ترفند زنگنه برای سرپوش گذاشتن بر فساد در قرارداد چه بود؟

ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785072

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: دلیل اینکه وزیر سابق نفت مفاد قرارداد هلال را مخفی نگه داشته است این است که اگر مفاد آن مشخص شود مسئولان و نهادهای مختلف وارد می شوند و خواهان فساد و ایرادات مختلف در این زمینه می شوند. قرارداد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با محوریت قرارداد کرسنت با حضور حسینعلی حاجید دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ملک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. و نصرالله پژمانفر نایب رئیس اصل 90

قوه قضائیه برای محاکمه مفسدان پرونده کرسنت

حسینعلی حاجی‌دی‌قلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، به تبعات حضور مجدد بیژن زنگنه در وزارت نفت دولت یازدهم در محکومیت پرونده کرسنت توسط ایران اشاره کرد و گفت: فساد در این معاهده مطرح شده است. شرکت کرسنت با رایزنی های مفسدانه با تعدادی از کارکنان وزارت نفت اقدام به خرید گاز از ایران کرد که پس از این رایزنی ها فسادهای زیادی رخ داد.

وی افزود: ما در مجلس سپس به نمایندگان هشدار دادیم که اگر آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت انتخاب شود، کشور در ماجرای کرسنت آسیب زیادی خواهد دید، اما متاسفانه به این صحبت ها توجهی نشد. “

حاجی دلیگانی تاکید کرد: من به عنوان نماینده مردم از قوه قضائیه تقاضا دارم رسیدگی به پرونده کرسنت و مفاسد آن توسط برخی مسئولان داخلی را پیگیری کند و از آقای اجی که او هم یک مفسد ستیز است انتظاری بیش از این نمی رود. آقای اج به عنوان رئیس قوه قضائیه جسورانه وارد شد و سابقه این ورودها را داشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: جامعه جهانی توجه داشته باشد که پرونده، شرکت و قراردادی که از ابتدا تا انتها بر اساس موازین حقوق بین الملل مفسده دارد، نمی تواند مبنای رأی گیری باشد، زیرا این معاهده نمی تواند مبنای رأی گیری باشد. نسبت به ملت ایران ظلم است. آنها این مسائل را از نزدیک دنبال می کنند و ما به عنوان نماینده مجلس موظف به پیگیری موضوع هستیم.

تجارت کرسنت شکستن قراردادها و طلب غرامت از ایالت هاست

ملک الشریعه، عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه این برنامه گفت: کرسنت مدتی است شرکت بدی بوده و مشخص نیست چرا در دولت دوم اصلاحات طرف قرارداد شرکت ملی نفت ایران بوده است. این شرکت قراردادی 40 ساله با ایران در میدان نفتی مبارک امضا می کند که به بهانه های مختلف از ایران پس از انقلاب امتیاز می گیرد.

وی افزود: کرسنت یک شرکت کاغذی است و مانند اتفاقی که در قرارداد ایران با آن شرکت افتاد، در عراق و مصر نیز اتفاق افتاد. در کشورهای دیگر این شرکت با عقد قراردادهای رسمی و مفسدانه با آنها و فسخ این قرارداد سعی در جبران خسارت از کشورهای مختلف داشت و در مجموع فعالیت کرسنت انعقاد قرارداد فاسد و سپس رسیدگی به آن بود.

شریعتی افزود: در بحث قیمت گذاری کرسنت این سوال اساسی وجود دارد که چرا مسئولان وزارت نفت در چنین قراردادهای منطقه ای قیمت گاز ایران را یک پنجم قیمت فروش گاز تعیین کرده اند؟ تاثیر قیمت گذاری گاز ایران در قرارداد هلال؟

پورسانت یک میلیون دلاری برای پسر ارشد یکی از کارمندان در قرارداد کرسنت

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: در مجموع چهار گروه میانجی قرارداد کرسنت هستند که دو گروه اماراتی و دو گروه ایرانی هستند. یک گروه از امیران متعلق به امرای شارجه است که از دیرباز در میانجیگری و فساد دست داشته اند و دسته دوم امیران شرکتی به نام داناگاز هستند.

وی افزود: داناگز باید در امارات ثبت می شد تا واسطه فروش گاز ایران به امارات باشد. بعدها مشخص شد که برخی از مقامات ایرانی در تاسیس شرکت امیر نقش داشته اند. این مدیران ایرانی علاقه ای به بستن قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت نداشتند تا پس از دریافت گاز، سود بیشتری از فروش گاز ایران با قیمت بالاتر به امارات ببرند. اسامی این افراد در پرونده قوه قضائیه موجود است.

الشریعه گفت: گروه ایرانی که قرارداد کرسنت را شکستند، آقای یزدان پناه یزدی و پسر یکی از مقامات ارشد نظام نیز بودند که در آن قرارداد حقوق دریافت کردند. این اسناد با پرداخت 1.75 دلار به ازای هر میلیون فوت مکعب و 3.2 میلیون دلار در سال در دسترس هستند. در این رابطه شکایتی از سوی برخی کارمندان دولت مطرح شد.

زنگنه: معامله هلال ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از زمان انعقاد عهدنامه کرسنت در سال 1359 به رئیس جمهور نامه ای نوشته و سه شکل اصلی از این معاهده را اتخاذ کرده است که عبارتند از: 1- عدم وجود ضمانت نامه معتبر در قرارداد 2- بطلان شرکت کرسنت 3- نامناسب بودن قیمت و شرایط قرارداد.

وی ادامه داد: جالب اینکه رئیس جمهور وقت نامه را به شورای عالی امنیت ملی وزارت نفت ارجاع داد و آقای زنگنه در پاسخ نوشت: سه موضوع مطرح شده در مورد توافقنامه کرسنت ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد. . این نشان می دهد که از همان ابتدا ابهام و فساد در این قرارداد وجود دارد.

شریعتی افزود: محرمانه نگه داشتن این قرارداد در زمانی از سوی وزارت نفت انجام شد که بر اساس قانون اساسی، داوری ها و موافقت نامه های بین المللی ایران باید به تصویب هیأت وزیران برسد و به مجلس ابلاغ شود و در برخی موارد خاص باید به تصویب مجلس برسد. مجلس «کرسنت از هیچ یک از این قوانین پیروی نکرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در کمال تعجب در مفاد قرارداد کرسنت آمده است که مفاد این موافقتنامه باید برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران محرمانه بماند. به عبارت دیگر، یکی از دلایلی که سال هاست برخی بندهای این معاهده و میزان فساد در آن برای مسئولان جمهوری اسلامی مبهم بوده است، موافقت وزارت نفت در قرارداد با کرسنت برای حفظ مفاد معاهده است. محرمانه

ترفند زنگنه برای سرپوش گذاشتن بر فساد در قرارداد کرسنت

نصرالله پیمان فر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: بیژن زنگنه در دولت هفتم و هشتم روشی را دنبال می کند که در دولت آقای روحانی هم ادامه دارد و می گوید همه امور وزارت نفت از جمله پرونده کرسنت محرمانه است. «روش آقای زنگنه این بود که به نهادهای امنیتی و مجلس اجازه ورود به این موضوع را نداد و آن را مخفی نگه داشت.

وی ادامه داد: حتی دیدید که آقای حسن روحانی دبیر شورای امنیت ملی در دولت هشتم به رئیس جمهور وقت درباره نواقص توافقنامه هلال نامه نوشت و آقای خاتمی هم نامه را به آقای مهندس فرستاد. خاتمی. زنگنه اما پاسخی به شورای عالی امنیت ملی نداد و گفت: «پس از یک سال تاخیر توضیحاتی مبهم و مبهم ارائه کرد.

پیمان فر گفت: دلیل اینکه وزیر سابق نفت مفاد قرارداد کرسنت را مخفی نگه داشته است این است که در صورت شفاف شدن مفاد، مسئولان و نهادهای مختلف وارد می شوند و خواهان فساد و ایرادات مختلف به این توافق هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید