تداوم سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور / توصیه های سازمان هواشناسی برای مناطق مختلف کشور


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814836

سازمان هواشناسی اعلام کرد سامانه فعلی بارشی کشور تا روز یکشنبه به کار خود ادامه می دهد و بارش ها تا اواسط هفته جاری در غرب و جنوب غرب و برخی مناطق شمالی با شدت و ضعف ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروز در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه جنوبی اصفهان، شمال فارس، بوشهر، نیمه جنوبی خوزستان، برخی از مناطق یزد، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی و همچنین مناطقی از شمال غرب و شمال. باران، رعد و برق و باد شدید.

وی ادامه داد: بارش ها فردا در همین مناطق ادامه دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: امروز شدت بارش ها در چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوب اصفهان خواهد بود و به دنبال آن آبگرفتگی معابر، لغزندگی معابر و کاهش دید همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بارش ها تا اواسط هفته آینده با شدت و ضعف ادامه دارد ادامه داد: امروز نیز در یزد، نیمه شمالی فارس، نیمه جنوبی اصفهان و نیمه شمالی و غربی کرمان با وزش باد بسیار شدید مواجه هستیم. .

به گفته رفیع، امروز و فردا در استان های مرزی غرب کشور به دلیل هجوم گرد و غبار از کشور عراق با بدتر شدن کیفیت هوا مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش، سازمان هواشناسی به بخش‌هایی از کشور ابلاغ کرده است:

شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: برف، باران، رعد و برق، تگرگ و باد نسبتاً شدید.

حوزه عمل:

شنبه 30 آذر 1400: نیمه جنوبی خراسان رضوی، نوار شمالی یزد، گیلان.

یکشنبه 22/12/1300: خراسان رضوی، شرق لرستان، گیلان غرب.

دوشنبه 2 دی 1400: گیلان، مازندران، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، شرق لرستان.

اثر خطر: اختلالات ترافیکی، کاهش دید، لغزندگی جاده ها به ویژه در مسیرهای کوهستانی و تپه ماهورها، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، احتمال افزایش سطح آب رودخانه ها، تاخیر و احتمال لغو پروازها.

توصیه: در مسافت های طولانی مراقب باشید، از توقف در کنار رودخانه ها، حمل وسایل زمستانی در جاده های کوهستانی، احتیاط در فعالیت های کوهستانی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ نشین خودداری کنید.

توضیحات سیستم دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: بادهای نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد با بالا آمدن خاک گردو

حوزه عمل:

جمعه 14/12/20: جنوب کوم.

شنبه 21 دسامبر 1400: پدرخوانده و مارکاس.

یکشنبه 22/12/1400: شمال فارس.

اثر خطر: فرسایش گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان و نهال های فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مقاوم سازی سازه های موقت، افزایش توجه به هنگام تردد در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و توقف ممنوعیت خودروها در اطراف این موارد.

شرح سامانه اول: تقویت فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: باران، برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر، وزش باد شدید، رعد و برق و تگرگ در مناطق مستعد تگرگ.

حوزه عمل:

شنبه 30 آذر 1400: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، جنوب اصفهان، ارتفاعات خراسان رضوی و شمال غرب فارس.

یکشنبه 31 آذر 1400: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس.

اثر خطر: افزایش سطح آب رودخانه ها، رواناب در کانال ها، مه در ارتفاعات، کاهش دید، لغزنده بودن جاده ها، وقفه در ترافیک، کولاک در ارتفاعات، تاخیر و لغو احتمالی.

توصیه: پرهیز از تردد غیر ضروری، تجهیز وسایل نقلیه به وسایل ایمنی و گرمایشی و داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ در جاده های برفی، پرهیز از فعالیت های کوهستانی، جلوگیری از تردد عشایر کوچ نشین، پاکسازی کانال ها و آبراه ها، آماده سازی دستگاه های اجرایی و کمکی. به خصوص در مسیرهای کوهستانی.

توضیحات سیستم دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: باد شدید تا بسیار شدید و گرد و غبار

حوزه عمل:

شنبه 21/12/1400: یزد، نیمه شمالی فارس، نیمه جنوبی اصفهان، نیمه شمالی و غربی کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری.

اثر خطر: تلاطم باد در کوه های زاگرس مرکزی به ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، افزایش گرد و غبار به ویژه در مناطق کویری، کاهش دید و کیفیت هوا، خسارت. به نهال ها و شکستگی درختان، آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی و آسیب به ماشین آلات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، پرهیز از کوهنوردی و فعالیت های کوهنوردی به ویژه در البرز و زاگرس مرکزی به ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب ترافیک بین شهری، تقویت سازه های موقت، پرهیز از تردد و پارک در اطراف درختان و ساختمان های نیمه کاره، حفاظت از ماشین آلات کشاورزی، پرهیز از سموم دفع آفات و سمپاشی باغات و مزارع.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید