قوانین واردات خودرو اعلام شد/ تمامی خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود

آیین نامه واردات خودرو پس از ماه ها بحث در دولت و شورای اسلامی در 26 مردادماه به تصویب هیات وزیران رسید و در سوم شهریورماه توسط محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این آیین نامه واردات خودرو با ثبت سفارش و تخصیص ارز انجام می شود و سقف واردات خودروی خارجی 20 هزار دلار است. اولویت با خودروهای زیر 10 هزار دلار است و محدودیت منابع ارزی برای واردات خودرو حداکثر یک میلیارد دلار است.

همچنین تمامی خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود و واردات خودروهای اقتصادی تا سقف 10 هزار دلار در صورت تولید داخل مشوق اقتصادی خواهد بود.

بر اساس آیین نامه ابلاغی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با توسعه تولید خودروهای اقتصادی تا سقف 10 هزار یورو ضمن ایجاد مشوق های سرمایه گذاری و تولید، اقدامات لازم را برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش داخلی انجام دهد. تولید، برای اجرای برنامه عمرانی واردکنندگان نیز باید از وزارت صنعت تاییدیه بگیرند.

بر اساس بند دیگری از این آیین نامه، واردات خودروهای شماره گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی محدود می شود. واردکنندگان مسئول سرمایه گذاری و ساخت ایستگاه های شارژ هستند.

وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل اجرایی این مصوبه از جمله نحوه تعیین و تخصیص ارز، مشخصات فنی خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین میزان ارز را تعیین و ابلاغ می کند. صلاحیت فنی و حرفه ای واردکنندگان .

دیدگاهتان را بنویسید