پشت صحنه خروج خودروها از بورس / آیا دلال ها دخیل هستند؟

در این مقاله آمده است؛

با توجه به رقابت پذیری بازار خودرو و افزایش شفافیت و حذف رانت از بازار و با تصویب شورای عالی بورس و حمایت وزارت اقتصاد و حریم خصوصی مقرر شد تا تولیدکنندگان ایرانی خودروهای خود را در بورس کالا به روشی منطقی و قانونی به گونه ای به فروش می رسانند که برای کاربران واقعی انگیزه ایجاد کند.

این رویه به تصویب اکثریت کارشناسان اقتصادی رسید و تحویل بیش از 34 هزار و 800 خودرو به بورس کالا موفقیت های بسیاری را در زمینه تنظیم بازار خودرو و خروج خودروسازان از بحران به همراه داشت و کشف قیمت خودرو از دستان فعالان بازار غیررسمی و ورود به بازار شفاف.

در این مدت بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز به موفقیت بورس واکنش نشان دادند و بر این باور بودند که ادامه آن موجب ارتقای صنعت خودروی ایران می شود.

اما موج خوش بینی ها نسبت به تحقق رویای ساماندهی بازار خودرو، دلالان و سودجویان در بازار را به وحشت انداخت و با تمام ظرفیت تلاش کردند تا با شفافیت معاملات و تحقق بازارهای رقابتی مواجه شوند. بنابراین شاهد کوتاهی برخی افراد در مجلس و سایر دستگاه های اجرایی بوده ایم و این افراد تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا قیمت گذاری دستوری را در بازار خودرو بازگردانند و آن قیمت گذاری را به ساختار معیوب شورای رقابت بسپارند. در حالی که به گفته کارشناسان، سیاست های شورای رقابت در 10 سال گذشته چیزی جز ویرانی برای صنعت خودرو باقی نگذاشته بود و این صنعت هر روز با زیان های تازه ای روبرو بود. در جدیدترین اختلالات، مدیرعامل ایران خودرو طی نامه ای به بورس خواستار لغو تحویل 5000 دستگاه خودروی دنا پلاس شد.

سخنگوی وزارت امنیت همچنین اعلام کرد: عرضه خودروهای پذیرفته شده قبلی در بورس کالا تا زمان ایجاد چارچوب قیمتی مشترک با شورای رقابت می تواند ادامه داشته باشد، اما این وزارتخانه نمی تواند مجوز عرضه جدید صادر کند تا زمانی که موضوع برای بورس کالا ایجاد شود. قیمت گذاری نهایی شده است تا به بورس داده شود و به همین دلیل با ورود سازمان بازرسی، عرضه دانا به بورس کالا لغو شد. وزارت امنیت تعامل خوبی با شورای رقابت دارد و به نظر می رسد سازوکار قیمت گذاری خودرو به زودی اعلام شود. همچنین برخی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی بسیار عجیب و تامل برانگیز از کانال شورای رقابت خواستار لغو تمامی عرضه خودرو و بازگشت به قیمت گذاری شده اند.

این اقدامات در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تداوم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به سرعت بازار را تنظیم کند و ورود بیش از ۲۱ هزار خودروی خارجی نیز می‌تواند منجر به افت قیمت در بازار خودرو شود.

در این رابطه برخی کارشناسان می گویند: اقدامات مقابله با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از زمانی آغاز شد که خودروی 500 میلیون تومانی شاهین در بازار غیررسمی به دلیل عرضه بالای 340 خریدار در بورس کالا نداشت. میلیون تومان.” بنابراین عرضه 5000 دانا پلاس در بورس کالا می تواند با قیمت هایی بسیار کمتر از قیمت غیر رسمی بازار به دست خریداران برسد. این مشکل دلالان بازار خودرو را ناراحت کرد و دست به کار شدند».

دیدگاهتان را بنویسید