تحریم برای نمایش صنعت پتروشیمی ایران; سرپوش گذاشتن بر عدم بازگشت آمریکا به برجام


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1877023

وزارت خزانه داری آمریکا از تحریم های جدیدی علیه صنعت پتروشیمی ایران خبر می دهد که مشکلات جدیدی را به دنبال ندارد و به نظر می رسد بیش از آنکه مانعی بر سر راه صادرات پتروشیمی ایران باشد، پوششی برای عدم بازگشت آمریکا به برجام باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صنعت پتروشیمی آخرین حلقه صنعت نفت و گاز است. به همین دلیل بیشترین ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی ایجاد می شود و درآمد بیشتری را به همراه دارد.

با توجه به این مشکل، ایران که در سال های اخیر با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه صادرات نفت مواجه بوده، صادرات پتروشیمی را برای تامین منابع ارزی در دستور کار خود قرار داده است.

این در شرایطی است که صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۷ تحت تحریم های آمریکا قرار گرفت تا دسترسی به این منابع ارزی و درآمدی را محدود کند.


ممنوعیت نمایش صنعت پتروشیمی در ایران

اما تنوع محصولات پتروشیمی و مشتریان آن در کنار تناژ کمتر از نفت خام، تحریم پتروشیمی ایران را به نمایش گذاشت و اگرچه فروش و نقل و انتقالات بانکی را با مشکل مواجه کرد، اما نتوانست جلوی صادرات پتروشیمی ایران را بگیرد.

با این حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه بیانیه‌ای محلی صادر کرد: سرویس کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت‌های پوشش در چین و امارات است که از تریلیانس پتروشیمی و تجارت پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند. .

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در میانجی گری فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از کشور دارند.

وزارت خزانه داری آمریکا می گوید این شبکه تجارت بین المللی و دور زدن تحریم های ایران را تسهیل می کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و دیگر مناطق شرق آسیا حمایت می کند.

تحریم های جدید شامل شرکت های پتروشیمی ایرانی از جمله مارون، خارک و فناوران ایرانی می شود.

شرکت های خارجی در فهرست تحریم های جدید آمریکا عبارتند از Kenwell International در هنگ کنگ، فورد اینترپرایز در هنگ کنگ، GX Shipping در امارات، Future Gate Fuel and Petrochemical در امارات، Sky Zone در امارات و Ucham General Trade.

تحریم های جدید آمریکا همچنین از دو نفر در چین و هند نام می برد که به گفته آمریکا در تسهیل انتقال پول به پتروشیمی های ایران نقش داشته اند. این دو جینگ فنگ جائو از چین و محمد شاهد رکن الدین بهور از هند هستند.

به ترتیب دو فرد و ۹ شرکت به اتهام فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شدند.

تحریم هایی که به نظر می رسد این بار مصادف با ناکامی آمریکا در بازگشت به برجام است، برای انحراف افکار عمومی به موضوعات دیگر و پنهان کردن شکست آمریکا، چشمگیرتر است. چرا که در تحریم های قبلی، عملا تمامی شرکت ها و افراد پتروشیمی ایرانی که در صادرات آن شرکت داشتند، تحت تحریم بودند و ذکر اسامی حقیقی و حقوقی تنها می تواند بازی رسانه های جدید آمریکایی باشد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ایران، اگرچه پتروشیمی ایران بیش از چهار سال است که تحریم شده است، شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون 3 میلیارد و 270 میلیون دلار در سامانه نیما پیشنهاد کرده‌اند. . دلار ارز توسط پتروشیمی ها وارد می شود.

احمد مهدوی افزود: خوشبختانه چشم انداز صنعت پتروشیمی در کشور روشن است و رشد چشمگیر ارز این صنعت نه تنها به دلیل افزایش قیمت های جهانی است، بلکه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی نیز افزایش چشمگیری داشته است. “ادامه دارد.

به گفته مهدوی، این صنعت علاوه بر صادرات، صنایع پایین دستی را نیز به بازار داخلی عرضه می کند.

مهدوی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به نوعی با خام فروشی مخالف است، گفت: اقتصاد ایران به سمت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی پیش می رود و از این رو صنعت پتروشیمی با توجه به تولید انواع فرآورده های مرغوب، نقش موثری دارد. ارزش. “

سیدمحمد اسلامی، مدیرعامل پتروشیمی مهر با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران از سال 1397 تحریم شده است، گفت: شرکت ها یا افراد در این لیست: تحریم پتروشیمی ابزاری شاخص برای افزایش فشار روانی است.

وی افزود: سازوکار تحریم صنعت پتروشیمی از سال 1397 تغییر چندانی نکرده است، تمامی پتروشیمی های ایران باید ساختار تحریم را رعایت کنند و اعلام فهرست جدید تحریم ها تاثیری بر صادرات نخواهد داشت.

این فعال پتروشیمی ادامه داد: اگرچه خروج آمریکا از برجام و تحریم صنعت پتروشیمی ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما صادرات پتروشیمی ایران در سال های اخیر ادامه داشته است.

اسلامی تاکید کرد: پیش از آن شرکت پتروشیمی خلیج که دومین پتروشیمی خاورمیانه است تحریم شده بود، البته صادرات این شرکت ادامه دارد.

صنعت پتروشیمی نقش بسیار مهمی در ایجاد ارزش افزوده بالا، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق تولید، ایجاد ثروت، ایجاد اشتغال، تبادل ارز، جلوگیری از خام فروشی نفت و بسیاری موارد دیگر در کشور دارد.

نکته مهم این است که علیرغم اعمال تحریم های شدید دشمنان، هر ساله واحدهای جدید پتروشیمی به بهره برداری می رسد و بر همین اساس، تولید محصولات پتروشیمی، صادرات و گرانی ارز در کشور رو به افزایش است.

بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان از این پس می توانند ارز صادراتی را به قیمتی که در اختیار خریدار است به تشخیص خود و به صورت توافقی در اختیار صرافی ها قرار دهند که اقدام بسیار خوبی است.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید