تحمیل هزینه های غیرقابل تحمل داروها و خدمات پزشکی بر بازنشستگان/ قوانین بازنشستگی به مدت 50 سال بدون تغییر


ساعت: 10:01
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885515

بسیاری از مستمری بگیران از شرایطی که دولتمردان در نظر گرفته اند راضی نیستند و شاید مهمترین گلایه آنها همسان سازی حقوق ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ آنها 30 سال سابقه کار دارند و پیشرفت آنها به دلیل مشکلات زندگی ناشی از نوسانات قیمت و گرانی داروها است، امروز بازنشستگان نسبت به گذشته سخت تر از قبل زندگی می کنند و می گویند دولت ها کاهش دادند. وجوه آنها با توجه به کسری بودجه و این مشکل باعث شده است که امروز در عصر حاضر از حقوق بازنشستگی کافی برخوردار نباشند.

اگر چه مقام معظم رهبری در یک جمله فرمودند: «اگر در فضای بازنشستگی و در بین بازنشستگان شور، امید، علاقه به کار و اشتیاق به سودمندی و رضایت وجود داشته باشد، تأثیر این امر مستقیماً بر کارگران تأثیر می گذارد.» اما این سال ها صدای بازنشستگان در پیچ و خم مشکلات اقتصادی دولت ها به کرات شنیده نمی شد.

پیش از این در دولت سیزدهم که انگیزه ای برای کاهش بار مشکلات بازنشستگان وجود داشت، چند روز مانده به روز بازنشستگان، رئیس مجلس نظر کمیته اجرای آیین نامه را به دولت ابلاغ کرد. مجلس برای دولت، بر اساس این ابلاغیه، کمیسیون دولت افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را در دو بخش تصویب کرد؛ سازمان تامین اجتماعی و افزایش حق مسکن کارگران به دلیل مغایرت قانونی لغو شد.

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در واکنش به این اقدام دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را صادر کرد و این موضوع شاید بارقه امیدی را در دل بازنشستگان به وجود آورده باشد و انتظار می رود مشکلات مستمری بگیران با حضور کارشناسان حل خواهد شد.

علیرغم اینکه بسیاری از مستمری بگیران از شرایطی که دولتمردان برای آنها ترسیم کرده اند راضی نیستند، شاید مهمترین گلایه آنها از یکسان سازی دستمزدها باشد.

هوشمنگ صباگان، نماینده منتخب کانون های بازنشستگی استان ها و رئیس کل استان گلستان و کانون بازنشستگان استانداری در خصوص مشکلات مستمری بگیران می گوید: دل همه بازنشستگان عزیز به درد آمده است. از چه دردی صحبت کنیم، باید از یکسان سازی حقوق بازنشستگان صحبت کنیم؟» در حالی که چند روز مانده به روز تکریم بازنشستگان، رئیس مجلس تصمیم دولت را غیرقانونی اعلام کرد.

نماینده منتخب کانون های روباز گلستان ادامه داد: مستمری بگیران آیینه تمام نمای کارمندان شما هستند، خدمات ارائه شده به مستمری بگیران در موسسات متفاوت است و قابل مقایسه با خدمات مستمری بگیران وزارت کشور نیست.

صباگان خاطرنشان کرد: زمانی که ما بازنشسته می شویم هیچ فردی در وزارت کشور با ما کاری ندارد و موضوع همسان سازی یکی از دغدغه های ما است و از بخشدار می خواهیم این موضوع را پیگیری کند.

وی به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: در بیمه تکمیلی بی عدالتی وجود دارد و هیچ مستمری بگیری از خدمات ارائه شده توسط این سازمان بیمه گر راضی نیست. اکمل که شامل مزایای بیمه کارکنان می شود باید ماهیانه 250 هزار تومان پرداخت کند.

این مسئول به مشکل روان سازی معابر اشاره کرد و گفت: برخی ادارات رمپ های لازم را در نظر نمی گیرند و خواستار پیگیری این موضوع از سوی معاونت عمرانی استانداری هستیم. امروزه بیشترین هزینه بازنشستگان در بخش پزشکی است و مستمری بگیران در این بخش مشکل دارند.» چهره به چهره هستند و در بسیاری از کشورها خدمات بهتری به بازنشستگان ارائه می دهند.

محمد براری مدیر صندوق بازنشستگی استان گلستان نیز می گوید: پوشش حمایتی مستمری بگیران در کشورمان به یک دهم هم نرسیده و قوانین صندوق بازنشستگی در 50 سال گذشته تغییری نکرده است.

وی افزود: قبل از تناسب 113 میلیارد تومان و امروز 270 میلیارد تومان به مستمری بگیران استان گلستان پرداخت می شود و میانگین حقوق بازنشستگان هفت میلیون و 973 هزار تومان است.

این مقام مسئول تاکید کرد: میانگین سن بازنشستگی 51.79 سال است و این عدد تنها در کشور ما است و دلیل آن نیز قوانین است و این زمانی است که افراد در اوج بلوغ بازنشسته می شوند و این موضوع به یک چالش فعلی برای جامعه تبدیل شده است. سرمایه.

بری افزود: “بازنشستگان و سالمندان نباید به دنبال بیمه درمانی و سیستم مراقبت بهداشتی باشند، ما باید به دنبال آن باشیم و این یک اشتباه بزرگ است. در استان گلستان بیش از 4 هزار و 963 نفر برنده تسهیلات بازنشستگی اعلام شده و در هشت مرحله این تسهیلات را دریافت می کنند.» به این افراد 15 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.

وی افزود: باید برای اصلاح نظام سلامت و رفع بخشی از مشکلات مستمری بگیران در حوزه دارو و درمان تلاش کنیم.

این مسئول تاکید کرد: مصوبه تناسب نوشته شد و دولت به آن عمل کرد اما متاسفانه مشکلات زیادی در آن وجود دارد و باید شرایطی فراهم شود که تبعیض بین مستمری بگیران وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید