تخلف دولت به دلیل عدم عرضه کالاهای اساسی به قیمت شهریور 1400

تخلف دولت به دلیل عدم عرضه کالاهای اساسی به قیمت شهریور 1400

روز جدید اگرچه رئیس جمهور لایحه «اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور» را به مجلس فرستاد، اما دیروز اکثر نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه اعتراض کردند و اعلام کردند که آماده پذیرش این لایحه هستند. درخواست‌های دولت برای حذف مدخل «پایان شهریور 1400» اظهاراتی نیست که نمایندگانی مانند اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم هش، دولت را برای چنین درخواستی برجسته کرده و از آن انتقاد کرده‌اند.

حسین زهی با اشاره به اینکه لایحه دولت برای اصلاح مفاد قانون بودجه سال 1401 هنوز ابلاغ نشده است، گفت: در قانون بودجه سال 1401، چیدمان ارز ترجیحی منوط به تامین کالاهای الکترونیکی شد به طوری که برخی کالاهای اساسی ممکن است تا شهریور 1400 به دست مصرف کنندگان برسد اما متاسفانه در لایحه ای که اخیراً در مجلس ارائه شد، دولت خواستار رفع محدودیت «پایان شهریور 1400» شد که ممکن است منجر به رشد تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی. این در حالی است که دولت قیمت شهریور 1400 را به دلیل عدم عرضه کالاهای اساسی مختل کرده است. عباراتی که نشان می دهد دولت پس از حذف ارز ترجیحی برنامه های جدیدی دارد. برنامه هایی که از نگاه نمایندگان مجلس باعث افزایش التهاب بازار و افزایش قیمت ها می شود اما درخواست جدید دولت از نمایندگان مجلس چه محتوایی دارد و چرا دولت این درخواست عجیب را علیه مجلس مطرح کرده است. مفاد قانون بودجه 1401؟

شما در حال تلاش برای حذف ارز ترجیحی هستید

ریشه لایحه اصلاحیه بودجه 1401 دولت به روزهای پایانی سال 1400 و تاریخ بررسی بودجه در مجلس برمی گردد. در شرایطی که دولت سیزدهم در قالب لایحه 1401 بودجه کل کشور بر حذف دلار 4200 تومانی اصرار داشت، نمایندگان مجلس از جمله یک فوریت طرح توافق ارزی اولویت دار، ابراز داشتند. رضایت آنها تنها در صورتی است که دولت از طریق کاتالوگ الکترونیکی اقدام کند تا اقلام اصلی با قیمت 1400 شهریور به دست مصرف کنندگان برسد. اگرچه تعداد زیادی از نمایندگان مخالف این رویکرد دولت برای حذف ارز ترجیحی بودند، اما در نهایت با تعهدات دولت مبنی بر رساندن اقلام ضروری به قیمت شهریور 1400، مجلس موافقت کرد تا دولت حذف ارز ترجیحی را بدهد. ارز ترجیحی همزمان بسیاری از نمایندگان از جمله احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار اعتماد اعلام کردند که دولت حاضر نیست مسئولیت حذف ارز ترجیحی را بر عهده بگیرد و تصمیم به حذف این ارز گرفته است. توپ روی زمین مجلس در مواقع سختی مجلس باید تحت فشار افکار عمومی باشد. با آغاز سال 1401 و در شرایطی که دولت بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه خود اعلام کرد، با حذف ارز ترجیحی، در نهایت 4 قلم کالا با افزایش قیمت 6 تا 8 درصدی مواجه خواهند شد، اما در عمل. قیمت اکثر اقلام اساسی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و قیمت ها در کریدور صعودی قرار گرفتند به گونه ای که برخی اقلام مصرفی مانند مرغ، روغن، لبنیات و غیره. افزایش یافت و رکورد تورم در تمام دوره های سال های پس از انقلاب شکسته شد. وضعیتی که 61 اقتصاددان کشور و بسیاری دیگر از تحلیلگران و دلسوزان کشور نسبت به آن هشدار دادند اما با بی توجهی دولت مواجه شدند.

تعدیل صورتحساب برای افزایش قیمت ها

در شرایطی که دولت به نمایندگان مجلس این اطمینان را داده بود که با هزینه 1400 شهریور کالاهای اساسی را به مردم عرضه می کند، اوضاع به گونه ای پیش رفته است که دولت متوجه شده است امکان تحقق این امر وجود ندارد. وعده های داده شده اینجا بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگ جدیدی را ورق زد. راه حل جایگزین اگرچه کمکی به بهبود شرایط زندگی مردم نکرد، اما به دولت کمک کرد تا به مشکلات فزاینده کسری بودجه پایان دهد. در آن زمان مسعود میرکاظمی لایحه ای را در قالب اصلاحیه لایحه بودجه برای رفع محدودیت «پایان شهریور 1400» تهیه کرد. به گفته تیم اقتصادی دولت، با این اصلاحیه در بودجه، دولت دیگر نیازی به تحقق وعده‌های قبلی خود احساس نمی‌کند و به راحتی می‌تواند ایده آزادسازی قیمت‌ها را در مسیر مورد نظر خود دنبال کند. از راهروهای بهارستان خبر می رسد که نمایندگان مردم حاضر به تصویب چنین اصلاحیه ای نیستند چرا که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم محبوبیت مجلس را به پایین ترین حد خود می رساند. روز گذشته بخش بزرگی از نمایندگان مردم اعلام کردند که این درخواست دولت نه تنها وصول نشد، بلکه در صورت اعلام هم با رای منفی نمایندگان مردم مواجه خواهند شد. به اعتقاد بسیاری از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، راهکارها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، بنابراین نمی توان از طناب این سازمان برای ورود به گودال افزایش قیمت ها استفاده کرد. پاسخ مسعود میرکاظمی به این انتقادات سکوت و اظهارات مبهم درباره آینده بوده است. خبرنگار اعتماد پس از پایان جلسه هیات وزیران از مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقاد نمایندگان از درخواست دولت برای رفع این محدودیت در لایحه اصلاح بودجه پرسید. میرکاظمی در این خصوص گفت: پس از تصویب لایحه بودجه سال 1401 اتفاقاتی در صحنه قیمت جهانی رخ داد که بر این اساس دولت درخواست رفع این محدودیت را کرد. وی در خصوص انتقاد نمایندگان مردم نسبت به این درخواست دولت گفت: اشکالی ندارد، بالاخره این نظر نمایندگان مردم است وگرنه دولت نظر و خواسته های خود را دارد. باید دید در آینده این اظهارات مسعود میرکاظمی چگونه تفسیر می شود. مخالفت نمایندگان مجلس با درخواست دولت یا رایزنی های پشت پرده منجر به تصویب تعدیل بودجه و ایجاد زمینه برای افزایش بیشتر قیمت ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید