تخصیص 35 میلیارد دلاری خاندان پهلوی در حال فرار از کشور / ثروت ایرانی

ساعت: 14:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800981

غلامرضا هارکوهی پژوهشگر و مورخ گفت: 25 دی یادآور فرار شاه و آغاز یک دوره 15 روزه است که با آمدن آن مرحوم به پیروزی انقلاب اسلامی و پایان سلطنت در ایران انجامید. امام.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا هارکوهی در سالگرد فرار محمدرضا پهلوی از کشور در گفت و گو با عصر هامون گفت: آنها مخوف رژیم پهلوی بودند.

وی افزود: این تجمع در محافل داخلی و خارجی یک رفراندوم علنی علیه شاه پهلوی تلقی می شد، از این رو شاه ملعون ماندن را صلاح ندانست، زیرا راهپیمایی های مردمی به کاخ شاه رسید و شاه و همسرش هراسان شدند. ” فرار کردند.

این کارشناس تاریخ انقلاب با اشاره به اینکه رضاخان و پسرش محمدرضا پهلوی با کودتا و عوامل خارجی به قدرت رسیدند، افزود: رضاخان در اسفند 1390 از سوی عوامل خارجی منصوب شد و در شهریور ماه او را از ایران بیرون کردند. 1941. و پسرش محمدرضا شاه را بر تخت سلطنت نشاند.

اساس رژیم پهلوی کشور خارجی بود نه مردم

وی با بیان اینکه اساس رژیم پهلوی به خواست مردم شکل نگرفته و با اراده عوامل بیگانه پایه گذاری شده است، گفت: شاه را به سلطنت برمی گردانند و اینجا دوباره مشخص می شود که هر دو در دست هستند. از عوامل خارجی و هیچ ربطی به دیدگاه ها و خواسته های مردم ندارد، آمریکا بود.

هارکوهی ادامه داد: اصلاحات ارضی یکی از کارهایی بود که به درخواست عوامل خارجی انجام شد و کشاورزی ایران را نابود کرد. در این راستا، بزرگترین تصرف زمین توسط پهلوی دربار صورت گرفت. او رفت و توسط مأموران آمریکایی و انگلیسی، مأموران اسرائیلی آموزش دید.

b6626ef4 5a44 4c8c a78d ace48d955689 خبر خاکستری

حیف و آرزو و دزدی ثروت ایرانیان از خاندان پهلوی

وی با اشاره به نارضایتی شدید مردم از رژیم پهلوی گفت: زندان های هولناک مملو از شکنجه های ساواک از دیگر جنایات رژیم پهلوی بود. آنها زندانی، شکنجه و اعدام شدند.

این محقق در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان می کند: در رژیم پهلوی گرانی هایی بود که مردم با آن دست و پنجه نرم می کردند، مفاسد اجتماعی و اخلاقی در ایران زیاد بود و همین امر باعث نارضایتی شدید مردم و خانواده ها شد. گنج و آرزوی خزانه دار نزد خویشاوندان دربار پهلوی بیشتر شد و فقرا هر روز فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدند.
به گفته وی، عوامل مرتبط با دربار پهلوی، از خود شاه گرفته تا همسر و همه افراد تحت تکفل او، در مراکز اقتصادی نفوذ و مداخله کرده و دارای ثروت غیرمنتظره ای بودند، به طوری که حتی در روز فرار شاه در 26 دی 1357، بیشتر بیش از 35 میلیارد دلار از سرمایه مردم ایران غارت شد.

با فرار شاه شاکل، رژیم از هم پاشید

این مورخ خاطرنشان می کند: در سال 57 که شاه و همسرش با هواپیمای خود از ایران گریختند، امام پیام دادند که شاه مقدمه پیروزی بود، یعنی خود شاه مقدمه پیروزی اسلام بود. انقلاب، چون شاه رژیم معروف پهلوی را رهبری کرد، با رفتن شاه، اگرچه رژیم همچنان پابرجا بود و نیروهای نظامی و انتظامی مردم را سرکوب کردند، اما همه فهمیدند و متوجه شدند که با فرار شاه ساختار رژیم از هم پاشید

این محقق گفت: مردم به شجاعت خود ادامه دادند و خواستار سقوط رژیم پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی شدند و مهم ترین خواسته آنها بازگشت امام پس از فرار شاه بود و امام راحل به ایران بازگشت. چند روز بعد انقلاب اسلامی در بیست و دوم باخمن را شکست داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید