تحویل خودروهای وارداتی به بورس کالا به صورت شفاف/جلوگیری از اجاره احتمالی


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1914022

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رفع رانت احتمالی دو راهکار اندیشیده است؛ اول اینکه خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود که قیمت ها شفاف و قابل رصد باشد و دوم اینکه سود بازرگانی متغیر باشد و به خزانه دولت برگردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صلح با بیان اینکه برای جلوگیری از رانت های احتمالی در بحث واردات خودرو اقداماتی انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به عدم واردات خودرو در سال های اخیر، اگر خودرو در شرایط غیرحرفه ای و بدون فروش خودرو به فروش برسد. یک طرح، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی افزود: وزارت امنیت برای رفع این رانت احتمالی دو راهکار اندیشیده است. اولاً خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود که قیمت‌ها شفاف و قابل پیگیری باشد و ثانیاً سود بازرگانی متغیر بوده و به خزانه دولت بازگردد. با این دو اقدام، رانتی که می توانست برای واردکنندگان ایجاد شود و به تقاضای کاذب دامن بزند، به طور کامل حذف می شود.

فاطمی امین تصریح کرد: تجربه گذشته نشان می دهد همه کالاهایی که در بورس کالا عرضه شده اند وضعیت بهتری دارند به عنوان مثال می توان به فولاد یا سیمان در این حوزه اشاره کرد. بنابراین یکی از دو اصل اصلی برای معافیت از واردات احتمالی خودروهای اجاره ای و شفافیت بازار، عرضه خودرو در بورس کالا است.

وی تصریح کرد: عرضه بورس کالا چند ویژگی دارد که یکی از آنها فضای کاملا شفاف بورس و کشف نرخ بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا است. این شفافیت در اعلام میزان عرضه، تقاضا و قیمت نهایی فروش به رصد دقیق تر وضعیت و برنامه ریزی و اقدام برای بهبود شرایط بازار کمک می کند.

وزیر صامت افزود: ابزار تعادل بازار در بورس کالا قابل استفاده است. به عنوان مثال در حوزه مس یا فولاد متوجه شدیم که التهابات موجود در بازار را در کمترین زمان به کمک ابزار مبادله حل کردیم.

به گفته فاطمی امین، بورس کالا هم از نظر شفافیت برای خریداران و فروشندگان و هم از نظر تولید داده برای دولت و به دلیل ابزارهایی که دارد برای بازار کارآمد است.

دیدگاهتان را بنویسید