خاندان پهلوی بزرگترین تصاحب کنندگان تاریخ ایران هستند

ساعت: 20:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804841

یعقوب توکلی گفت: خاندان پهلوی اشتهای سیری ناپذیری برای جمع آوری اموال غیرمنقول داشتند و فهرست اموالی که از کشور به سرقت بردند بسیار فراتر از آن چیزی است که اعلام شده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; صدماتی که خاندان پهلوی به ایران تحمیل کرده شاید تا چند دهه قابل جبران نباشد. تخریب سرمایه اجتماعی و فرهنگ کشور و آسیب جدی به باورهای مردم تنها بخشی از اقدامات جبران ناپذیر این سلسله بود، اما آنچه تا به امروز مورد غفلت قرار گرفته است.

یعقوب توکلی، مورخ و استاد دانشگاه، در گفتگو با مرآت از غارت اموال ملی توسط خاندان پهلوی که آنها را به خارج از کشور برد و در دروازه های خارجی سرمایه گذاری کرد، می گوید.

این مورخ و استاد دانشگاه درباره سرقت های رضاشاه پهلوی نیز بیان می کند: هر چه قدرت رضاشاه بیشتر می شد، اشتهای سیری ناپذیر او برای ثروت و ثروت بیشتر می شد و به تجربه دریافت که برای ادامه حکومت خود به ثروت نیاز دارد. و بنابراین او تصمیم گرفت تا املاک بسیاری را از ثروتمندان خریداری کند.

توکلی به تصرف زمین توسط سران قاجار نیز اشاره می کند و می افزاید: رضا پهلوی در اوایل شب کودتا، اولین اموال خود را که همان سرزمین مجلس شورای ملی است، از سران قاجار دریافت کرد، در ازای آزادی یکی از سران آنها.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفتار غارتگرانه خاندان پهلوی گفت: رضاشاه در زمان سلطنت خود حدود 400 روستا را به نام خود ثبت کرد و این اموال هنگفت منجر به ایجاد سازمان املاک شاهنشاهی و پس از آن مدیریت شد. از این اموال وزارت.دادگاه تعیین شد.

توکلی همچنین با اشاره به غارت سود حاصل از فروش نفت ایران توسط رضاشاه، افزود: در مورد فروش نفت، سود مستقیماً به حساب شخصی رضاشاه در لندن واریز و این مبلغ به آمریکا واریز شد. ایالات به گفته انگلیسی ها او توسط آلمانی ها مورد اصابت قرار گرفت و در آب غرق شد که به احتمال زیاد توسط انگلیسی ها دزدیده شده است.

وی با اشاره به اکاذیب برخی رسانه ها مبنی بر اینکه شاه مخلوع ایران تنها 35 میلیارد دلار از ایران برداشت کرده است، گفت: نگاهی به فعالیت برخی افراد نزدیک به شاه مخلوع پس از سرنگونی رژیم طاغوت نشان می دهد که این مبلغ و هر کدام از بستگان و درباریان ده ها میلیارد دلار از کشور صادر کرده است که متأسفانه به حساب نمی آید.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: سرقت اموال بیت المال پهلوی تنها به خانواده آنها ختم نمی شود و بسیاری از فرماندهان و سربازان رده پایین ده ها میلیارد تن از کشور خارج کرده اند که هنوز به هیچ دادگاه و سازمان بین المللی گزارش نشده است. جدی گرفته نشده و شکایت قاطعی نیز صورت نگرفته است و باید پیگیری لازم برای بازگرداندن اموال مسروقه به کشور انجام شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید