تحقق «مسافر» منوط به تأمین و تسهیل سفر / متغیرهای ارزیابی توسط روحانیت در حوزه سفر است. – صفر-!


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 91/02/29
کد خبر: 1839845

این استاد دانشگاه و فعال گردشگری گفت: چهار متغیر اصلی در برنامه سفر وجود دارد که دولت سیزدهم آنها را در اولویت قرار داده است که برای تحقق این امر دولت باید به رفع آنها کمک کند. .


دکتر فرزاد مقدم کارشناس گردشگری، مترجم و مدرس دانشگاه در مقدمه گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص تسهیل گردشگری و تحقق مسافران که از اولویت های دولت سیزدهم است، گفت: تشویق به چنین سفرهایی در کشور شود.


دولت قبل در حوزه گردشگری کاری نداشت.

9dcb33eb c56d 4aaf 8bdb ece8e17b6465 خبر خاکستری

وی افزود: اکنون اگر به عنوان یک موضوع به این دستور نگاه کنیم و آن را تحلیل کنیم، می بینیم که در دولت های گذشته در حوزه گردشگری و سفر چنین دستوراتی صادر شده و هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است. یعنی در دولت قبل در زمینه سفر ارزان کاری انجام نشد.


متغیرهای سفر ارزان چیست؟

نکته مهم بعدی این است که سفر ارزان نیاز به کار اجرایی دارد و با دستور و بخشنامه محقق نخواهد شد. این به این دلیل است که متغیرهایی که سفر را ارزان می کنند از دسترس دولت ها خارج است. به این معنی که اگر سفر ارزان را به عنوان یک ویژگی ببینید، با مشکل اقامت به عنوان یکی از ارکان اصلی این منطقه مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر یکی از نیازهای سفر ارزان نیاز به اقامت است. بعد بحث حمل و نقل و ایاب و ذهاب است و بعد از آن بحث هزینه های غذا و سفر و همچنین هزینه های دیگری که در ابتدا هیچ گاه به آن توجه نمی شود، بلکه بخشی از بودجه سفر باید صرف سفر شود. .


برخی از متغیرهای توریستی را حذف کنیدو

492496ad 34df 4f4c ac45 ba930ff7093c خبر خاکستری

طراح برنامه تلویزیونی سفرگرد شبکه چهار خاطرنشان کرد: این موارد در واقع ارزش هزینه سفر خانواده را دارد. اکنون به دلیل شرایط زندگی و فرهنگی ما در ایران، یک سری از این متغیرها رو به کاهش است. به عنوان مثال هزینه بازدید از مراکز دیدنی جزو اولویت های اکثر خانواده ها نیست و اگر مثلاً در شهری موزه ای باشد و قیمت آن بالا باشد، هیچ وقت از آن قیمت پایین نمی آیید و آن را حذف نمی کنید.


نوروز 1401; افزایش بی سابقه بلیت موزه ها و مراکز گردشگری تهران

مقدم افزود: اکنون یکی از کارهایی که دولت در این زمینه باید انجام دهد این است که چنین مراکزی را که معمولاً توسط یکی از ادارات دولتی اداره می شود برای بازدید عموم و پرداخت بلیت مراکزی مانند موزه ها فراهم کند. که مستقیماً زیر نظر وزارت میراث اداره می شود؛ اما مشکل اینجاست که این اتفاق نمی افتد، مثلاً امسال در نوروز، قیمت بلیت کاخ ها و موزه هایی که مردم می خواستند ببینند، تا حد امکان افزایش یافت، یعنی برعکس. به دستور دولت در زمینه گردشگری، امسال هزینه بازدید بسیار بالا بود و برای مردم کشوری مثل ما که علاقه ای به موزه گردی ندارند بسیار بد است و بعد از مدتی سابقه کشور خواهد بود در هر صورت در برخی موزه ها ورودیه تا 50000 تن بود در حالی که برای دیدن همان موزه یا کاخ قدیمی که پارسال شاید پنج هزار تن بود و امسال و در تعطیلات عید قیمت ورودی ده برابر شده بود. بنابراین بخشی از مشکل این است که همان متغیرها توسط خود دولت نظارت نمی شود.


غذا و غذای متغیر عزیز; خارج از دولت!

مترجم کتاب بازاریابی در گردشگری در توضیح یکی از مهم ترین متغیرهای سفر گفت: قیمت غذا یکی دیگر از متغیرهای سفر است که دست دولت نیست و نمی تواند قیمت غذای ارزان را برای مسافران تعیین کند. یک قانون می گویند مردم در مسافرت بیشتر می خورند و می نوشند. بدون شک شما در سر کار نسبت به مسافرت غذای کمتری مصرف می کنید. بنابراین قیمت غذا دست دولت نیست و مردم با امنیت غذایی مشکل بیشتری خواهند داشت. مخصوصاً در این روزها که به قول معروف قیمت ها واقعی است و این برنامه سفر ارزان سخت می شود. وقتی هزینه ها اینقدر بالاست نمی توان انتظار داشت که عموم مردم ارزان سفر کنند؛ زیرا باید هزینه این سفر ارزان را پرداخت کنند. .


تحقق مسافران در گرو تامین و تسهیل متغیرهای سفر است

e402b559 971f 4f68 a16c fa06a27aa879 خبر خاکستری

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه رکن و متغیر دیگر سفر، مقوله حمل و نقل است، ادامه داد: مقوله و متغیری از حمل و نقل که مستلزم مصرف بنزین، گازوئیل و سوخت است، آماده سازی هر کدام از آنها برای سفر مشکلات خاص خود را دارد و در نهایت خواهید دید که قیمت سوخت هزینه قابل توجهی خواهد داشت. اما هزینه سفر خود یکی از دغدغه های مسافران محلی است. اکنون از هزینه سوخت و تعمیر و نگهداری خودرو گرفته تا سفرهای هوایی و قطاری و غیره که هرکدام ماجراهایی دارند که سفر را به ذائقه مسافران مسموم می کند و اگر واقعا تلاشی برای سهولت در سفر ارزان باشد، اینها مسئول باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشد.


معادله ایجاد امنیت و «ایستادن در جاده» / انتخاب خیابان مشکل سفر است

48d3115c ef33 4f2b 978a 4effe584937c خبر خاکستری

وی افزود: یکی از مهم ترین ارکان سفر و سفر ارزان موضوع اسکان است که مهمترین رکن ارکان سفر و گردشگری است. بر اساس آماری که در سال 1999 در ایران منتشر شد، 37 درصد از مسافران مسافت طولانی و گردشگران محلی، خیابان‌بردار هستند. این بدان معناست که مسافران حرفه ای نمی توانند هزینه اقامت در پایین ترین مسافرخانه ها را بپردازند، اما در خیابان ها و پارک ها چادر زده و اقامت می کنند. تعداد بسیار زیادی است که کارمندان دولت که ابتدا به توسعه گردشگری می اندیشند و این ایده درست و شایسته است، ابتدا باید به چنین موضوعاتی بپردازند تا امنیت گردشگران حفظ شود.


5 درصد اقامت برای مسافران در هتل های دولتی فراهم کنید

e15f73c1 bffa 482e bc69 96f58d719a7b خبر خاکستری

مقدم گفت: دولت می گوید در گردشگری ارزان قیمت هتل هایی را که در دست من و زیر نظر وزارت گردشگری است توزیع می کند اما باید در نظر داشته باشید که هتل ها در خوش بینانه ترین حالت تنها 5 درصد از تعداد مسافران مسافران را تشکیل می دهند. خیابان گاز می تواند محل اقامت موقت را فراهم کند. البته بسیاری از هتل ها همکاری نمی کنند و از نظر قیمت گذاری نیز باور ندارند که هزینه خدماتشان آنقدر پایین باشد که مسافران خیابان گازین بتوانند از این امکانات استفاده کنند. این در حالی است که هتلداران اولین انتخاب گردشگران خارجی و در نهایت گردشگران هستند. با این حال، 20 درصد از مسافران محلی اقامت در خانه های مسافر را انتخاب می کنند. مشکل الان این است که مهمانسراها قوانین مدون ندارند. خود فرمانداران در این مکان ها گیج شده اند. یکی از کارهایی که دولت ها می توانند برای تسهیل گردشگری انجام دهند، ساماندهی خانه های مسافر است. در حین تعیین اینکه کدام مسافران می توانند از مهمانخانه کمک دریافت کنند و کدام نه.


پرداخت مبالغی که مسافر خدماتی دریافت نمی کند

این فعال گردشگری با انتقاد از مکان هایی که قرار است کارمندان در آن مسافران را اسکان دهند، گفت: آنقدر تفاوت خانه های مسافر وجود دارد که می بینید دو خانه مسافر به همان مفهوم ساده نظافت شده اند. یکی از آنها در بیشتر موارد نظافت انجام داده است، اما دیگری ابتدایی ترین کارهای نظافت را رها کرده و اصلاً قابل سکونت نیست. بنابراین در هیچ گزارش خانه مسافر ساز و کار خاصی از نظر سرویس دهی و دریافت وجه ارائه نشده است که در این صورت قطعا مسافران درگیر این مکان ها خواهند شد، زیرا من مسافر نمی دانم این خانه در صورت اقامت ضروری است. چنین مراکزی شرکت های مسافرتی چه خدماتی به من ارائه می دهند؟ نمی دونم اتاقم ضدعفونی شده؟ نمی دونم به طور کلی ایمن و مطمئن هست یا نه؟ به همین دلیل مسافر باید مبلغی را بپردازد که بابت آن خدماتی دریافت نکرده است.

وی با اشاره به تجربه اخیر خود از سفر در ایام نوروز خاطرنشان کرد: من و خانواده ام در ایام نوروز به مسافرت رفتیم و در جایی اتاقی دریافت کردیم که مبلغ قابل توجهی از ما دریافت کردند، اما ابتدا دیدیم که بخاری و گاز اتاق کار نمی کند. .. کمانش شکسته بود. وقتی چک کردم دیدم گاز اتاق اصلا روشن نیست. می خواهم بگویم قوانین خاصی در این زمینه برای هدایت گردشگری وجود ندارد و در نهایت با سفر ارزان و سایر معایب گردشگری می توانیم این صنعت را در کشور پویا و سودآور کنیم.


4 متغیر سفر ارزان که باید با اقدامات دولت اولویت بندی شود

aae7ac75 a656 412b a7af 39f0c35683d1 خبر خاکستری

مقدم در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین این چهار متغیر اصلی که باعث ارزان شدن سفر می شود باید مورد توجه دولت قرار گیرد و بی دلیل نیست که بگوییم سفارش تیونینگ مسافر بدون در نظر گرفتن این متغیرها امکان پذیر نخواهد بود. موانعی که پیش روی آنها قرار دارد، در عوض باید کارشناسان وارد میدان شوند و کارهای علمی انجام دهند که علاوه بر درآمدزایی، می تواند یک طرح جامع و آزمایشی برای جذب گردشگر خارجی باشد.


اقدامات در حوزه مسافربری با شعارهای دولت های گذشته باید ملموس باشد

این استاد دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: با این اوصاف باید به دستوری که در حوزه مسافری داده می شود بیشتر توجه شود تا با شعارهای دولت های گذشته فاصله محسوسی وجود داشته باشد و مردم بگویند دولت سیزدهم را گذاشت. امیدوارم این دولت حداقل به گردشگری ارزش بیشتری بدهد و برای درآمدزایی و ارزآوری آن تلاش کند که بی شک نه تنها مایه تاسف بلکه مایه مباهات ایران و همگان خواهد بود ضمیمه ای که قدم برداشته است. در این فیلد در نتیجه سرویس دهی به این فیلد حذف خواهد شد.

882d16db cae1 48c1 a9cb c526dd41e4f3 خبر خاکستری

انتهای پیام/

علی هدی بیجاری

دیدگاهتان را بنویسید