این کمونیسم بود و به همین دلیل در پیمان بغداد شرکت کرد و اعضای پیمان سنتو در واقع مجریان نظرات و آرزوهای آمریکا – در موقعیتی مسلط – بودند که این کشورها نه اراده و نه اراده اتخاذ سیاست ها و راهکارهای مهم را داشت.


وی افزود: این شکل از سلطه را هرگز نمی توان استراتژی اتحاد یا ائتلاف نامید و محمدرضا شاه بارها برای اتحاد و ائتلاف با آمریکا بحث کرده است، در حالی که در واقع روابط ایران و آمریکا چیزی جز اطاعت و سلطه محض نبود. و در اتحادیه نیز «حزب با رعایت تقسیم کار و مسئولیت بر اساس منافع همه اعضا حق رأی و نظر دارد، در حالی که در نظام مسلط حزب غالب تنها مجری دستورات و تصمیمات است. از دولت مسلط

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگرچه به نیروها و تجهیزات پیشرفته نظامی نیاز داریم، اما اگر این توان نظامی به کشورهای دیگر بستگی داشته باشد و منافع آنها را تامین کند، این نیرو در عمل ارزش چندانی نخواهد داشت، اما آنچه باعث ارزش و عظمت می شود، گفت: این یک کشور است. که تجهیزات نظامی زیادی ندارد اما روحیه بزرگی و استقلال طلبی دارد و روی پای خود می ایستد.


مرادی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته تمام توان و عوامل خود را برای افزایش فشار به ویژه فشار اقتصادی بر نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته اند و راهبردشان ناامید کردن مردم انقلاب است. “

وی افزود: دشمن در صدد افزایش فشار اقتصادی، نشان دادن بحران در کشور، دست کم گرفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی، عدم اعتماد مردم به انقلاب و نظام، تطهیر حکومت فاسد و دیکتاتور پهلوی است. برای خشم مردم، مشروعیت زدایی و بی اعتباری انقلاب و شبهه در کارآمدی نظام دینی و همچنین سلامت کارکنان باید به راهبردها و برنامه های آنان منتهی شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جلسه مداحی و تاکید ایشان بر جهاد تبیین، یادآور شد: باید جهاد امید آفرینی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی را جدی گرفت.

این کارشناس سیاسی گفت: تبیین دستاوردهای انقلاب به ویژه پیشرفت های حاصل شده در زمینه زیرساخت های علمی و امنیتی کشور باید در دستور کار همه نهادها و دستگاه ها باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید