تحویل 177000 تن علوفه دولتی برای دام دامداران / اعطای تسهیلات برای نگهداری واحدهای دامی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی شکاری، مدیر دامپروری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به عصرترک گفت: در حال حاضر 2 میلیون و 319 هزار و 767 راس دام در خراسان شمالی (شامل یک میلیون و 998 هزار و 74 راس گوسفند و بز و 321 هزار و 693 راس بز) پرورش می یابد.

شکاری گفت: در حال حاضر 80 هزار و 193 راس گاو و گوساله شامل 12 هزار و 178 راس دام سنگین اصیل، 56 هزار و 701 راس دام سنگین دوکشتی و 11 هزار و 314 راس دام سنگین محلی در حال پرورش است.

وی افزود: در حال حاضر 2 هزار و 565 نفر شتر در استان پرورش می یابند.

شکاری گفت: استان در 11 ماهه امسال 105 هزار و 830 تن شیر و 16 هزار و 860 تن گوشت قرمز تولید کرده است.

وی درباره وضعیت پرورش و نگهداری این دام ها نیز گفت: از جمعیت دام سبک مذکور تنها 60 هزار و 767 دام در واحدهای دامداری صنعتی و 97 درصد دیگر از این دام های سبک در واحدهای روستایی پرورش و نگهداری می شوند. و عشایر پرورش می یابند.

این مقام مسئول افزود: از جمعیت دام سنگین مذکور (گاو و گوساله) تنها 10 هزار و 994 نفر در مزارع صنعتی و بقیه دام سنگین در واحدهای سنتی پرورش داده می شود.

وی همچنین با اشاره به تامین علوفه خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر استان با شدت کم بارندگی و کاهش چشمگیر پوشش گیاهی مراتع مواجه بوده است، بنابراین این دلایل باعث شده تا واحدهای دامی استان نسبت به تامین خوراک دام نیاز داشته باشند. 97 سال به بالا. اوایل.

مدیر دامپروری سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی گفت: تقاضای علوفه استان در 11 ماهه امسال به 385 هزار و 286 تن رسیده است که در شرایط عادی نیاز خوراک دام استان کمتر از این مقدار بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تورم قیمت خوراک دام در بازار آزاد را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، افزود: تمامی دلایل فوق منجر به افزایش تقاضا برای خوراک دام با قیمت دولتی شده است.

شکاری گفت: قیمت خوراک دام با نرخ دولتی افزایش چندانی نداشته است.

وی اعلام کرد: در 11 ماهه امسال 177 هزار و 924 تن خوراک دام در قالب مواد اولیه و کنسانتره در بین تمامی واحدهای دامی استان توزیع شد که از این میزان 137 هزار و 334 تن به صورت کنسانتره و 40 هزار و 590 تن به صورت کنسانتره. مواد اولیه مواد اولیه با قیمت دولتی بین کشاورزان توزیع می شود.


سرمایه گذاری های توزیع شده بین پرورش دهندگان نیازهای آنها را برآورده نمی کند

این مسئول خاطرنشان کرد: به دلایل فوق تقاضا برای کنسانتره به قیمت دولتی در استان در دو سال گذشته افزایش زیادی داشته و با اقدامات بعدی توانستیم بخشی از نیازها را تامین کنیم. ، آنچه توزیع شد بر عهده واحدهای دامداری نبود.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر کم بارندگی طولانی مدت، کاهش پوشش گیاهی مراتع، تورم و افزایش قیمت خوراک دام بر تعداد دام های استان اظهار کرد: وضعیت بارندگی استان در سال 99 نسبت به سال های 99 و 1400 بهتر بوده و بارندگی ها بهتر بوده است. در سال های 1997 و 1998 منجر به بهبود پوشش گیاهی در مراتع شد.

شکاری افزود: در سال های 97 و 98 عده ای در استان متاثر از بهبود نزولات آسمانی و پوشش گیاهی مراتع، تعداد دام های دامداری را افزایش دادند و حتی تاسیسات دامداری جدید احداث کردند.

وی بیان کرد: با این حال کاهش شدید بارندگی در سال های 99 و 1400 و همچنین افزایش قیمت خوراک دامداران را مجبور به حذف و کشتار دام های مازاد خود کرده و خروج دام از واحدهای دامی ارتباطی با معمول تلقی نمی شود. جمعیت دام.بی.

مدیر امور دام سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی افزود: البته با سرشماری اواخر امسال مشخص می شود که امسال چه تعداد دام ذبح شده و چه تغییری در جمعیت دامی استان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که وضعیت بارندگی، وضعیت پوشش گیاهی مراتع و قیمت خوراک دام در سال های آینده همانند سال 99 و 1400 باشد، این اشتغال به تدریج در استان کاهش می یابد.




ارائه 21 میلیارد تن تجهیزات به کارت ساز

در عین حال یک شکارچی با همراهی دولت برای حفظ جایگاه واحدهای دامی در کشور نیز خاطرنشان کرد: 20 میلیارد و 900 میلیون تن تجهیزات به میزان 11 درصد کل کشاورزان و دامداران استان از کارت اعتباری کشاورز تا کنون خوراک دام و هزینه های جاری.

وی افزود: پرداخت 10 میلیارد تن تسهیلات دیگر از محل وام کشاورزان به نامزدها نیز در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: امسال پرداخت 400 میلیارد تن تجهیزات با کارمزد 18 درصدی به کشاورزان روستایی و عشایری استان از محل منابع داخلی بانک های استان برای تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار گرفت. که تاکنون 300 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی در عین حال یادآور شد: از تبصره 18 نیز تجهیزاتی با مبلغ 11 درصد به کشاورزان متقاضی استان پرداخت شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به اقدامات دولت برای خرید دام سبک و سنگین اشاره کرد و گفت: امسال در مرحله اول در استان 11 هزار و 214 راس دام عشایری به قیمت تضمینی خریداری و جو خریداری شد. به این پرورش دهندگان تحویل داده شد.

وی افزود: در مرحله دوم 4 هزار و 934 راس دام سبک روستایی و 731 راس گوساله روستایی برای پرواربندی به قیمت تضمینی خریداری و جو تحویل داده شد.

شکاری همچنین خاطرنشان کرد: تعدادی از دام های مولد از عشایر استان تحت پوشش طرح ساماندهی و نگهداری دام های مولد قرار گرفتند که در این طرح برای تخصیص 4654 تن جو برای این دام ها مصوب شد.

وی افزود: تاکنون در سه مرحله بخشی از این محموله بین این چوپانان عشایری توزیع شده است و مابقی محموله نیز تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد.




دامداری سنتی در روستاها علمی نیست

مدیر دامپروری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود از دامداری و فعالیت های دامپروری سنتی در استان انتقاد کرد و گفت: هیچ گاه علمی نبوده است.

وی گفت: تعداد جمعیت دام در هر واحد دامداری باید ثابت و با حمایت تامین خوراک باشد تا تحت تاثیر عوامل مختلف به واحد دامی آسیب نرسد.

شکاری در خاتمه درباره تغییر رویکرد از سنتی به صنعتی در حوزه دامپروری و اشتغال در دامپروری گفت: برای تغییر چرخه این فعالیت از سنتی به صنعتی باید واحدهای پرورش گوسفند صنعتی، پرورش گاو شیری داشته باشید. واحدها، واحدهای پرواربندی دامهای سبک و سنگین نیز باید در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری محصولات تولیدی این واحدهای بخش خصوصی سرمایه گذاری شود.

وی گفت: این اولویت ها بارگیری شده تا با اعطای مجوزهای ناشناس به سرمایه گذاران در بندر سرمایه گذاری خراسان شمالی ارائه شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تسهیلات از تبصره 18 به متقاضیان سرمایه گذاری در این طرح ها پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: به زودی با سرمایه گذاری شرکت شستا قطعه اول مجتمع 10 هزار لبنیات و پرواربندی شهرستان شیروان به بهره برداری می رسد.

شکاری گفت: در فاز اول بخش هزار راسی این مجتمع صنعتی به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید