تخلف در تکالیف روز جدید

تخلف در تکالیف روز جدید

توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور به آنچه تخلفات گسترده در سازمان خصوصی سازی از جمله استخدام مجدد افراد معتاد و نقل و انتقالات غیرقانونی خواند، واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی دقیق به این موضوع شد. بررسی فعالیت های آن سازمان.

در متن این نامه که توسط احمد توکلی خطاب به رئیسی رئیس‌جمهور ارسال شده، آمده است: «در دوره ریاست قوه قضائیه تعدادی از بنگاه‌های دولتی که به دلیل تخلفات و جرایم به بخش غیردولتی واگذار شده بودند، به این نهاد بازگردانده شدند. بیت المالل که یکی از مهمترین مصادیق آن لغو انتقال شرکت بود. کشاورزی و صنعت و دامپروری ملی مغان بود که شخصاً بر جریان امور نظارت می کرد. سرانجام رئیس سابق سازمان خصوصی سازی طی چندین جلسه علنی دادگاه با رای دادگاه کیفری استان تهران به تخلف در نظام اقتصادی کشور مجرم شناخته شد. با رای مذکور تنها رسیدگی به جرایم ارتکابی در چهار مورد از پرونده های پخش مورد رسیدگی قرار گرفت و به دلیل رسیدگی به سایر اتهامات پرونده تشکیل شد.

وی با ابراز امیدواری برای بهبود رویه ها و روند انتقال و پیگیری لغو ارسال های غیرقانونی در گذشته، مدعی شد: سازمان خصوصی سازی در این مدت کوتاه به وضوح اقدامات غیرقانونی علیه منافع مردم انجام داده است. اضافه کرد: کارکنان سابق سازمان که در تخلفات نقش موثری داشتند، اکنون به عنوان مشاور رئیس جمهور و در پست های کلیدی حضور دارند و برخی از غاصبان اموال عمومی به «همایش خصوصی سازی در ایران» دعوت شده اند. برای پاکسازی تخلفات سازمان و آنها و همچنین تعدادی از نمایش های بسیار مشکل ساز به عنوان نمایش های موفق در این همایش معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در همایش مذکور، آرای صادره از سوی مراجع قضایی در لغو پخش زورگیری، بدون پشتوانه قانونی و با اهداف سیاسی، حاکی از آن است: به غاصبان اموال عمومی و به دزدان بیت المال، پیشنهاد استفاده از ظرفیت ماده 477 قانون ZN به دلیل تخلف از دستورات لغو سفارش مجازات شده است.

احمد توکلی همچنین به واگذاری سهام برخی شرکت ها با ارتکاب تخلفات متعدد اشاره کرد و مدعی شد: واگذاری سهام شرکت پالایش نفت کرمانشاه با ارتکاب تخلفات متعدد صورت گرفته که جز زورگیری و سرقت نمی توان به آنها اشاره کرد.

وی می افزاید: در همین راستا به اختصار می گویم که بخشی از سهام این شرکت در سال های 1395 و 1397 به سبد سهام اختصاص یافت، در حالی که سهام این شرکت در سال 1395 به قیمت حدود یک به بخش خصوصی واگذار شد. -دهم قیمت 7 10 سال قبل برای اقشار محروم انجام شد. اگر بحران ارزی سال های 1391 تا 1392 را که بین دو قیمت ذکر شده رخ داده در نظر بگیریم، میزان غارت چندین برابر خواهد شد. با این توضیح که وقتی قیمت ارز سر به فلک می کشد، ارزش دارایی ثابت نیز به همان نسبت بالا می رود. به این معنی که در سال 1394 قیمت سهام این پالایشگاه چندین برابر قیمت سال 1397 بوده است. با این محاسبه برآورد اولیه این است که قیمت پایه سهام در سال 1394 حدود 5 درصد قیمت واقعی بوده است. عوامل فاسد امانت ارزشمند اموال عمومی را با هزینه کم به بخش خصوصی غیر ماهر دادند و اکنون آنها را می کشند! عده ای از کارمندان سابق سازمانی که به این دولت لغزیده اند که برنامه مبارزه با فساد را برنامه خود اعلام کرده و امروز بی گناه گردن فقرا را برای تصرف اموالشان می کوبند! رسیدگی به پرونده مذکور در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی منجر به صدور حکم قطعی و صدور کیفرخواست به اتهام تخلف در نظام اقتصادی کشور شد. از منظر حقوقی، سازمان خصوصی سازی در مدت پس از محکومیت رئیس سازمان، درخواست خود را به هیأت داوری به موجب ماده. 30 قانون اجرای سیاست های کلی درخواست ابطال سهام واگذار شده به بخش خصوصی لغو شد. معاون حقوقی وقت سازمان خصوصی سازی برای احقاق کامل حقوق دولت اقدام به ثبت دادخواست رسیدگی کرد و به همین دلیل از سمت خود در دولت فعلی برکنار شد.

وی همچنین مدعی شد که رئیس فعلی سازمان به صورت غیرقانونی و بر خلاف مصلحت با ارسال نامه ای به رئیس دادگاه تحقیق اعلام کرده است که سازمان از تصمیم کمیته داوری شکایتی نداشته و این اقدام به منزله استرداد است. پرونده پس از ارائه درخواست تجدیدنظر. علاوه بر این که نامه رئیس سازمان به قاضی پرونده به دلیل عدم رعایت اصل 139 قانون اساسی غیرقانونی است، بی توجهی به اساسنامه سازمان خصوصی سازی نیز موجب درخواست رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی می شود. سازمان برای استرداد از نظر قانونی نامعتبر است. چون متولیان دولتی حافظ اموال دولت و مردم هستند و هیچ گونه مالکیتی بر اموال عمومی و دولتی ندارند، لذا این اختیار را دارند که از طرح دعوی یا اعتراض از شکایت خودداری کنند. علاوه بر این، اقدامات انجام شده نه تنها منافع مردم را تضمین نمی کند، بلکه آنها را از بین می برد. برای قدردانی از میزان زیاده خواهی و بی باکی سازمان خصوصی سازی و برخی مددجویان کافی است به این مقایسه توجه شود: خریدار خلع ید شده مغان کشتو و صنعت صاحب کارخانه ای در شهر صنعتی کاوه با متراژ است. به مساحت تقریبی 20 هکتار و زیربنای 10000 متر مربع تولید شیرینی و بیسکوییت مشغول به فعالیت است، در تابلوی بورس که در سایت مدیریت فناوری بورس قابل مشاهده است. موجودی این کارخانه هم اکنون 1330 میلیارد تومان است. در حالی که در سال 2019 به نزدیک به 6000 میلیارد تومان رسید. الان این آقا با حداقل 27000 هکتار زمین (مقایسه با کارخانه شیرینی و بیسکویت 20 هکتاری) و یک میلیون مترمربع تاسیسات و ساختمان و کارخانه های متعدد در شرکت کشاورزی و دامپروری مغان (100 برابر امکانات). کارخانه خودش) با آب آماده.دو سد انحصاری را به قیمت 1840 میلیارد تومان (100 میلیارد نقد و 1740 میلیارد اقساط 9 ساله) به اصطلاح می خرد!! البته با دو سال تنفس 14 درصدی تا 9 سال آینده اقساط پرداخت خواهد کرد. البته در دو سال اول که دوره تنفس است هیچ فایده ای ندارد. یعنی صرف نظر از قیمت پایین و مفتضح 1840 میلیارد تومانی، وام دو ساله 1740 میلیارد تومانی با سود صفر پذیرفته می شود! این دیگر معامله نیست، دزدی و اخاذی است!!

در پایان این نامه همچنین آمده است: «دیده بان شفافیت و عدالت» از جنابعالی تقاضا دارد با توجه به دستورالعمل فوق دستور راستی آزمایی فعالیت سازمان خصوصی سازی را برابر قانون صادر نمایند. «ناظر شفافیت و عدالت» از محاکمه زورگیران و غارتگران اموال ملی در دادگاه ابایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید