خروج دولت از عرضه تمامی خودروها در بورس کالا

خروج دولت از عرضه تمامی خودروها در بورس کالا

اگرچه طبق آیین نامه مجلس، عرضه خودروهای وارداتی باید در بورس انجام شود، اما بر اساس آخرین ابلاغیه هیات دولت، بورس تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی نخواهد بود.

از همان روزهای اول که بحث واردات خودروهای خارجی مطرح شد، شایعاتی مبنی بر نحوه فروش این خودروها به گوش رسید. زمانی که این آیین نامه در نهایت پس از یک دور در مجلس نهایی شد، تاکید شد که فروش خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس باشد.

ضمناً در این آیین نامه مقرر شده بود که پس از ورود اولین محموله خودروهای وارداتی در تاریخ 12 دی ماه، دو هفته بعد، این محموله برای فروش در بورس کالا عرضه شود، اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

تا امروز که روزهای پایانی بهمن ماه به پایان رسیده است، تحویل خودروهای وارداتی در بورس کالا انجام نشده است و سرنوشت تحویل این خودروها در هاله ای از بلاتکلیفی است.

علاوه بر مصوبه وارداتی که در آن ذکر شده بود تحویل خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس کالا است، مسئولان وزارت امنیت نیز بارها در مصاحبه ها و گفت وگوهای مختلف به این موضوع اشاره کردند. در همین راستا چندی پیش فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگویی گفت: در حال رایزنی با مسئولان سازمان بورس هستیم تا در خصوص عرضه خودروهای وارداتی به راهکار برسیم.

تغییر قوانین واردات خودرو

لازم به ذکر است در مصوبه جدید هیات دولت که در 3 بهمن ماه ابلاغ شد، دو عبارت «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود» و «بورس کالا» حذف شد. در حالی که هنوز مشخص نیست چه بستری برای تحویل این خودروها و نحوه قیمت گذاری آن ها فراهم می شود، آنچه از این اطلاعیه برداشت می شود حذف قید «فقط» است به این معنا که بورس کالا دیگر نمی تواند از آن استفاده کند. وی آن را تنها بستر برای تحویل خودروهای وارداتی دانست.

از آنجایی که به نظر می‌رسد سرنوشت خودروهای وارداتی همچنان در هاله‌ای از بلاتکلیفی قرار دارد، احتمالاً با ورود شورای رقابت و فشارهایی که برای لغو عرضه داخلی وارد می‌کند، وزارت امنیت تمایلی به عرضه خودرو ندارد. خودرو به بورس کالا تا مشخص شدن وضعیت خودروهای داخلی واردات خارجی را در بورس کالا بگیرید. از سوی دیگر، چالش قیمت گذاری این خودروها از بورس کالا احتمالاً چالشی جدی برای دولت خواهد بود، زیرا عوارض ثابت 4 درصدی (هم برای خودروهای زیر 10000 یورو و هم برای خودروهای دارای سقف قیمتی) وجود دارد. تا به حال از 20000 یورو. اما سود معاملاتی متفاوت است؛ طبیعتاً خودروهای زیر 10000 یورو کمترین مقدار را خواهند داشت و 10 تا 15 درصد از سود معاملاتی به آنها اختصاص می یابد و مابقی بستگی به میزان رقابت دارد. هیئت مدیره، برای کشف قیمت ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید