تحویل 25 درصد گوشت قرمز چهارمحال و بختیاری از عشایر استان


ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902127

حسین پور گفت: سالانه 22 هزار و 500 تن گوشت قرمز معادل 25 درصد نیاز استان توسط عشایر تولید می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری امروز در جمع خبرنگاران گفت: 25 هزار و 110 خانوار تعداد خانوارهای عشایری و 124 هزار و 173 نفر جمعیت عشایری این استان است.


وی با اشاره به وجود پنج راه اصلی و تاریخی دزپارت، کوه سفید، فاله، تاراز و هزارچمه برای عبور و مرور عشایر چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: بر اساس ماده 5 آیین نامه سازمان عشایر، هر سازمانی باید به عشایر به نسبت جمعیت و اعتباری که دارد کند است و در این زمینه دارای اشکالاتی است و انتظار می رود دستگاه ها برای خدمت رسانی فعال شوند.


حسین پور رسیدگی به عشایر عشایر و تامین آب آشامیدنی سالم آنها را وظیفه ذاتی امور عشایری دانست و تاکید کرد: دولت اعتبارات و مصوبات خوبی در این زمینه دارد و در سفر ریاست جمهوری 140 میلیارد تومان مصوب شد و 130 میلیارد تومان نیز اعتبارات خودمان در حوزه آبرسانی و راه.


مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری از تولید سالانه 22 هزار و 500 تن گوشت قرمز معادل 25 درصد نیاز استان، هزار تن پشم و 35 هزار تن شیر از عشایر خبر داد و خاطرنشان کرد: تعداد کل دام سبک. از عشایر 1550000 رأس بوده که همه آنها شناسایی شده و توزیع مواد اولیه مورد نیاز آنها بر اساس سیستم شناسایی است.


وی بیان کرد: سالانه 100 میلیون لیتر آب سیار، 7 میلیون لیتر نفت سفید و 370 هزار بطری گاز بین عشایر توزیع می شود و کل راه های استان 4980 کیلومتر است.


حسین پور افزود: همه ساله همزمان با ورود عشایر یا قبل از ورود آنها هزار و 200 کیلومتر راه باز و پاکسازی می شود.


مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری از فعالیت هشت شرکت تعاونی عشایری در این استان خبر داد و ادامه داد: 120 نمایندگی بازرگانی کالاهای اساسی در این استان به ویژه در زمینه آرد یارانه ای فعال هستند که توزیع آرد را بر عهده دارند. آرد در خوزستان، چهارمحال و بختیاری.


وی ساماندهی کوچ و تسهیل کوچ و اسکان داوطلبانه عشایر با توجه به شرایط را از وظایف مهم امور عشایر برشمرد و اظهار داشت: پنج اسکان عشایر برای اسکان عشایر در نظر گرفته شده است.


حسین پور یادآور شد: شرایط خوبی برای گردشگری عشایری وجود دارد اما باید الگوسازی و شرایط اسکان اتباع خارجی فراهم شود.


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای خرید مطمئن دام مازاد وارد بحث شده ایم و در این راستا 30 تن بره نر برای پرورش در مرحله اول و 15 تن در مرحله دوم خریداری کرده ایم اما برای خرید دام های مازاد نیاز به کمک دولت داریم.


حسین پور ناهماهنگی قیمت گوشت و مواد اولیه را مشکل اساسی در این حوزه دانست و گفت: 985 پنل خورشیدی توسط وزارتخانه و 300 پنل توسط اداره کل برای تامین برق عشایر ارائه شده است که این پنل ها بسیار کارآمد هستند. برای روشنایی


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: تامین روشنایی عشایر به کاهش مشکلات زیست محیطی و کاهش سرقت دام عشایر و حمله حیوانات وحشی کمک می کند.


وی تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز را قابل قبول خواند و ادامه داد: امسال سهمیه آن 9 میلیارد تومان و سال قبل 8.75 میلیارد تومان بوده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید