تحقق خودکفایی در تولید گندم با قیمت گذاری مناسب


ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821973

گزارش گام موثر دولت برای بازگشت به خودکفایی گندم

عدم تعیین صحیح قیمت گندم و اعلام به موقع قیمت ها از جمله دلایل اصلی کاهش تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی است که منجر به خودرضایتی در تولید این محصول استراتژیک می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تولید گندم مهمترین بخش کشاورزی و اقتصاد کشاورزی است زیرا نان مردم را تامین می کند و به گفته مسئولان سرانه مصرف این محصول اساسی در کشور به بالای 160 کیلوگرم در سال می رسد. از این رو تمامی کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته به تناسب مزیت های طبیعی و نسبی خود سعی می کنند جدی ترین و دقیق ترین حمایت ها را داشته باشند تا در تولید این محصول مهم و اساسی خودکفایی کنند تا از رکن مهم غذایی صیانت کنند. امنیت.
رهبر انقلاب نوروز 1401 با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات اساسی کشاورزی، گفتند: کشور باید با مواد غذایی اساسی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست یابد. اما ما باید از این امکاناتی که در کشور وجود دارد، بالاتر از همه محصولات غذایی مهم و اساسی، کالاهای اساسی تولید کنیم.
از سال 1368 با تصویب قانون ضمانت خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور تحویل، دولت اقدام به خرید محصولات تولیدی تولیدکنندگان کشاورزی کرد. و در سالهای اخیر با اعمال صحیح و صحیح این قانون کشور ما در تولید گندم به خودکفایی رسیده و کشور دیگر نیازی به واردات گندم ندارد.
اما در سه سال اخیر به دلیل عدم اجرای صحیح قانون خریدهای تضمینی، اجرای صحیح این قانون به دولت بازمی گردد. ایران به دلیل خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک واردکننده گندم شده است. کشوری که چند سال پیش به خودکفایی رسیده بود به دلیل اجرای نادرست قانون و سیاست های غلط واردکننده گندم شده است.
عدم تعیین صحیح قیمت گندم و اعلام به موقع قیمت ها از جمله دلایل اصلی کاهش تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی است. وقتی این اتفاق می‌افتد، بازی در بازار دلال شروع می‌شود و کشاورزان برای کسب سود بیشتر، گندم خود را با قیمت بالاتری به دلال‌ها می‌فروشند.

0966ffae 5063 4dba ac19 3812c85fd56b خبر خاکستری

تفاوت بین قیمت گندم دولتی و رایگان عاملی در بازی است
به همین دلیل شکوهیان، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به قیمت نامناسب گندم گفت: جمع اضافه شد.
وی گفت: امسال در زمینه فروش گندم و تحویل آن به دولت ها با چالش ها و مشکلات جدی مواجه بوده ایم چرا که فاصله قیمت خرید تضمینی گندم در بازار و فروش آزاد به سود سفته بازی در این حوزه سنگینی کرده است. کشاورزان: “ما زجر کشیده ایم.

افزایش قیمت گندم گام مهمی در جهت خودکفایی در تولید است
همانطور که گفته شد، تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم توسط کشاورزان داخلی در سال های اخیر، دلیل اصلی واردات انبوه این محصول اصلی در سال 1400 است که به همین منظور شورای قیمت وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی را افزایش داد. این محصول اساسی پس از اقدام مجلس برای حذف توزیع 4200 تن واردات گندم و تخصیص منابع دریافتی به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان به 11500 تن رسید.

83638f49 8a96 4a88 a587 966e6681eea3 خبر خاکستری

خودکفایی در تولید گندم از طریق قیمت گذاری مناسب حاصل می شود
قدمعلی بوربور، یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد ملی گندم کاران ایران، در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست ارز ترجیحی برای واردات گندم، گفت: این امر باعث رونق و کم اهمیت شدن آن می شود و کشور را به واردات وابسته می کند. گندم اساسی در قیمت گذاری صحیح خرید تضمینی گندم، علاوه بر بحث عرضه گندم در کشور، افزایش اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی، جلوگیری از تولید آبزیان که بحران آب را تشدید می کند، حائز اهمیت است.
یکی از اعضای هیات مدیره بنیاد ملی گندم کاران در پایان با اشاره به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: امید. امیدواریم مجلس و دولت قبل از فصل برداشت به کشاورزان اطلاع رسانی کنند.

همانطور که گفته شد، قیمت گذاری صحیح محصولات اساسی کشاورزی و تمرکز بر افزایش دانش و فناوری در بخش کشاورزی از عوامل اصلی افزایش تولید محصولات اساسی است. خودکفایی در تولید گندم حدود 3 میلیارد دلار در ارز وارداتی صرفه جویی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید