تب مالت ساقه خراسان شمالی را گرفت/دستورالعمل جدید عرضه مرغ گرم به بازار استان


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893765

حمید رمضانی گفت: افزایش قیمت لبنیات صنعتی و به دنبال آن افزایش مصرف شیر و لبنیات سنتی در استان احتمال ابتلا به تب مالت را در خراسان شمالی افزایش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید رمضانی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در استان از سال گذشته تا کنون شیوع بیماری های دامی کاهش یافته و مرکز بیماری های دامی نداشته ایم.

رمضانی افزود: این وضعیت عادی در جمعیت آبزیان، زنبورهای عسل، کرم ابریشم و حیوانات وحشی نیز وجود داشت.

وی بیان کرد: تثبیت این وضعیت متاثر از آموزش مصرف کننده، اطلاع رسانی، پوشش واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی بوده است.

با این حال مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از روند رو به رشد مصرف لبنیات سنتی در استان ابراز نگرانی کرد و افزود: این رفتار مصرفی برای سلامت انسان خطرناک است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دامداری ها در روستاها سنتی است، اکثر روش های مصرف شیر و تبدیل شیر به لبنیات نیز سنتی است، بنابراین این وضعیت احتمال ابتلای جمعیت انسانی به تب مالت را دارد. یک بیماری مشترک بین حیوانات و انسان ها نیز در حال افزایش است

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: زمانی که شیر به طور کامل نجوشد منجر به تب مالت در انسان می شود.

وی با یادآوری اینکه میانگین ابتلا به تب مالت در کشور 23 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است، افزود: در حال حاضر این وضعیت به طور میانگین در خراسان شمالی به 30 نفر در هر 100 هزار نفر رسیده است و در گذشته شیوع مالاریا در شمال کشور بوده است. خراسان کمتر از این رقم بود.

رمضانی خواستار جایگزینی استفاده از لبنیات صنعتی با سفره خانوار شد.

وی در عین حال به بی انگیزگی دامداران استان برای بیمه کامل دام های خود اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر دولت غرامت هایی را برای از بین بردن دام های مبتلا به بیماری به دامداران پرداخت کرده است. مانند سل و مالاریا.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: اما با ابلاغ دستورالعمل بیمه اجباری دام، پرداخت غرامت دولتی معدوم سازی دام های آلوده از دستور کار خارج شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پوشش بیمه دام در صندوق بیمه کشاورزی کمتر از 10 درصد است، دامداران روستایی تمایلی به ارائه پوشش بیمه ای برای دام خود ندارند.

رمضانی خاطرنشان کرد: این وضعیت برای سلامت دام و مردم خطرناک است.

وی در ادامه به اثرات خشکسالی و تاثیر آن بر تغذیه دام اشاره کرد و اظهار داشت: خشکسالی منجر به کمبود غذا برای دام های سنتی و عشایری می شود که این امر باعث تضعیف سیستم ایمنی دام می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه در شرایط خشکسالی باید مکمل های غذایی در خوراک دام گنجانده شود، در این راستا دولت باید برای تامین اعتبار برای خرید و تامین مکمل های غذایی دام کمک کند.

وی افزود: این اعتبار برای تامین مکمل های غذایی زنبورستان، آبزی پروری و مرغداری نیز باید در نظر گرفته شود.

رمضانی در بخشی دیگر از سخنان خود به تولید جوجه های گوشتی و دستورالعمل جدید تولید این محصول خوراکی اشاره کرد و اعلام کرد: از این پس دستورالعمل جدید برای صدور مجوز عرضه جوجه گرم از مرغداری جوجه های گوشتی زنده به وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 900 گرم ذبح و روانه بازار می شوند.

وی افزود: مرغ های زنده بالای یک کیلو و 900 گرم باید قطعه قطعه شده و سپس به بازار عرضه شود.

این کارمند اظهار داشت: جوجه گوشتی زیر یک کیلو 900 گرم سالمتر و ضایعات کمتری دارد.

وی در خاتمه درباره ساماندهی سگ های ولگرد گفت: سگ های ولگرد میزبان بسیاری از بیماری های انگلی و انتقال آن ها هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر جمع آوری، درمان و ساماندهی سگ های ولگرد در استان درخواست کرد: در این حوزه دهیاری ها و شهرداری ها با رئیس اداره دامپزشکی استان همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر از 25 شهرداری فعال در سطح منطقه، تعداد کمی از آنها به ساماندهی سگ های ولگرد کمک می کنند.

رمضانی درخواست کرد: برنامه منسجمی برای ساماندهی سگ های ولگرد در استان تدوین و ابلاغ شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید